Svar: Nattesøvn og behov for flaske

24. januar 2018

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Jeg anbefaler normalt 4 flasker i døgnet til en pige på 7 måneder, og jeg anbefaler, at de fire flasker ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det vil sige omkring kl 05, 12.30, 19.30 og 23.30... Det betyder i forhold til den rytme du beskriver, at jeg umiddelbart vil anbefale dig, at du fjerner flasken kl 16, tilbyder hende et mellemmåltid her og så giver hende en flaske kl 23.30 hvor hun lyder til at vågen og søge den.

Jeg kan godt forstå, at du nyder hvis hun kan sove igennem om natten og jeg er helt med på, at vi i tidligere breve netop har talt om at I fortsat kunne forsøge dette - men det lyder ikke til at fungere mere. Det er nogle gange sådan, at netop i takt med at hun spiser mere og mere skemad i løbet af dagen, så tager dette naturligt plads op for hendes indtag af mælk om dagen. Og da hendes væskebehov stadig er meget stort og svært for hende at dække tilstrækkeligt via en kop, så er det helt naturligt, at hun har brug for flaske på ydertidspunkterne - altså f.eks. kl 23.30 og 05...

Så selvom hun indtil nu faktisk har trivedes rigtig godt og kunne sove natten igennem, så lyder det for mig som om, at hun ikke kan dette mere, og at I er nødt til at forsøge jer med en ny rytme :)

Når hun så bliver 8-9 måneder gammel, så vil det være rigtig godt at trappe ned til 3 flasker og her anbefaler jeg så, at du fjerner flasken tidlig morgen. Det ...

Annonce

... vil sige, at hun kan få flaske kl 19.30, 23.30 og så sove hun hele natten indtil hun så starter dagen med en morgengrød, når klokken måske er ca 07. På den måde skal du ikke op og give hende flaske om natten mere, og kan du holde dig vågen om aftenen, så har du mulighed for at give hende den sene aftenflaske, før du selv går i seng. Måske er hun klar til at få den allerede kl 23, det kan forsøges...

Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:

Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåde fra ovnen eller lignede - gerne rester fra aftensmaden. Vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Flaske og puttes til middagslur ca. 12.30 som nu

Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping og frisk blød frugt i hånden. Vand af kop.

Aften 18: Udgangspunktet mere og mere familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være moset mad og også mad i stykker, mad med gradvist mere og mere bid og mere smag. Vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca. 19.30 som nu

Sen aften 23.30: Drømmeflaske og sover herefter til næste morgen tidlig

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.