Svar: Sove rytme og modermælkserstatning
17. juni 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Pia
Først tillykke med den lille dreng og det lyder som om at Elias er en rigtig sulten fyr, så mon ikke vægten snart stiger med sådan et indtag:o)
180ml lyder faktisk af en hel del, men nu skriver du ikke hvor meget og hvor tit du ammer og heller ikke hvor meget Elias vejer.
Du skal som en tommelfingerregel regne med at han skal have ca 1/6 af sin vægt i døgnet. Og det kan jo være svært helt at beregne, når han både amme og får flaske for du ved jo reelt ikke hvor meget han spiser hos dig.
Som udgangspunkt er det altid en god idé at lade ham starte ved brystet, så han fortsat stimulere dig til at producere mælk og så supplere op med en flaske efterfølgende. Men måske skal du ikke give flasken lige med det samme, da han virker til så at blive overfyldt og det betyder at han gylper en del og samtidig heller ikke sover.
Som sagt så afhænger hans indtag af hvad han vejer. Hvis han f.eks. vejer 4000g så skal han have mellem 650-700ml i døgnet og vejer han f.eks. 5000g så skal han have mellem 800-850ml i døgnet. Fordeler man dette på ca 6 måltider dagligt, så skal han have mellem 110-150ml hver 4 time. Nogle gange spiser han måske lidt mere og andre gange lidt mindre og den fleksibilitet må der være. Når jeg skriver hver 4 time, så er det fra den ene amning/flaske begynder til den næste begynder. Det vil sige at hvis du ammer/giver flasker kl. 12, så skal den næste amning/flaske gives senest kk. 16 også selvom han egentlig først var færdig kl. 13...
... og når det er sagt, så må du også her være fleksibel og prøve at finde en rytme som kan passe til din lille dreng.
Det vil være en rigtig god idé, hvis du kan svøbe ham og give ham en sut. Samtidig skal han naturligvis også pludres med og have god kontakt, men han bør ikke være vågen i mange timer af gangen. De fleste børn vil i din drengs alder ikke kunne klare at være vågne i mere end max 2 timer ofte mindre, så skal de sove igen.
Du kan overveje om du skal starte med at amme og lade ham spise, hvad han viser tegn til at have behov for. Hvis han bare falder i søvn ved brystet og virker træt og mæt, så har han sandsynligvis ikke behov for yderligere, men hvis han er vågen og har lyst til at snakke, så gør du det. Skift ham undervejs, nyd tiden med ham og udnyt at han gerne vil og er på. Når han så er ved at vise træthedstegn og trænger til at sove igen, så kan du svøbe ham og give ham en flaske som han så falder i søvn med. Måske vil han spise lidt, måske en større mængde, - du må forsøge dig frem. Hvis han bare sover, så kommer der ikke nogen bøvs lige der, så læg ham fra dig, men ellers så sid lidt med ham og se om han kan bøvse og læg ham så ned.
Det at han er svøbt hjælper ham til bedre at kunne finde roen selvom han ikke er i favn. Læg ham evt. i liften, sving ham lidt frem og tilbage eller vug ham lidt i barnevognen og hjælp ham på den måde med at sove - her må han gerne få en sut.
Jeg håber at ovenstående giver dig lidt mere hjælp til hvad du videre kan forsøge og at det vil give jer begge lidt mere ro. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske