Svar: Putning uden flaske

11. februar 2018

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og dejligt at høre, at I har kunne bruge mine tidligere svar :)

Det lyder som om, at jeres datter er ved at komme i det som kaldes separationsfasen. I fortæller, at hun er begyndt at tage sine første kravlende bevægelser og øver sig i at hive sig op forskellige steder. Og det er super dejligt og rigtig godt, at hun motorisk er så godt igang, men det giver naturligt lidt udfordringer - især når hun skal sove.

Den store motoriske uro gør, at hun har svært ved at finde fysisk ro, når hun skal sove. Hun har en rastløshed i sig og det er rigtig svært for hende at ligge stille. Sengen er et dejligt sted at øve sig, det er let at trække sig op ved tremmerne, og det gør ikke så ondt, hvis hun falder på numsen, og det ikke helt lykkes med det samme, så når hun puttes, vil hun naturligt bruge lidt tid på at øve sig motorisk.

Hun øver sig motorisk hele tiden - ikke kun om dagen, når hun er vågen og aktiv, men også når hun sover. Og derfor vil hun i søvne kunne lægge sig op på alle fire og ligge og rokke frem og tilbage, eller hun får sig skubbet ud i et hjørne af sengen, eller sparker dynen af osv. Og hun er ikke i stand til at finde en god stilling endnu, så hun har brug for jeres hjælp til at skifte stilling om natten. Hun har brug for hjælp til at blive lagt rigtigt ned igen, få dynen på sig som hun har sparket af osv.

Samtidig så drømmer hun også rigtig meget - og mere og mere de næste par måneder. I takt med at hun motorisk øver sig i at bevæge sig rundt og afprøver ting mere og mere på egen hånd, bevæger sig fysisk væk fra jer, rejser sig ved tingene osv. så oplever hun naturligt vende på en ny måde og får flere nye indtryk og stimuli - og alt hvad hun oplever om dagen skal bearbejdes, når hun sover. Derfor vil hun lige nu drømmer ekstra meget, når hun sover. Og derfor vil hun i søvne både kunne grine, græde, småklynker, småsnakke osv. Alt sammen i drømme.

Nogle gange skal I være der for hende, med det samme hjælpe hende videre i søvnen, hjælpe hende med at blive lagt ned eller hjælpe hende til ro med beroligende hænder, nærhed osv. så hun mærker og fornemmer, at I er der og passer på hende. Andre gange skal I trække tiden lidt og se om hun er i stand til at komme videre i søvnen på egen hånd og uden jeres hjælp. Og generelt gælder, at når I hjælper hende, så skal I forsøge at hjælpe hende med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt. Det er bedst, hvis I kan hjælpe hende videre i egen seng, hvor hun er puttet og så vidt muligt ikke tage hende op, gå rundt med hende, hoppe med hende på en pilatesbold eller lignende - hjælp hende til ro, hvor hun er, med kærtegn, stillingsskift, beroligende ord osv.

Med hens til at lære at sove uden flaske, så skal I øve dette om dagen og fjerne flasken før formiddagsluren om om eftermiddagen først. Flaske før middagsluren bibeholdes stadigvæk - og hun kan enten få denne i jeres favn og derefter blive puttet i sin barnevogn eller i sin seng eller hun kan få flasken i sengen og få lov til at falde i søvn uden at opleve et skift.

Og det samme må I gerne gøre om aftnen - putte hende i egen seng og med flasken i sengen, hvis det kan fungere bedre og hjælpe hende til ro. Netop fordi hun ikke oplever skiftet fra jeres favn og ned i sengen, kan hun have lettere ved at overgive sig til søvnen og hun forbinder så netop sin seng med stedet, hvor hun skal sove. Det er vigtigt, at I eleverer hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt. Det er også vigtigt, at I forsøger at fjerne flasken, før hun sover helt. I skal helst nå dertil, hvor hun får sin flaske, drikker af den, slipper flasken, smiler til jer og triller om på siden og sover.

Det er ikke meningen, at hun skal puttes uden flaske eller mælk før hun er blevet et år. Flasken før hun puttes om aftenen bibeholdes indtil da og vil naturligt være en fast del af hendes putteritual fremadrettet. Stille og roligt indføres nye ritualer, som tager mere og mere over, men lige nu er flaske vigtigt i forbindelse med putning om aftenen.

Hvis hun er 1.5 time om at falde i søvn, så er der noget i hendes rytme, som ikke hænger sammen, og hun er puttet for tidligt. Hun skal helst falde i søvn inden for ca. 15 minutter og netop have flasken, som en del af sit putteritual, så flasken ...

Annonce

... hjælper hende med at koble fra og overgive sig til søvnen.

Hun kan godt have behov for at ligge og tumle rundt i sin seng og på den måde komme af med lidt overskudsenergi, og det er okay, det må hun gerne. I behøver ikke sidde og vente på dette og behøver ikke sidde og kikke på hende imens hun tumler rundt. Hun må dog ikke være ked af det, hun skal ikke ligge i sin seng i længere tid og græde og må ikke forbinde det at komme i seng med noget som ikke er rart. Det skal være rart og dejligt at komme i seng, det skal forbindes med noget dejligt. Men hun må godt ligge og f.eks. tumle rundt i sengen i 15-20 minutter, hvis hun har brug for dette og i øvrigt er glad, og så kan I komme ind til hende med en flaske og så der sætte jer og hjælpe hende ind i søvnen med flasken.

Med hensyn til stillingskift osv. så er det især fra nu og frem mod 10 måneders alderen at dette giver udfordringer under søvn. Og i takt med at hun motorisk bliver stærkere om dagen, jo bedre vil hun også kunne sove roligt om natten. Når man som jer har en pige, der motorisk er hurtig og kravler meget hurtigt (hun er kun 7 måneder), så giver det naturligt ofte lidt ekstra udfordringer, fordi hun jo oplever verden betydeligt større og får rigtig mange indtryk som naturligt kan være svært at bearbejde - i forhold til hvis hun var 10 måneder, når hun begyndte at kravle. Så selvom det er dejligt, at hun er så motorisk godt igang, så følger der altså lidt ekstra uro med, når hun skal sove :)

Derfor arbejder tiden også for jer, og det bedste I kan gøre er at støtte hende motorisk, hjælpe hende med at bruge sig selv rigtig godt om dagen, så hun bliver bedre og bedre til at skifte stilling selv - og derfor også vil kunne det bedre om natten i søvne. Men indtil da, er I nødt til at hjælpe hende og netop som I selv er inde på ret hurtigt få hende tilbage på ryggen og under dynen, fordi hun så hurtigt kommer videre i søvnen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det kan nogle gange være en god idé at koble tremmesengen til forældresengen. Altså fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen. Naturligvis sikre sig, at det er sikkerhedsmæssigt i orden. Det giver mulighed for, at hun kan blive puttet i egen seng og stadig forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove, samtidig med at I kan ligge ved siden af hende ego berolige hende med hænder, kærtegn osv. uden at i behøver stå op om natten - I kan bare lægge en hånd over på hende... Men det afhænger naturligt af, hvorvidt hun vil kunne kravle ud af sengen, netop når hun er så motorisk. Hun må gerne kravle ud og putte sig ind til jer, hvis hun har brug for det, men hun skal helst ikke kunne kravle ud og komme til skade - og I skal her også overveje om hun har behov for at kunne tumle før hun sover, for så skal tremmerne naturligt være på hele vejen rundt...

Nogle gange kan det hjælpe at holde hendes hænder samlet hen over brystkassen, så I på den måde hjælper hende med rent fysisk at holde sammen på sig selv. Nogle gange kan det hjælpe hende til ro, hvis I putter hende på maven og stryger jeres hænder op og ned over ryggen og blenumsen, så hun lulles i søvn spå den måde.

Med hensyn til at flytte, når hun er 9.5 måned gammel, så kan I godt forsøge om I her kan flytte hende på eget værelse. Det afhænger dog lidt af, hvordan det går med den motoriske og mentale uro, så det må I se til den tid. Det er dog rigtig godt, hvis I kan holde fast i, at hun puttes i egen seng om aftenen og forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove - fordi hun så vil være tryg ved dette, også selvom sengen står et andet sted, i et nyt værelse. Det er vigtigt, at hendes rutiner er genkendelige og trygge, så alt omkring hende er som det plejer at være - eneste forskel er, at sengen er flyttet.

Det er derfor rigtig godt, hvis I lige nu kan forsøge at skabe nogle faste rutiner for putning om aftenen og vænne hende til at sove i egen seng - og så må det komme an på en prøve, når I flytter, om hun ikke med det samme kan sove på eget værelse der. Det er et forsøg værd. Og viser det sig, at det ikke kan lykkes, så er det okay, så må hun komme ind i soveværelset igen, men prøv om I allerede nu kan forsøge at skabe lidt rutiner, som kan hjælpe jer fremadrettet :)

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far