Svar: Spjætter i søvne

15. januar 2018

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Kris

Tak for dit brev :)

Det er helt normalt, at vi spætter lige inden vi falder i søvn - voksne gør det ofte, og børn gør det også. Det kan føles som om, at man falder. Lige der hvor vi lægger os til at sove, lyset er slukket og vi er puttet under dynen, så giver kroppen et spjæt. Nogle gange voldsomt og andre gange ganske lidt... Det skyldes at vi skifter søvnstadie og lige der aktiveres musklerne også, de skal ligesom vores hjerne tilpasse sig et nyt stadie og derfor spjætter vi.

Og det kan sagtens være disse spjæt, du ser hos din dreng, når han falder i søvn i bilen og kroppen pludselig giver et ryk. Det er helt normalt og ufarligt. Og han gør det sandsynligvis også, når han sover i sin seng, her ser du det bare ikke på samme måde.

Nogle børn har også en stor drømmeaktivitet, og når de sover REM søvn vil man ofte se at øjnene bevæger sig under øjenlågene. REM står for rapid eye movement. Og nogle gange så ser man faktisk også bevægelser og spjæt i kroppen under REM søvnen. Altså tegn på at din dreng drømmer.

Der findes også både børn og ...

Annonce

... voksne, som lider af det der kaldes rastløse ben eller restless legs syndrome (RLS). Det er en ukontrollerbar lyst til at bevæge sine ben, og det sker ofte, når man skal til at falde i søvn, ligesom det også kan ske undersøvn og man kan også have behov for at bevæge sine ben, når man har siddet stille i en længere periode. De fleste af os kender til den fornemmelse, at man er nødt til at røre sig, nødt til at bevæge, strække sine ben, rejse sig osv. Men hos nogle mennesker, er behovet altså så stort, at det kan forstyrre søvnen. Man ved at det i nogle familier er mere forekommende end i andre familier, og man ved også at det kan kodes sammen med forskellige sygdomme, men den egentlige årsag kender man så vidt jeg ved ikke endnu.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg tænker, at det du oplever er helt normalt. Men hvis du er i tvivl, så kan du altid optage det med din telefon og vise din drengs spjæt for jeres læge. Det er altid lettere at forholde sig til hvad noget er og hvorvidt man skal gøre noget ved det - hvis man kan se det :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor