Svar: Putteritual og nedtrapning af flaske

15. januar 2018

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Kris

Tak for dit brev :)

Som udgangspunkt er det en rigtig god idé, hvis I kan trappe ud af flasken med mælk nu og den næste månedstid frem. Det vil være rigtig godt at give jeres dreng mindre og mindre mælk i flasken, så han på den måde gradvist vænner sig til ikke at skulle drikke store mængder mælk lige før han skal sove og på den måde vænnes til helt at kunne undvære.

Når I har trappet ned i mængden af mælk, så kan han en overgang gå over til blot at få lidt lun mælk af en kop og herefter kan I helt stoppe med at tilbyde ham mælk, men det vil være okay at tilbyde ham lidt vand. Han behøver dog ikke nødvendigvis at få noget at drikke ved sengenkanten.

Det kan være en god idé at tilbyde ham et godnatmåltid evt. sammen med en kop mælk, som en fast del af hans putteritual. Det kan erstatte den nuværende flaske og sikre, at han ikke går sulten i seng. Samtidig kan han efter sit godnatmåltid få børstet tænder og derefter så blive puttet. Det er nemlig rigtig godt, hvis han kan undgå at blive tilbudt mælk efter tandbørstning, så bliver hans mælketænder stærkere, og I forebygger huller i tænderne.

Det er super med en nusseklud og hans sut. Og det er rigtig fint, hvis du lige nu øver at han bliver puttet i sin seng og kan falde i søvn ved at du ...

Annonce

... bare står der, holder hænderne beroligende på ham og nogle gange også går. Det ritual må du meget gerne bibeholde, da det også vil fungere rigtig godt fremover.

Ritualet lige nu kunne derfor se således ud:

Aften 18: Aftensmad, spiser det samme som den øvrige familie - mad i stykker og også stadig moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Tilbydes en godnatgrød, måske ca. 19.30, vand eller mælk af kop. Får derefter børstet tænder.

Puttes til natten - og får lige nu flaske, men mængden trappes ned, og han overgår til mælk af kop i stedet, og senere vand af kop.

Det vil sige, at han fremover stadig vil sidde hos dig, du taler kort om hans dag, han drikker lidt vand af en kop. Hans musikugle spiller, og han puttes i sin seng med sut og nusseklud. Og du står lidt ved ham, hjælper ham ind i søvnen med dine hænder og kærtegn eller går kortvarigt fra ham, alt efter hvad han viser behov for.

Hans putteritual vil således være præcis, som det allerede er. Det er trygt, genkendeligt og dejligt for ham, og han trives på denne måde rigtig godt. Den eneste forskel er, at han ikke længere får sin flaske, men alt andet er som det plejer at være :)

Rigtig meget held og lykke med det projekt :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig