Svar: Dreng vil ikke sove i sin seng
23. januar 2018
Alder:
15 mdr.
Kære Sofie
Tak for dit brev :)
Øv - sygdom kan ødelægge alle ellers så gode søvnvaner og rutiner, og det lyder som om, at jeres drengs 3-dages-feber og høje temperatur, har gjort ham utryg ved at sove. Enten fordi han har haft det rigtig dårligt, måske haft ondt eller været meget mærket at sin høje feber uden at kunne forstå, hvad der skete og hvorfor - og det har så naturligvis gjort, at han nu søger jer ekstra meget og har brug for ekstra nærhed og tæt kontakt. Eller også har I måske - netop fordi han har været syg - ladet ham sove hos jer, hvilket er helt naturligt (det villle jeg også have gjort), men da han nu bliver mere og mere bevidst så har han nu fundet ud af, at det er en mulighed, og så søger han naturligt dette...
Det er rigtig fint, at du er opmærksom på hans puttetidspunkt, for det er vigtigt, at I ikke putter ham før han er parat. Han skal helst puttes så sent, at I er sikre på at han kan falde i søvn inden for ca. 15 minutter. Hvis I putter ham for tidligt, så han bruger en time eller mere på at overgive sig til søvnen, så lærer han, at det er sådan potningen foregår nu, og derfor er det vigtigt, at han er tydeligt træt og parat til at sove, når I putter.
I skal gå ud fra, at han har brug for ca. 13.5 times søvn i døgnet. Det betyder, at hvis han f.eks. sover 3 timer til middag, så skal han sove ca 10.5 time om natten. Står han f.eks. op kl 07, så vil hans puttetidspunkt derfor være kl ca. 20.30.. sover han mindre om dagen vil nattesøvnen være kortere, står han tidligere op skal han også puttes tidligere om aftenen osv....
I skal derfor også være opmærksomme på, om han er begyndt at sove længere om morgenen eller er begyndt at sove en længere middagslur om dagen, fordi han lige nu sover senere om aftenen. Hvis han er det, kan det være nødvendigt at I holder fast i at middagsluren ikke er længere end han normalt trives med, ligesom det kan være nødvendigt at starte dagen til fast tid hver morgen - uanset om det er hverdag eller weekend. Det er ikke søvnen om dagen der skal forlænges eller nattesøvnen om morgenen der skal være længere - nattesøvnen skal forlænges om aftenen...
Derudover vil det være rigtig godt, hvis I nu begynder at introducere ham for en putteklud, bamse, slaskedukke eller lignende. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at bruge en sådan bevidst, - og måske har han allerede noget, som kan bruges, måske har han brug for noget nyt. Fordelen ved en puttebamse, putteklud eller lignende er, at det er ham selv der styrer behovet. Han kan kramme den, putte sig med den, nulre næse, og berolige sig selv - og den vil på sigt erstatte behovet for mor og far, så han om natten kan finde videre i søvnen netop med sin klud eller bamse, ligesom han om dagen kan putte sig med den, når han er i vuggestue, skal passes af bedsteforældre eller lignende.
Det kan også være en god idé at synge godnatsang, samtidig med at I kærtegner ham, holder ham i hånden eller lignende. Det at han lærer at ligge og lytte til en sang kan hjælpe ham med at koble fra og finde roen - uanset om han ligger i jeres seng eller i sin egen seng...
Og på samme måde kan det være en god idé at introducere en godnathistorie nu. Godnathistorie giver mulighed for at I sidder ved sengekanten og er der, imens jeres dreng falder til ro, ligger ned og lytter til hvad I læser højt. I kan vise ham billeder, tale med ham undervejs og på den måde give ham kontakt og nærhed, men han lærer at ligge i sin seng og at det er okay at være i sin seng... Han fornemmer, at I ikke går fra ham, og at han godt kan ligge og være tryg i sin seng, at det er okay.
Bøger, der er gode til godnatlæsning er små bøger, som ikke indeholder alt for meget tekst. gerne med små sætninger, som er lette at forstå, og hvor der samtidig er det billede, der viser det, som du læser op. Da mine piger var små, var de f.eks. glade for en bog der hed Bamse. Den handlede om en brun bamse og der stod f.eks. "Her er Bamse, han er brun" - og så var der et billede af den brune bamse. "Bamse har et par blå bukser med seler" - og så var der et billede af bamse med blå bukser. "Bamse har en lille seng, han sover i" - og så var der et billede af sengen. "Her ligger bamse og sover i sin seng" - og så var der billede af bamse i sengen osv., - en tekst og et billede på hver side.
Altså helt små korte sætninger, hvor du læser op, viser ham billeder, læser igen, viser ham billedet og på den måde inddrager ham lidt i det du læser - så du er der, beroliger og betrygger, og hvor han samtidig lærer at det er helt okay at være i sin seng, det er faktisk hyggeligt og en hyggestund, som han kan se frem til... :)
Det er godt, hvis han kan falde i søvn i sin seng, fordi det vil hjælpe ham til at sove videre i egen seng, når han vågner om natten. Det er vigtigt at han forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove. Det betyder dog ikke, at han ikke gerne må komme ind i jeres seng midt om natten, hvis han vågner, græder og f.eks. har drømt.. I skal naturligvis give ham den nærhed, som han viser behov for. Men også her vil det være rigtig godt, hvis han så kommer tilbage i egen seng igen, fordi det at han puttes i egen seng og også vågner i egen seng om morgenen, kan være med til at gøre det lettere at få ham videre i søvnen i egen seng om natten... :)
Det kan også være en god idé med et bad og en efterfølgende godnatgrød, før han skal sove. Badet kan være med til at give ro i kroppen, så han bedre kan ligge og slappe af, - især hvis badet ligger en time før han puttes og afsluttes med god frottering med håndklædet, lidt creme, massage eller lignende. Og så afslutte med en godnatgrød lige før han puttes, fordi det at have lidt ekstra mad i maven, også er med til at give ro. Så kan han få børstet tænder og blive puttet med sin bamse, godnathistorie og sang...
Jeg håber, I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske