Svar: Fra favn til seng - 18 mdr.
7. marts 2018
Alder:
18 mdr.
Kære SEM
Tak for dit brev :)
Der er ingen tvivl om, at din datter har behov for ekstra meget nærhed og tæt fysisk kontakt, når hun skal sove. Du har altid prioriteret at holde hende tæt, og det søger hun naturligt stadig.
Der er heller ingen tvivl om, at netop 18-20 måneders alderen ofte er en lidt udfordrende periode med hensyn til søvn. Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med din datter netop nu, og mange børn har svært ved at overgive sig til søvnen i denne alder, de har svært ved at slippe dagen og koble fra alle oplevelserne - og når de endelig sover, så sover de ofte meget uroligt og afbrudt. Nogle børn vågner med skrig i denne alder...
Jeg forstår dog godt dit behov for at lære hende at sove mere selv, og jeg er også enig med dig i, at det nok skal ske gradvist, - hvis du fra den ene dag til den anden går fra at sidde med hende i armene og vugge hende i søvn til, at hun næste dag skal ligge alene og falde i søvn i sin tremmeseng, så vil hun naturligt ikke kunne forstå det. Hun vil blive ulykkelig, og det vil ikke gøre noget godt for hendes søvn fremadrettet. Derfor skal du naturligvis også overveje, hvad du vil ændre, hvorfor og hvornår - det kan være lidt farligt at ændre noget, som faktisk fungerer - og hvis hun med din nærhed kan falde i søvn inden for ca 5-10 minutter og derefter sover godt, så kan det være en rigtig god prioritering - fremfor at I kæmper omkring søvnen, hun bliver rigtigt ked af det, du bliver frustreret, tiden trækker ud og hun begynder at forbinde det at sove meget noget som ikke er trygt, dejligt og rart.
Du nævner også i dit tidligere brev, at du gør dig nogle tanker omkring tilknytningen mellem jer, og at du kan være bange for at der ikke er den "kemi mellem jer", som skal være der mellem mor og barn. Og jeg tænker, at netop puttetidspunktet, og det at du er der, trøster, beroliger, betrygger, når hun skal sove, og hvis hun vågner om natten, er meget vigtigt for båndet mellem jer :)
Har din datter en puttebamse, putteklud, slaskedukke eller lignende? Ellers vil det være rigtig godt, hvis du kunne introducere en sådan nu. Fordelen ved en puttebamse eller putteklud er, at det er hende selv, der styrer behovet og at hun kan have den med sig, når hun også skal puttes andre steder, ligesom den er der, hvis mor ikke er der til at putte hende en dag. Bamsen eller puttekluden kan altså på sigt fungere som substitut for dig. Det kan være en god idé at tage hende med ud og kikke på forskellige bamser, slaskedukker osv. Det er ikke altid, at hun vil falde for det, som du synes er sødest. Nogle børn har også glæde af en aflagt t-shirt eller lignede - gerne en som hun forbinder me dig. At bruge en sådan som putteklud kan give hende lidt fornemmelse af, at du er der, når hun skal sove.
Bamsen eller kluden skal følge hende altid. Det skal med i vuggestue, den skal med hjem til mormor og morfar, den skal være i sofaen, når I kører i bilen, i barnevognen. Den skal bruges, når hun sidder og putter, når hun er ked af det, når hun er træt.. Den følger med og bliver en fast del af jeres hverdag og kommer på den måde til at være bindeled mellem hjem og vuggestue, hjem og bedsteforældre - og kan altså også fungere som substitut for dig.
Det er super godt med godnatsangen. Den kender hun nu og den hjælper hende til ro, så den skal du endelig fortsætte med. Fordelen ved godnatsangen er, at du stadig kan synge den, selvom hun ligger i sin seng og du sidder ved siden af.
Det vil også være rigtig godt, hvis du kan introducere en godnathistorie. Hun har en alder nu, hvor hun begynder at kunne ligge stille og lytte til, at du læser en historie højt. Det skal være ganske simple bøger, som ikke indeholder alt for meget tekst. Gerne med små sætninger, som er lette at forstå, og hvor der samtidig er et billede, der viser det, du læser op.
Da mine piger var små, var de f.eks. glade for en bog der hed Bamse. Den handlede om en brun bamse, og der stod f.eks. "Her er Bamse, han er brun" - og så var der et billede af den brune bamse. "Bamse har et par blå bukser med seler" - og så var der et billede af bamse med blå bukser". "Bamse har en lille seng han sover i" - og så var der et billede af sengen. "Her ligger bamse og sover i sin seng" - og så var der billede af bamse i sengen osv., - en tekst og et billede på hver side.
Det gav mulighed for at læse en lille sætning, vise billedet, læse igen, vise billedet og på den måde kan du inddrage din datter lidt i det, som læses op. Så hun oplever at du er der, stadig interesserer dig for hende, du sidder der og det er hyggeligt at komme i seng - og hun kan trygt ligge i sin seng og sove.
Jeg vil foreslå dig, at du starter med at blive i din seng med hende som du gør nu, men i stedet for at du sidder med hende i favnen og vugger hende, så kan du sidde med hende i læse lidt i en bog. Prøv derefter at lægge hende ved siden af dig imens du synger godnatsangen.
Når hun kan dette, så sætter du dig ved siden af hende og lader hende fra starten ligge ved siden af dig - så hun ligger ned og du sidder. du læser stadig i bogen, viser hende billeder osv. og synger så en godnatsang.
Derefter putter du hende i egen seng. Du sidder stadig ved siden af hende, læser for hende og synger godnatsang. Måske er du nødt til at lægge et ekstra trin ind her, så du starter med at sidde med hende på skødet, læser måske en halv bog og flytter hende derefter over i hendes tremmeseng og læser så videre. Og synger godnatsang.
Det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe et genkendeligt og trygt ritual, som gradvist følger med din datter. Putterutinerne skal i princippet være de samme, forskellen er, at hun gradvist flyttes fra dig og at den fysiske afstand mellem jer gradvist øges. Men alt andet er, som det plejer at være :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske