Svar: Baby sover elendigt
17. januar 2018
Alder:
7 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge.
Der er ingen tvivl om, at jeres dreng har en sen søvnfase. Det betyder, at han står sent op, sover sent hele dagen igennem og går naturligt sent i seng. Og det må han i princippet gerne have - som du selv skriver, så trives han jo fint. Og der er ikke noget i vejen for at have en sen rytme, slet ikke hvis det også passer til den rytme, som I forældre sætter pris på i hverdagen.
Det lyder dog som om, at I rigtig gerne vil have han til at sove tidligere og gerne ser hvis han kan starte natten omkring kl 20 - og hvis I vil nå dertil, så er I nødt til at vække ham om morgenen. Så nytter det ikke noget at dagen først starter klokken 09. For at I kan få ham puttet tidligere om aftenen, så er I altså nødt til at stå tidligere op. I skal derfor vurdere, hvad der er vigtigste for jer og passer ind i jeres hverdag - at han sover længe, så I også kan sove længe, mod at han så går sent i seng. Eller at I starter dagen tidligere, sætter vækkeuret til og står op, mod at han så kan gå tidligere i seng.
Med den alder han har, så har han sandsynligvis brug for ca 14.5 times søvn i døgnet. Det kan ofte være fordelt sådan, at han sover ca 4 timer i løbet af dagen og ca 10.5 time om natten. Hos jer vil det betyde, at hvis han f.eks. sover 1.5 time + 1.5 time + ½ time og nogle gange lidt ekstra søvn i løbet af aftenen, hvor I forsøger at putte ham flere gange og så vil hans nattesøvn skulle vare fra ca 22/23-09 alt efter hvor meget han har nået at sove i løbet af dagen/aftenen... Han får altså samlet sit søvnbehov dækket, som han sover nu. Men hans rytme passer ikke ind til det som I gerne vil.
Sååå.. I er altså nødt til at vække ham om morgenen og starte dagen tidligere, hvis I gerne vil hjælpe ham til at sove mere sammenhængende om natten og starte natten tidligere. I skal naturligvis vække ham kærligt, nænsomt og omsorgsfuldt. Og mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Vækkes kl ca 07, så han er klar til at spise morgengrød senest kl 7.30.
Morgen 7.30: Tilbydes havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Tilbydes frisk frugt i hånden og frugtmos af en ske, vand af kop.
Puttes til formiddagslur - dagens første lur ca 9.30 og sover som nu ca 1.5 time
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 14 og må her også gerne sove 1.5 time eller måske lidt mere, hvis han kan. Når du går ind og vækker ham om morgenen, så kan det godt betyde, at han forlænger sin dagssøvn og det er helt okay. Det er også med til at gøre, at han måske kan nøjes med de to lure dagligt.
Eftermiddag 16: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Powernappen springes evt over - især hvis han har sovet en lidt længere middagslur. Virker han træt og til at have behov for en ekstra lur, så må han naturligvis gerne få dette.
Aften 18: Mere og mere familiemad, mad med mere bid og smag. Kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mos og også mad i hånden, som han kan sidde og gumle på selv, Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 20 - dette tidspunkt kan naturligvis rykke sig alt efter, hvorvidt han har sovet 2 lure eller 2 lure og en powernap sidst på eftermiddagen.
Sen aften 23-24: Drømmeflaske og sover herefter videre uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Hele dagens rytme spiller naturligt også ind på hvordan natten forløber og derfor kan en ny dagsrytme sagtens være med til at give jer roligere nætter. At han er motorisk urolig hænder dog også sammen med hans alder og den store udvikling, som han går igennem lige nu - og det er rigtig fint hvis du kan forsøger at hjælpe ham ind i søvnen med dine hænder, kærtegn, beroligende ord osv.
Prøv dog om du kan få ham til at sove i egen seng, så han forbinder sin seng med stedet, hvor han sover. Udnyt at han får flaske - put ham og giv ham flasken i sengen, så han får sin flaske og får lov til at falde i søvn der, og ikke oplever at blive flyttet fra din favn undervejs i putteritualet. Sørg for at elevere hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt og sørg for at fjerne flasken før han sover helt, så han ikke har den i munden. Han skal gerne nå dertil, hvor han spiser af sin flaske, slipper den, smiler til dig, triller om på siden og sover.
På samme måde skal du være opmærksom på, at han ikke falder i søvn med sin flaske i munden om dagen. Det er f.eks. en god idé at du, hvis du følger den nye plan, ikke længere giver ham flaske om formiddagen før han puttes der, men i stedet tilbyder et mellemmåltid og vænner ham til at skulle sove uden sin flaske. De fire flasker, som han har brug for nu må meget gerne ligge tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften jf. dagsplanen. På den måde bliver han dækket ind med mælk, men der sikres også plads til mere rigtig mad i maven.
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske