Svar: Søvn i barnevogn - 4 mdr.
22. januar 2018
Alder:
4 mdr.
Kære Milos mor
Tak for dit brev og det er rigtig fint, at du skriver igen:)
Som nævnt i mit sidste svar, så vil børn i Milos alder ofte have tendens til at slatsove og slatspise lidt, og det vil være rigtig godt, hvis du nu kan begynde at hjælpe ham til en rytme, hvor han sover tre lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen.
Det vil derudover være rigtig godt, hvis du kan gøre det til en fast vane at tilbyde ham mælk før han puttes, så ham ammes - gerne puttes i sin sovedragt, sovepose eller hvad han nu puttes i, ammes og derefter lægges fra dig - og dermed får mælk i maven lige før han skal sove. Det vil være rigtig godt, hvis han når at registrerer, at han ikke har dit bryst i munden, når du putter ham, men han skal ikke være vågen. Han skal være så træt, at han næsten sover.
Du skal se på ham, se på hans øjne og lytte til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere, og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn men endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng eller ned i barnevognen.
Det er netop vigtigt med sovedragt, sovepose eller lignende, så han føler sig omsluttet og holdt - og ikke mærker skiftet fra favn og ned i sengen eller barnevognen helt så voldsomt som hvis han kan ligge og flagre med hænderne, når du lægger ham fra dig:)
Hvis han vil tage imod en sut, så må du gerne erstatte brystet med sutten, når du flytter ham fra dig. Du kan også holde en klud ved hans ansigt, når du ammer ham og lade kluden følge med ham fra din favn og ned, hvor han skal sove. Så føles det lidt mere som om, at du følger med ham ned, hvor du putter ham - og kluden kan dufte lidt af dig. Det kan være med til at gøre ham mere tryg. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser - hvis han ligger i barnevognen, så vug/tril den lidt frem og tilbage, hvis han ligger i sengen, så kan du evt. købe et par brio-bedrockers, så du kan vippe sengen lidt og lulle ham i søvn på denne måde :)
Du må også meget gerne vælge at lægge dig med ham i dobbeltsengen og amme ham midt på dagen - og så lade ham falde i søvn ved siden af dig. Du fortæller, at du har brugt timer på at trave med barnevognen fremog tilbage, og du er bange for at han nu har lært at han skal være i bevægelse konstant. Og det kan godt tænkes... så for at vænne ham til, at han ikke behøver være i bevægelse hele tiden for at sove, så kan det være en god idé at du lægger dig med ham. På den måde får han din mælk, får masser af nærhed og tæt fysisk kontakt, men han lærer samtidig at overgive sig til søvnen liggende stille ved siden af dig.
Det vil være rigtig fint, hvis du nogle gange tager en lur sammen med ham midt på dagen, det kan også være rart og give dig lidt ekstra overskud. Du kan også nogle gange vælge at trække dig væk fra ham og lade ham sove videre, hvor han ligger - men her skal du naturligvis sikre dig, at han ikke kan trille ned af din seng og komme til skade, det er vigtigt, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt at lade ham ligge.
For at få skabt en rytme i løbet af dagen med 3 lure, så vil det være rigtig godt, hvis du begynder at indtænke dagen inddelt i vågne aktive perioder, hvor han skal stimuleres, bruge sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt - og så perioder, hvor han skal hjælpes med at koble fra, tilbydes mælk og puttes til lur.
Alt efter hvor lang en lur han sover, så kan han nogle gange godt have behov for at få mælk, når han vågner og det skal han naturligvis have lov til - men det vil være godt, at du stadig tilbyder ham mælk, når han skal sove - så du holder fast i at mælk indgår som en fast del af hans putteritual. I takt med at han bliver ældre, så vil han naturligt også begynde med lidt skemad, og det vil her være rigtig godt, at han tilbydes skemad, når han vågner sammen med vand af kop og så tilbydes brystet, før han skal sove. På den måde vil dagen naturligt hænge sammen for jer, og du sikrer plads i maven til både skemad og mælk, så hans behov dækkes tilstrækkeligt. Tiden arbejder derfor også for jer, netop fordi det at han i løbet af de næste 1-2 måneder begynder med skemad vil være med til gradvist at give jer mere rytme dagen igennem.
Det kan også nogle gange være en god idé at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur. Badet er med til at forlænge hans vågenperiode lidt, samtidig med at det stimulerer ham ekstra godt både motorisk og mentalt, og når han så får lidt mælk og derefter puttes, så kan det nogle gange gøre at middagsluren bliver lidt bedre for ham og det hele på den måde fungerer bedre for jer :)
En skitseret dagsplan kan se således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre. Har ofte behov for en ekstra amning, når dagen begynder, og det er tid til at stå op.
Leger, tumler, pludrer, hygger...
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur. Du kan enten lægge dig med ham eller du kan putte ham i barnevognen og trille ham lidt.
Vågner, leger, tumler, hygger pludrer
Frokosttid: Kommer i bad - og ammes evt. før badet, så han har lidt ekstra energi at forbrænde af. Frotteres godt med håndklædes, smøres med creme osv. efter behov.
Ammes og puttes til middagslur - og du kan her enten trille ham en tur eller vælge at lægge dig med ham og amme ham i dobbeltsengen - som du synes det vil fungere bedst ind i jeres hverdag. Du kan evt. gøre det modsatte af hvad du har valgt om formiddagen, for at øve begge dele.
Eftermiddag: Vågner og ammes ofte, da middagsluren er en lidt længere lur og han derfor er sulten/tørstig, når han vågner.
Leger, tumler, hygger, pludrer osv.
Ammes og puttes til dagens 3. lur, som ofte er en kort lur. Også her kan du variere mellem at putte ham i barevognen og trille ham en tur eller lægge dig med ham i soveværelset. måske er far hjemme, så han kan trille ham en tur, og du kan lave noget andet og få lidt tid til dig selv :)
Vågner, er aktiv, hygger, pludrer osv.
Aften: Ammes ofte hyppigt i løbet af aftenen. Din mælk er mere koncentreret på dette tidspunkt og mange små hyppige måltider giver små mængder koncentreret mælk i maven og dermed større mæthed til natten. Ammes også som fast del af putteritualet og puttes måske først kl 21-22, alt efter hvor sent dagens 3. lur ligger. Det er helt normalt, at børn i denne alder kan gå sent i seng.
Sen aften eller først på natten alt efter hvornår han går til ro for natten: Ammes og sover videre
Midt nat: Ammes og sover videre
Det er helt naturligt, at jeres dreng viser stort behov for tryghed. Det er naturligt i forhold til hans alder og også i forhold til den urolige start med gråd og kolik, som jeres første måneder har været præget af. Jeg er helt med på, at det er uholdbart i længden, hvis han kun kan sove i din favn, og at du også har praktiske ting, som du gerne vil have lavet, men det er vigtigt, at du forsøger at finde balancen mellem at være der for ham og give ham nærheden og trygheden, samtidig med at du også gradvist øver med ham, at han godt kan sove lidt på afstand af dig:)
Det er som sagt en god idé, hvis du nogle gange lægger dig med ham, fordi du på den måde kan vænne ham til at sove uden at skulle være i bevægelse, uden at skulle være i din favn og uden at du f.eks. skal gå rundt med ham.
Og det er også helt rigtigt, som du er begyndt at forsøge med barnevognen - undgå at trille ham for meget. Det du skal gøre er at putte ham, når han tydeligt er træt og parat til at sove og er fyldt godt op med mælk - og så skal du kun trille ham, hvis han siger noget. Hvis han er stille, så holder du vognen stille, men lige så snart han begynder at sige noget, så triller du vognen lidt igen og når han igen er stille, så holder du vognen stille. På den måde kan du gradvist vænne ham til at det er okay at ligge i sin vogn uden at være i bevægelse...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke, og læs også meget gerne min bog "Helens bog om børn og søvn", som kan give lidt mere indblik i, hvordan du kan hjælpe ham, hvad der sker med søvnen i forskellige aldre osv.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske