Svar: 19 mdr og svært ved at sove

29. januar 2018

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Rigtig mange børn har svært ved at sove, når de når 18-20 måneders alderen. De har ofte rigtig svært ved at koble fra dagen, finde roen og overgive sig til søvnen, og når de endelig sover, så sover de ofte meget uroligt. De kan i denne alder også vågne om natten, græde og søge ekstra meget fysisk nærhed og kontakt. Og det lyder som om, at det er dette I oplever hos jer lige nu :)

Det handler meget om den store udvikling, som jeres dreng går igennem. Rent motorisk er han noget stærkere nu, han går omkring, kravler, begynder måske at løbe osv. Det går rigtig stærkt - og det gør, at han har en stor motorisk uro og svært ved at slappe af i kroppen, når han skal sove. Samtidig begynder han også at have lidt farefornemmelse, - altså lidt fornemmelse for at verden ikke kun er rar og sjov og ballade, men også er fyldt med farer og modstand. Han oplever det i løbet af dagen, hvor han f.eks. falder og slår sig. Han oplever mere og mere modstand fra andre børn, som tager legetøjet fra ham, skubber eller slår til ham, nogle børn bider i denne alder.. Og han oplever også modstand fra jer, at I siger mere og mere nej i løbet af dagen, holder fast i ham osv.

Det gør alt sammen, at det er svært for ham at slippe dagen og alle oplevelserne, når han skal sove. Det er svært at koble fra og overgive sig til søvnen. Og derfor er det rigtig godt, at I hjælper ham med at blive lagt ned og finde roen i sengen.

Får han bad om aftenen? Det kan være en god idé med et bad, fordi det kan hjælpe ham til større fysisk ro - især hvis det ligger ca. en time før han puttes, og hvis det afsluttes med god frottering med håndklædet, lidt massage, blive smurt med lidt creme osv.

Og så vil det også være en god idé med en godnatgrød efter badet og lige før han puttes. Sammen med grøden kan han få lidt vand eller mælk. Det vil være med til at sikre, at han ikke behøver komme ud i køkkenet efter vand, fordi han er reelt sulten eller tørstig...

Det lyder dog som om, at det er lidt en overspringshandling for ham, når han beder om vand, så er det mere for at trække tiden og blive parat til at sove, og derfor skal I også se lidt på hele dagens rytme - hvornår sover han til middag? Hvor lang er hans middagslur? Og hvornår vil det så være passende at han bliver puttet. Han vil sandsynligvis være parat til at blive puttet 5-5.5 time efter han er stået op af sin middagslur, og det betyder, at hvis han f.eks. er stået op af sin lur kl 15.30, så vil han ikke være parat til at sove før klokken er 20.30-21, som nu...

Det er vigtigt, at I ikke putter ham før han er parat, for ...

Annonce

... så lærer han, at potningen skal trække ud i en time eller mere, og det bliver hans nye ritual netop at hoppe rundt, lege, kalde på jer, få vand osv. Derfor er det vigtigt, at I ikke putter ham, før I ved at han med sikkerhed er parat til at sove.

Med hensyn til vand, så kan I også give ham en drypfri kop i sengen. Den sikrer, at han kan tage sig lidt at drikke, hvis han er tørstig og samtidig uden at der kommer vand i hele sengen. Han skal dog ikke lærer at drikke en masse vand i forbindelse med at han sover, men en kop med 100 ml rent koldt vand må han gerne få, hvis det kan hjælpe både ham og jer :)

Det vil være rigtig godt, at I holder fast i at han skal falde i søvn i sin egen seng om aftenen, så han bibeholder dette ritual. Og I må gerne sætte jer ved sengekanten og tale med ham lidt om dagen. Faktisk kan det være en rigtig god idé at gennemgå dagen og alle dagens oplevelser, fordi I på den måde kan hjælpe ham med at få bearbejdet lidt af det hele, så hans drømmeaktivitet måske bliver mindre om natten. Og kan han falde i søvn i løbet af 15 minutter fordi I sidder der, beroliger og betrygger, så er det bestemt givet godt ud.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

At tale om dagen kan være at sige f.eks.: "I morges da vi stod op, da ... så kørte vi til vuggestuen, hvor du har leget med ...". I kan også tale om det som har været sjovt "så væltede far mælken, og der løb mælk ud over det hele, sikke noget" eller det som har været svært "så faldt ud og slog hul på knæet, av, det gjorde ondt, men så trøstede XX dig" osv. Jo mere man får gennemgået dagens oplevelser, jo mere vil han kunne give slip på dagen og jo lettere vil roen falder over ham.

I kan også læse små historier for ham nu. Godnathistorier kan være helt simple bøger med en kort tekst og et billede. Da mine piger var små, var de f.eks. glade for en bog der hed Bamse. Den handlede om en brun bamse, og der stod f.eks. "Her er Bamse, han er brun" - og så var der et billede af den brune bamse. "Bamse har et par blå bukser" - og så var der et billede af bamse med blå bukser". "Bamse har en lille seng han sover i" - og så var der et billede af sengen. "Her ligger bamse og sover i sin seng" - og så var der billede af bamse i sengen osv., - en tekst og et billede på hver side.

På den måde kan I læse lidt for ham, vise ham billederne og samtidig lære ham, at når han er kommet i seng, så skal han ligge stille og ikke hoppe rundt og "lave ballade", så han netop lærer at forbinde sin seng med stedet, hvor han skal sove og bliver helt tryg og glad for at komme i seng :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre