Svar: Sove rytme og modermælkserstatning

17. juni 2007

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Pia

Først tillykke med den lille dreng og det lyder som om at Elias er en rigtig sulten fyr, så mon ikke vægten snart stiger med sådan et indtag:o)

180ml lyder faktisk af en hel del, men nu skriver du ikke hvor meget og hvor tit du ammer og heller ikke hvor meget Elias vejer.

Du skal som en tommelfingerregel regne med at han skal have ca 1/6 af sin vægt i døgnet. Og det kan jo være svært helt at beregne, når han både amme og får flaske for du ved jo reelt ikke hvor meget han spiser hos dig.

Som udgangspunkt er det altid en god idé at lade ham starte ved brystet, så han fortsat stimulere dig til at producere mælk og så supplere op med en flaske efterfølgende. Men måske skal du ikke give flasken lige med det samme, da han virker til så at blive overfyldt og det betyder at han gylper en del og samtidig heller ikke sover.

Som sagt så afhænger hans indtag af hvad han vejer. Hvis han f.eks. vejer 4000g så skal han have mellem 650-700ml i døgnet og vejer han f.eks. 5000g så skal han have mellem 800-850ml i døgnet. Fordeler man dette på ca 6 måltider dagligt, så skal han have mellem 110-150ml hver 4 time. Nogle gange spiser han måske lidt mere og andre gange lidt mindre og den fleksibilitet må der være. Når jeg skriver hver 4 time, så er det fra den ene amning/flaske begynder til den næste begynder. Det vil sige at hvis du ammer/giver flasker kl. 12, så skal den næste amning/flaske gives senest kk. 16 også selvom han egentlig først var færdig kl. 13...

... og når det er sagt, så må du også her være ...

Annonce

... fleksibel og prøve at finde en rytme som kan passe til din lille dreng.

Det vil være en rigtig god idé, hvis du kan svøbe ham og give ham en sut. Samtidig skal han naturligvis også pludres med og have god kontakt, men han bør ikke være vågen i mange timer af gangen. De fleste børn vil i din drengs alder ikke kunne klare at være vågne i mere end max 2 timer ofte mindre, så skal de sove igen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du kan overveje om du skal starte med at amme og lade ham spise, hvad han viser tegn til at have behov for. Hvis han bare falder i søvn ved brystet og virker træt og mæt, så har han sandsynligvis ikke behov for yderligere, men hvis han er vågen og har lyst til at snakke, så gør du det. Skift ham undervejs, nyd tiden med ham og udnyt at han gerne vil og er på. Når han så er ved at vise træthedstegn og trænger til at sove igen, så kan du svøbe ham og give ham en flaske som han så falder i søvn med. Måske vil han spise lidt, måske en større mængde, - du må forsøge dig frem. Hvis han bare sover, så kommer der ikke nogen bøvs lige der, så læg ham fra dig, men ellers så sid lidt med ham og se om han kan bøvse og læg ham så ned.

Det at han er svøbt hjælper ham til bedre at kunne finde roen selvom han ikke er i favn. Læg ham evt. i liften, sving ham lidt frem og tilbage eller vug ham lidt i barnevognen og hjælp ham på den måde med at sove - her må han gerne få en sut.

Jeg håber at ovenstående giver dig lidt mere hjælp til hvad du videre kan forsøge og at det vil give jer begge lidt mere ro. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor