Svar: Nattesøvn - 4 mdr.
19. januar 2018
Alder:
4 mdr.
Kære Milos mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som om, at I har haft en hård start med en del gråd og kolik de første 3 måneder, og det er her rigtig godt, at I har valgt at give Milo så meget fysisk kontakt og nærhed som muligt.
Netop i forhold til børn med kolik, så er den fysiske nærhed vigtig. Den nyeste forskning går på, at børn med kolik har et umodent nervesystem. Det betyder, at de har sværere ved at regulere deres følelser og er mere utrøstelige end andre børn. De har sværere ved at falde til ro, når de bliver taget op af deres forældre, de bliver let overstimulerede, hvilket forstærker deres gråd, og når de først begynder at græde, så græder de i længere tid, alt sammen fordi deres nervesystem og deres evne til selvregulering er umodent.
Og undersøgelser viser, at børn græder mindre, hvis de har fysisk kontakt med deres forældre. Der er ingen tvivl om at det hjælper på udviklingen af barnets nervesystem, at man holder barnet tæt, vugger det, giver det masser af tæt fysisk kontakt. Samtidig kan det at have barnet tæt på, holde det og vugge det også give jer forældre en følelse af at "I gør noget", hvilket er vigtigt, når man har et barn som græder meget.
Jeg nævner dette, fordi du skriver, at du "er bange for at hvis I ikke giver ham gode rutiner nu, så bliver det kun sværere og sværere" og jeg får på fornemmelsen, at du føler, at I allerede har gjort noget forkert. Men det er rigtig vigtigt, at du ikke går rundt med den fornemmelse, for I har ikke gjort noget forkert ved at holde jeres dreng tæt og give ham den nærhed, som han har vist behov for - tværtimod :)
I forhold til den alder han har nu, så ændrer situationen sig lidt. Kolikperioden er ovre og I kan fornemme, at han græder langt mindre, og det lyder også som om, at han faktisk sover ret godt. Som jeg læser dit brev, så sover han lige nu to længere lure i løbet af dagen og lyder til at trives med dette - og det er naturligvis rigtig fint.
De fleste børn begynder dog i denne alder at ændre rytme. Søvnen begynder at indeholde flere stadier og mange børn har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet. Det betyder at mange børn i denne alder begynder at powernappe, og dermed sover kortere lure om dagen - og her er det rigtig godt netop at hjælpe ham til at sove lidt længere tid af gangen og f.eks. skabe lidt faste rammer omkring putning i barnevogn, triller ham en tur midt på dagen osv. for på den måde at hjælpe ham ind i en rytme, hvor hans indre ur begynder at fornemme behov for en længere middagslur.
Mange børn vil i denne alder også trives rigtig godt med 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen / først på aftenen. Og det er ikke unormalt, hvis børn i denne alder har en rytme, hvor de går sent i seng. Det er f.eks. ikke unormalt, hvis hans 3. lur ligger mellem kl 18-19 og han så først er parat til at sove, når klokken måske er 21 eller senere... Og du nævner, at han ofte puttes til natten kl ca 21, og det lyder således helt rigtigt for hans alder.
Mange børn vil i denne alder også have tendens til at slatspise lidt i løbet af dagen, ligesom de kan slatsove/powernappe, så kan de også have tendens til at spise kortvarigt. Når han dier hos dig, så slipper han brystet, smiler og pludrer til dig, tager fat og dier lidt igen, slipper atter og pludrer lidt mere, dier igen og når far kommer ind i stuen, så er det sjovere at kikke efter far end det er at spise. På den måde får han måske ikke helt nok i løbet at af dagen og vil derfor så begynde at sige brystet ekstra om natten. Derfor skal du være opmærksom på at han bliver fyldt tilstrækkeligt op i løbet af dagen og at hans søgning mod brystet om natten ikke skyldes et øget behov for mælk.
Hvis du kan amme ham kl 24, 03 og igen kl 05.30, så lyder det dog rigtig fint, og den rytme må du naturligvis gerne holde fast i - hvornår I kan starte dagen afhænger så af, hvor sent han er gået i seng. Du kan gå ud fra, at han skal sove ca 5 timer i døgnet og mange børn vil f.eks. trives rigtig godt med en rytme, hvor de i løbet af dagen sover ca 5 timer (fordelt på 3 lure) og om natten sover ca. 10 timer. Det vil sige, at hvis I starter dagen kl 07, så vil hans puttetidspunkt om aftenen måske være 21 - hvis han så f.eks. sover 1.5 time + 2.5 time + 1 time i løbet af dagen.
Det kan være en god idé at se lidt på hvornår han sover, hvor lange hans lure er, hvornår han spiser og hvordan han spiser osv. Altså se lidt på hele dagens rytme, for at finde ud af, hvornår han er parat til at sove om aftenen og hvor lang hans nattesøvn er - fordi det vil hjælpe ham til at sove bedre og dybere, hvis der er en nogenlunde passende fordeling mellem hans dagssøvn og nattesøvn f.eks. 5 + 10 timer. Jeres ønske om at han skal lære at sove i sin tremmeseng og ikke behøve jeres favn helt så meget lykkes altså bedre, hvis rytmen og døgnet hænger tidsmæssigt sammen.... Og ud fra det du skriver og de tidspunkter du nævner, så lyder det til at være fint i forhold til hans alder, og det er derfor vigtigt, at du forsøger at holde fast i denne rytme, fordi det vil hjælpe både ham og jer på sigt :)
Det er super fint, at du ammer ham som en fast del af hans putteritual, det skal du endelig blive ved med. Og det er meget fint, at du skifter hans ble, svøber ham, ammer ham og derefter putter ham over i sengen, hvor du ønsker han skal sove. Det er fint, at du forsøger at flytte ham før han sover helt, så han lige når at registrere, hvor han lægges og derefter sover videre. Og det er helt normalt, at han nogle gange sover lidt mere, når du flytter ham, og andre gange er lidt mere vågen. Bibehold det du allerede forsøger, det lyder som sagt fint :)
Når han ammes sen aften og i løbet af natten, så vil det være rigtig godt, hvis du på samme måde kan flytte ham over i sengen, så han sover videre der. Det er godt, hvis han får sin mælk og derefter puttes på afstand, så han ikke kan dufte mælken og dermed tro, at han skal spise. Så prøv at give ham mælken og flytte ham tilbage i egen seng, hvor han så kan sove videre - med hænder, kærtegn, sutten, en hånd på hans hoved og mave osv. Præcis som du gør om dagen og om aftenen. Så du lader samme ritual følge ham uanset tidspunkt på døgnet.
Du skriver, at når han vågner kl 03,så har I hoppet på en pilatesbold og derefter forsøgt at lægge ham - det er vigtigt, at du ammer ham her. Det er et reelt behov for bryst/mælk, når han vågner på dette tidspunkt og han er for lille til at kunne sove igennem uden mælk om natten. Derfor vil det være rigtig godt, hvis du her kan tage ham op, amme ham og derefter flytte ham tilbage i egen seng, så han ikke vænnes til at skulle hoppes med om natten...
Du kan som du også har forsøgt lægge dig med ham og amme ham liggende og derefter så forsøge at putte ham tilbage i egen seng igen. Du kan også sætte dig op, hjælpe ham med at spise effektivt og få taget godt fra, og derfra så putte ham tilbage i egen seng igen. Og hele tiden bruge kærtegn, sutten, beroligende hænder osv. som når I putter ham om aftenen, så hans ritual følger ham, - genkendelighed giver ro.
Det er fint med sutten et par gange om natten, og hvis den lige nu kan hjælpe Milo til at sove i egen seng og uden at han skal ligge i favn, hoppes med eller andet, så er det en god idé at bibeholde den. Prøv dog om I kan undgå at give ham sutten i munden en gang i timen eller hyppigere - brug sutten til at komme fra favn og ned i seng, men ikke til at komme videre i søvnen natten igennem :)
Jeg håber, at du med ovenstående får lidt idé om, hvad der sker udviklingsmæssige lige nu og hvad du kan forvente omkring Milos søvn og hans behov.. og at I hermed er hjulpet lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke - og læs også meget gerne min bog "Helens bog om børn og søvn" :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske