Svar: Søvn og sut

4. marts 2018

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Marie

Tak for dit brev, stort tillykke med den lille pige og velkommen til :)

Først - det er vigtigt, at du ikke føler, at du har gjort noget forkert, for det har du ikke. Du fortæller, at I havde lidt opstartsproblemer med amningen, og her er det netop vigtigt, at du har holdt din datter tæt, givet hende masser af hud mod hudkontakt osv. som du har - og det gør naturligt, at det går langt bedre med amningen i dag.

Dertil kommer, at det er helt naturligt, at små børn falder i søvn med brystet, ligesom det er helt naturligt, at det kan være rigtig svært at kende forskel på, hvornår hun dier effektivt, og hvornår det blot er hygge... og nogle gange er det jo også helt okay, at du har ladet hende ligge og "hygge", det skal du ikke have det dårligt over :) Hun er stadig et spædbarn og skal naturligt have al den nærhed, kærlighed og tætte kontakt, som du kan give hende.

Når det så er sagt, så forstår jeg dog godt, at du gerne vil lære hende at sove lidt på afstand af dig, og det kan du også sagtens arbejde på. Det er vigtigt, at hun får bryst, som en fast del af sit putteritual. Det at få mælk hjælper hende med at koble fra, finde roen og overgive sig til søvnen, og så sikre det, at hun er mæt, når hun bliver lagt til at sove og derfor kan sove en lidt længere lur, før hun vågner og naturligt vil have brug for mælk igen.

Når du ammer hende, så er det rigtig vigtigt, at du hjælper hende med at spise effektivt ved brystet. Hun må helst ikke falde i søvn, men skal holdes igang. Pas på, at du ikke kommer til at holde hende så tæt, at det bliver lidt for dejligt og let at falde i søvn, og hun derfor glemmer at spise, men bare ligger og sutter. Stimuler hende lidt ved at massere hende i hovedbundet, nulre hende under fødderne og i håndfladen, så hun ikke glemmer at spise. Når hun er færdig, så tag hende op, hjælp hende med at bøvse af, skift så hendes ble, så hun vågner lidt op til dåd igen, og her må du så meget gerne svøbe hende - og så ammer du hende igen.

Du kan amme fra samme bryst, hvis du ikke oplever, at hun har fået spist nok i bund på en side, eller du kan tilbyde hende toppen fra modsatte bryst - og hun er svøbt. Se på hendes øjne, lyt til hendes vejrtrækning. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i sengen eller i barnevognen. Hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer, at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.

Svøbet vil give hende en fornemmelse af at være holdt, men det vil være af et klæde og ikke af dine arme. Det gør skiftet fra din favn og ned hvor hun skal sove mindre voldsomt for hende. Du må gerne erstatte brystet med en sut, når du flytter hende fra dig, så hun stadig har fornemmelsen af at have noget i munden og også fordi det at sutte kan virke beroligende på hende...

Det er rigtig fint, at du har forsøgt med så mange forskellige sutter, og det er også rigtig ...

Annonce

... fint, at du nogle gange forsøger at tilbyde hende lidt modermælk eller kogt vand sammen med sutten, for at se om det kan få hende til at acceptere den. Faktisk lyder det som om, at du har gjort det helt rigtige, og det er begrænset, hvor meget mere du kan gøre. Det er en fin plan, at du vil forsøge dagligt for at se om det kan lykkes, og det er også en god idé, at du holder sutten ved hendes mund, for at hjælpe hende med at holde vakuum i starten, du kan også med fordel trække en stofble igennem suttens ring, så stofbleen kan være med til at holde sutten ved hendes ansigt og på sigt kan hun så overgå til blot at have en stofble som sutteklud...

MEN, når det er sagt, så er der dog nogen børn, som bare ikke bruger sut. Du kan altså godt forsøge, men det er ikke sikkert, at det lykkes for dig - og så må det være sådan. Det er helt okay, at nogle børn foretrækker den ægte vare, og der er jo også en grund til at man kalder det en "narresut" eller på engelsk en "pacifier"... lidt tankevækkende :) Så prøv fortsat, men accepter, hvis det ikke lykkes og find roen i det....

Prøv om du kan undgå at gå rundt med hende, imens du ammer hende, så du ikke vænner hende til både at skulle have bryst, vugges i favn og samtidig gås rundt med. Prøv i stedet, om du nogle gange kan lægge dig med hende og amme hende i din seng. Hun må gerne falde i søvn ved siden af dig og det kan være en god måde for jer begge at få lidt hvile i løbet af dagen. Prøv om du kan lirke brystet ud af munden på hende, før hun sover helt og lad hende så sove videre, hvor hun ligger, så hun stadig kan mærke dig tæt på sig, og du kan berolige hende med dine hænder. vågner hun let op og søger efter brystet igen, så kan du give hende det, amme hende lidt ekstra, og se om hun så derefter kan sove videre uden brystet og sove i lidt længere tid.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det vil være rigtig godt, hvis du kan få hende til at sove lidt længere dagslure, meget gerne mindst en lur, der varer mindst 1.5 time... Det kan dog være svært, hvis hun sover en meget lang nattesøvn. Og du fortæller, at hun ofte sover fra 19-21 til 06.08... Det lyder således som om, at hun ofte sover ca. 12 timer om natten, nogle gange lidt mere og andre gange lidt mindre. Det må hun naturligvis gerne, men det vil ofte betyde, at hendes dagssøvn så bliver kortere og ofte vil hun have brug for flere små lure i løbet af dagen, for at dagen kan hænge sammen på hende - og det igen vil så gøre, at du ikke har ret meget tid til at få lavet andet end at hjælpe hende med at koble fra og falde i søvn... Du nævner, at der om aftenen godt kan gå 1-1.5 time før hun sover, og at du har opgivet at amme hende i stuen - men jeg tænker, at hun måske skal have lov til at være lidt mere vågen om aftenen. At du måske skal lade hende være i stuen sammen med dig og så ikke gå ind og amme hende, før hun tydeligt er parat, kan få brystet, spise godt og derefter så falde i søvn. Så nattesøvnen på den måde også bliver gjort lidt kortere end du forsøger lige nu...

Jeg håber, at du kan bruge lidt af disse tanker videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)

Fortsat held og lykke - og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor