Svar: Baby sover elendigt

17. januar 2018

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge.

Der er ingen tvivl om, at jeres dreng har en sen søvnfase. Det betyder, at han står sent op, sover sent hele dagen igennem og går naturligt sent i seng. Og det må han i princippet gerne have - som du selv skriver, så trives han jo fint. Og der er ikke noget i vejen for at have en sen rytme, slet ikke hvis det også passer til den rytme, som I forældre sætter pris på i hverdagen.

Det lyder dog som om, at I rigtig gerne vil have han til at sove tidligere og gerne ser hvis han kan starte natten omkring kl 20 - og hvis I vil nå dertil, så er I nødt til at vække ham om morgenen. Så nytter det ikke noget at dagen først starter klokken 09. For at I kan få ham puttet tidligere om aftenen, så er I altså nødt til at stå tidligere op. I skal derfor vurdere, hvad der er vigtigste for jer og passer ind i jeres hverdag - at han sover længe, så I også kan sove længe, mod at han så går sent i seng. Eller at I starter dagen tidligere, sætter vækkeuret til og står op, mod at han så kan gå tidligere i seng.

Med den alder han har, så har han sandsynligvis brug for ca 14.5 times søvn i døgnet. Det kan ofte være fordelt sådan, at han sover ca 4 timer i løbet af dagen og ca 10.5 time om natten. Hos jer vil det betyde, at hvis han f.eks. sover 1.5 time + 1.5 time + ½ time og nogle gange lidt ekstra søvn i løbet af aftenen, hvor I forsøger at putte ham flere gange og så vil hans nattesøvn skulle vare fra ca 22/23-09 alt efter hvor meget han har nået at sove i løbet af dagen/aftenen... Han får altså samlet sit søvnbehov dækket, som han sover nu. Men hans rytme passer ikke ind til det som I gerne vil.

Sååå.. I er altså nødt til at vække ham om morgenen og starte dagen tidligere, hvis I gerne vil hjælpe ham til at sove mere sammenhængende om natten og starte natten tidligere. I skal naturligvis vække ham kærligt, nænsomt og omsorgsfuldt. Og mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre

Vækkes kl ca 07, så han er klar til at spise morgengrød senest kl 7.30.

Morgen 7.30: Tilbydes havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Tilbydes frisk frugt i hånden og frugtmos af en ske, vand af kop.

Puttes til formiddagslur - dagens første lur ca 9.30 og sover som nu ca 1.5 time

Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca kl 14 og må her også gerne ...

Annonce

... sove 1.5 time eller måske lidt mere, hvis han kan. Når du går ind og vækker ham om morgenen, så kan det godt betyde, at han forlænger sin dagssøvn og det er helt okay. Det er også med til at gøre, at han måske kan nøjes med de to lure dagligt.

Eftermiddag 16: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv. Vand af kop.

Powernappen springes evt over - især hvis han har sovet en lidt længere middagslur. Virker han træt og til at have behov for en ekstra lur, så må han naturligvis gerne få dette.

Aften 18: Mere og mere familiemad, mad med mere bid og smag. Kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mos og også mad i hånden, som han kan sidde og gumle på selv, Vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca kl 20 - dette tidspunkt kan naturligvis rykke sig alt efter, hvorvidt han har sovet 2 lure eller 2 lure og en powernap sidst på eftermiddagen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Sen aften 23-24: Drømmeflaske og sover herefter videre uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.

Hele dagens rytme spiller naturligt også ind på hvordan natten forløber og derfor kan en ny dagsrytme sagtens være med til at give jer roligere nætter. At han er motorisk urolig hænder dog også sammen med hans alder og den store udvikling, som han går igennem lige nu - og det er rigtig fint hvis du kan forsøger at hjælpe ham ind i søvnen med dine hænder, kærtegn, beroligende ord osv.

Prøv dog om du kan få ham til at sove i egen seng, så han forbinder sin seng med stedet, hvor han sover. Udnyt at han får flaske - put ham og giv ham flasken i sengen, så han får sin flaske og får lov til at falde i søvn der, og ikke oplever at blive flyttet fra din favn undervejs i putteritualet. Sørg for at elevere hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt og sørg for at fjerne flasken før han sover helt, så han ikke har den i munden. Han skal gerne nå dertil, hvor han spiser af sin flaske, slipper den, smiler til dig, triller om på siden og sover.

På samme måde skal du være opmærksom på, at han ikke falder i søvn med sin flaske i munden om dagen. Det er f.eks. en god idé at du, hvis du følger den nye plan, ikke længere giver ham flaske om formiddagen før han puttes der, men i stedet tilbyder et mellemmåltid og vænner ham til at skulle sove uden sin flaske. De fire flasker, som han har brug for nu må meget gerne ligge tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften jf. dagsplanen. På den måde bliver han dækket ind med mælk, men der sikres også plads til mere rigtig mad i maven.

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor