Svar: Spjætter i søvne
15. januar 2018
Alder:
13 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev :)
Det er helt normalt, at vi spætter lige inden vi falder i søvn - voksne gør det ofte, og børn gør det også. Det kan føles som om, at man falder. Lige der hvor vi lægger os til at sove, lyset er slukket og vi er puttet under dynen, så giver kroppen et spjæt. Nogle gange voldsomt og andre gange ganske lidt... Det skyldes at vi skifter søvnstadie og lige der aktiveres musklerne også, de skal ligesom vores hjerne tilpasse sig et nyt stadie og derfor spjætter vi.
Og det kan sagtens være disse spjæt, du ser hos din dreng, når han falder i søvn i bilen og kroppen pludselig giver et ryk. Det er helt normalt og ufarligt. Og han gør det sandsynligvis også, når han sover i sin seng, her ser du det bare ikke på samme måde.
Nogle børn har også en stor drømmeaktivitet, og når de sover REM søvn vil man ofte se at øjnene bevæger sig under øjenlågene. REM står for rapid eye movement. Og nogle gange så ser man faktisk også bevægelser og spjæt i kroppen under REM søvnen. Altså tegn på at din dreng drømmer.
Der findes også både børn og voksne, som lider af det der kaldes rastløse ben eller restless legs syndrome (RLS). Det er en ukontrollerbar lyst til at bevæge sine ben, og det sker ofte, når man skal til at falde i søvn, ligesom det også kan ske undersøvn og man kan også have behov for at bevæge sine ben, når man har siddet stille i en længere periode. De fleste af os kender til den fornemmelse, at man er nødt til at røre sig, nødt til at bevæge, strække sine ben, rejse sig osv. Men hos nogle mennesker, er behovet altså så stort, at det kan forstyrre søvnen. Man ved at det i nogle familier er mere forekommende end i andre familier, og man ved også at det kan kodes sammen med forskellige sygdomme, men den egentlige årsag kender man så vidt jeg ved ikke endnu.
Jeg tænker, at det du oplever er helt normalt. Men hvis du er i tvivl, så kan du altid optage det med din telefon og vise din drengs spjæt for jeres læge. Det er altid lettere at forholde sig til hvad noget er og hvorvidt man skal gøre noget ved det - hvis man kan se det :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske