Svar: 7.5 måned dreng kan ikke sove selv

22. februar 2018

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Maria

Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Det er helt normalt, at små børn har brug for bryst og nærhed, når de skal sove, og det er også tilfældet hos jer - din dreng har haft rigtig meget brug for at være nær dig, når han har skulle falde i søvn. Du fortæller, at han helst har ville sove på din mave og med hovedet begravet i din armhule - og at han også altid har haft brug for at blive ammet i søvn og brug for dit bryst om natten, når han skal videre i søvnen... Men det der starter som et trygt, dejligt og naturligt ritual, skal stille og roligt ændres i takt med at barnet bliver ældre...

Du fortæller, at du om dagen har forsøgt at putte din dreng i barnevognen, og at det ofte også nogenlunde lykkes. Du har om aftenen og om natten forsøgt at lære ham ikke at sove med brystet - men det fungerer ikke. Og der er for mig at se ingen tvivl om, at jeres dreng har et søvnassociationsproblem. Det betyder, at han er blevet uhensigtsmæssig afhængig af dit bryst og din favn, for at kunne sove - og derfor er du nødt til at ændre på jeres putteritual, så han ikke længere falder i søvn med brystet, og så han lærer at sove i egen seng og netop forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove.

Det lyder som om, at du ammer ham rigtig meget. Og nu hvor han er 7 måneder gammel, vil det være rigtig godt, hvis du kan amme ham 4 gange i døgnet. Det vil dække hans behov rigtig fint - og jeg vil anbefale, at disse 4 amninger ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at han ikke længere skal ammes før sin formiddagslur, men der lære at sove uden bryst og favn og netop i stedet puttes i sin barnevogn, som du allerede forsøger. Han skal stadig ammes før sin middagslur, men det er her vigtigt, at du adskiller bryst og søvn, så han ikke længere falder i søvn i din favn, men puttes i sin seng eller barnevogn og begynder at forbinde dette med stedet, hvor han sover.

Og om aftenen skal han naturligt også ammes, men også her skal han puttes i sin seng, når du har ammet ham. Han skal ikke lægges vågen ned i sengen og skal ikke græde sig i søvn - det er jeg helt enig med dig i, men det er vigtigt, at han ikke længere falder i søvn hos dig og med dit bryst. Han skal puttes fra din favn, der hvor han næsten sover, men stadig registrerer, hvor han bliver lagt og når at opfatte, at han puttes i sin seng. Du må gerne være ved ham, holde dine hænder beroligende på ham, og hjælpe ham til fysisk ro osv. Men han skal ikke falde i søvn med brystet i munden.

Samtidig med at du både dag og aften arbejder bevidst på at adskille bryst og søvn, så vil det være rigtig godt, at du indfører beroligende ord, bestemte kærtegn, beroliger ham og luller ham ind i søvnen med dine hænder på hans krop... De kærtegn du bruger, måden du putter ham på i løbet af dagen skal overføres til aften og nat, så der er genkendelighed og tryghed.

Når du ammer ham sen aften, skal han efter amning puttes over i sin egen seng og sove videre der - og han skal ikke længere ammes om natten. Han skal lære at sove igennem uden brystet, og her er det naturligvis vigtigt, at han tilbydes både mad og væske/mælk nok dagen igennem. Derfor er det vigtigt, at du nu også arbejder bevidst på at sikre ham mad nok hele dagen, og en dagsplan kan se således ...

Annonce

... ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9.30: Frisk blød frugt i hånden og frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur og skal ikke ammes først

Frokost 11.30-12: Grøntagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop. Det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være en middagsret på glas, lavet til babyer i denne alder.

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere familiemad, mad med mere og mere smag, og mere bid. Suppleres med kogte grøntsagsbuketter, kartoffelbåde fra ovnen eller lignende i hånden, som han selv kan sidde og gumle på. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, det der hedder et drømmemåltid og puttes derefter tilbage i egen seng, hvor han så sover til næste morgen tidlig, hvor han ammes igen.

Som du kan se, så indgår der i denne plan mange små måltider hele dagen igennem og det er vigtigt, at han fyldes tilstrækkeligt op med grød, grøntsager, kød, fisk, mad i hånden, frugt osv. hele dagen og drikker masser af vand af kop - og så som sagt bliver ammet de 4 gange i døgnet. Hvis han har spist som denne dagsplan, så kan du godt holde fast i, at han ikke behøver brystet om natten.

Hvis han om natten bliver helt ulykkelig og kun vil brystet, så kan du være nødt til at give ham det. MEN det er her vigtigt, at du forsøger at afkorte amningen mere og mere, så han ikke fyldes med mælk, men kun tilbydes trøst. Det betyder, at du skal trække brystet til dig. Forsøge igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen, og så giver du ham det, lader ham die lidt, og når der så er ro på ham, så lirker du igen brystet ud af munden på ham. Du skal sandsynligvis gøre det flere gange til at begynde med, men stille og roligt lærer han at falde i søvn, uden at han har dit bryst i munden.

Det kan være en fordel at koble hans seng til din seng. Det vil sige, at du kan fjerne tremmerne fra den ene side af hans seng og sætte jeres senge sammen. Naturligvis sikre, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det giver dig mulighed for at putte ham i hans seng, samtidig med at du kan ligge lige ved siden af ham. Du kan berolige ham med dine hænder og nærhed, og på den måde lade ham mærke, at du stadig er der, men uden at han behøver at få mælk - og du kan gradvist lade afstanden mellem jer blive større, så han lærer at sove uden at skulle være på din mave eller ligge tæt i din armhule...

Han skal altså lære at sove mere og mere på afstand af dig, og derfor et det vigtigt, at I øver dette både dag, aften og nat. De rutiner og ritualer du indfører om dagen skal overføres til om natten. Og det er en forudsætning, at han får mad nok og også drikker nok om dagen. Antallet af amninger skal skrues betydeligt ned og mængden af skemad og vand sættes op. Tre måltider dagligt er ikke nok - jf. dagsplanen, og du skal netop erstatte f.eks. formiddagsamningen med et mellemmåltid i stedet.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder