Svar: Fra favn til seng - 18 mdr.

7. marts 2018

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære SEM

Tak for dit brev :)

Der er ingen tvivl om, at din datter har behov for ekstra meget nærhed og tæt fysisk kontakt, når hun skal sove. Du har altid prioriteret at holde hende tæt, og det søger hun naturligt stadig.

Der er heller ingen tvivl om, at netop 18-20 måneders alderen ofte er en lidt udfordrende periode med hensyn til søvn. Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med din datter netop nu, og mange børn har svært ved at overgive sig til søvnen i denne alder, de har svært ved at slippe dagen og koble fra alle oplevelserne - og når de endelig sover, så sover de ofte meget uroligt og afbrudt. Nogle børn vågner med skrig i denne alder...

Jeg forstår dog godt dit behov for at lære hende at sove mere selv, og jeg er også enig med dig i, at det nok skal ske gradvist, - hvis du fra den ene dag til den anden går fra at sidde med hende i armene og vugge hende i søvn til, at hun næste dag skal ligge alene og falde i søvn i sin tremmeseng, så vil hun naturligt ikke kunne forstå det. Hun vil blive ulykkelig, og det vil ikke gøre noget godt for hendes søvn fremadrettet. Derfor skal du naturligvis også overveje, hvad du vil ændre, hvorfor og hvornår - det kan være lidt farligt at ændre noget, som faktisk fungerer - og hvis hun med din nærhed kan falde i søvn inden for ca 5-10 minutter og derefter sover godt, så kan det være en rigtig god prioritering - fremfor at I kæmper omkring søvnen, hun bliver rigtigt ked af det, du bliver frustreret, tiden trækker ud og hun begynder at forbinde det at sove meget noget som ikke er trygt, dejligt og rart.

Du nævner også i dit tidligere brev, at du gør dig nogle tanker omkring tilknytningen mellem jer, og at du kan være bange for at der ikke er den "kemi mellem jer", som skal være der mellem mor og barn. Og jeg tænker, at netop puttetidspunktet, og det at du er der, trøster, beroliger, betrygger, når hun skal sove, og hvis hun vågner om natten, er meget vigtigt for båndet mellem jer :)

Har din datter en puttebamse, putteklud, slaskedukke eller lignende? Ellers vil det være rigtig godt, hvis du kunne introducere en sådan nu. Fordelen ved en puttebamse eller putteklud er, at det er hende selv, der styrer behovet og at hun kan have den med sig, når hun også skal puttes andre steder, ligesom den er der, hvis mor ikke er der til at putte hende en dag. Bamsen eller puttekluden kan altså på sigt fungere som substitut for dig. Det kan være en god idé at tage hende med ud og kikke på forskellige bamser, slaskedukker osv. Det er ikke altid, at hun vil falde for det, som du synes er sødest. Nogle børn har også glæde af en aflagt t-shirt eller lignede - gerne en som hun forbinder me dig. At bruge en sådan som putteklud kan give hende lidt fornemmelse af, at du er der, når hun skal sove.

Bamsen eller kluden skal følge hende altid. Det skal med i vuggestue, den skal med hjem til mormor og morfar, den skal være i sofaen, når I kører i bilen, i ...

Annonce

... barnevognen. Den skal bruges, når hun sidder og putter, når hun er ked af det, når hun er træt.. Den følger med og bliver en fast del af jeres hverdag og kommer på den måde til at være bindeled mellem hjem og vuggestue, hjem og bedsteforældre - og kan altså også fungere som substitut for dig.

Det er super godt med godnatsangen. Den kender hun nu og den hjælper hende til ro, så den skal du endelig fortsætte med. Fordelen ved godnatsangen er, at du stadig kan synge den, selvom hun ligger i sin seng og du sidder ved siden af.

Det vil også være rigtig godt, hvis du kan introducere en godnathistorie. Hun har en alder nu, hvor hun begynder at kunne ligge stille og lytte til, at du læser en historie højt. Det skal være ganske simple bøger, som ikke indeholder alt for meget tekst. Gerne med små sætninger, som er lette at forstå, og hvor der samtidig er et billede, der viser det, du læser op.

Da mine piger var små, var de f.eks. glade for en bog der hed Bamse. Den handlede om en brun bamse, og der stod f.eks. "Her er Bamse, han er brun" - og så var der et billede af den brune bamse. "Bamse har et par blå bukser med seler" - og så var der et billede af bamse med blå bukser". "Bamse har en lille seng han sover i" - og så var der et billede af sengen. "Her ligger bamse og sover i sin seng" - og så var der billede af bamse i sengen osv., - en tekst og et billede på hver side.

Det gav mulighed for at læse en lille sætning, vise billedet, læse igen, vise billedet og på den måde kan du inddrage din datter lidt i det, som læses op. Så hun oplever at du er der, stadig interesserer dig for hende, du sidder der og det er hyggeligt at komme i seng - og hun kan trygt ligge i sin seng og sove.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg vil foreslå dig, at du starter med at blive i din seng med hende som du gør nu, men i stedet for at du sidder med hende i favnen og vugger hende, så kan du sidde med hende i læse lidt i en bog. Prøv derefter at lægge hende ved siden af dig imens du synger godnatsangen.

Når hun kan dette, så sætter du dig ved siden af hende og lader hende fra starten ligge ved siden af dig - så hun ligger ned og du sidder. du læser stadig i bogen, viser hende billeder osv. og synger så en godnatsang.

Derefter putter du hende i egen seng. Du sidder stadig ved siden af hende, læser for hende og synger godnatsang. Måske er du nødt til at lægge et ekstra trin ind her, så du starter med at sidde med hende på skødet, læser måske en halv bog og flytter hende derefter over i hendes tremmeseng og læser så videre. Og synger godnatsang.

Det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe et genkendeligt og trygt ritual, som gradvist følger med din datter. Putterutinerne skal i princippet være de samme, forskellen er, at hun gradvist flyttes fra dig og at den fysiske afstand mellem jer gradvist øges. Men alt andet er, som det plejer at være :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor