Svar: Putteritual og nedtrapning af flaske
15. januar 2018
Alder:
13 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev :)
Som udgangspunkt er det en rigtig god idé, hvis I kan trappe ud af flasken med mælk nu og den næste månedstid frem. Det vil være rigtig godt at give jeres dreng mindre og mindre mælk i flasken, så han på den måde gradvist vænner sig til ikke at skulle drikke store mængder mælk lige før han skal sove og på den måde vænnes til helt at kunne undvære.
Når I har trappet ned i mængden af mælk, så kan han en overgang gå over til blot at få lidt lun mælk af en kop og herefter kan I helt stoppe med at tilbyde ham mælk, men det vil være okay at tilbyde ham lidt vand. Han behøver dog ikke nødvendigvis at få noget at drikke ved sengenkanten.
Det kan være en god idé at tilbyde ham et godnatmåltid evt. sammen med en kop mælk, som en fast del af hans putteritual. Det kan erstatte den nuværende flaske og sikre, at han ikke går sulten i seng. Samtidig kan han efter sit godnatmåltid få børstet tænder og derefter så blive puttet. Det er nemlig rigtig godt, hvis han kan undgå at blive tilbudt mælk efter tandbørstning, så bliver hans mælketænder stærkere, og I forebygger huller i tænderne.
Det er super med en nusseklud og hans sut. Og det er rigtig fint, hvis du lige nu øver at han bliver puttet i sin seng og kan falde i søvn ved at du bare står der, holder hænderne beroligende på ham og nogle gange også går. Det ritual må du meget gerne bibeholde, da det også vil fungere rigtig godt fremover.
Ritualet lige nu kunne derfor se således ud:
Aften 18: Aftensmad, spiser det samme som den øvrige familie - mad i stykker og også stadig moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.
Tilbydes en godnatgrød, måske ca. 19.30, vand eller mælk af kop. Får derefter børstet tænder.
Puttes til natten - og får lige nu flaske, men mængden trappes ned, og han overgår til mælk af kop i stedet, og senere vand af kop.
Det vil sige, at han fremover stadig vil sidde hos dig, du taler kort om hans dag, han drikker lidt vand af en kop. Hans musikugle spiller, og han puttes i sin seng med sut og nusseklud. Og du står lidt ved ham, hjælper ham ind i søvnen med dine hænder og kærtegn eller går kortvarigt fra ham, alt efter hvad han viser behov for.
Hans putteritual vil således være præcis, som det allerede er. Det er trygt, genkendeligt og dejligt for ham, og han trives på denne måde rigtig godt. Den eneste forskel er, at han ikke længere får sin flaske, men alt andet er som det plejer at være :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske