Svar: 16 mdr. søvn
13. januar 2018
Alder:
16 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder som en rigtig god idé at arbejde på nye søvnvaner og rutiner for både dig, far og jeres dreng. Det er naturligt hårdt, at jeres dreng skal ammes og vugges i søvn og også i løbet af natten. Igen af jer får rigtig sovet, og jeres dreng har lige så meget brug for sammenhængende søvn, som I har. Så der er ikke noget forkert i at lære ham at sove uden bryst om natten :)
Men det betyder naturligt ikke, at det kan gøres uden gråd og protester. Han er blevet ammet i søvn altid og får brystet 5-7 gange hver nat - han kan selv søge brystet i søvne og har nu lært, at det er sådan det foregår, når man skal sove - og du kan derfor ikke pludselig ændre på dette, uden at han bliver ked af det. Samtidig har han en alder, hvor han jo kun bliver mere og mere bevidst, og du kan ikke længere gå ud fra, at han selv vil sige fra overfor brystet - han vil sandsynligvis nye amningen rigtig lang tid fremadrettet og derfor er det dig, som skal tage en beslutning om, hvornår du synes det skal være slut. Du må i princippet gerne langtidsamme, du må gerne amme ham til han er 2, 3 år eller mere, hvis du og han trives rigtig godt med det - men det er dig, som skal sige fra. Du an ikke regne med, at han vil gøre det...
Og ja, det kan nogle gange være en løsning at far tager over om natten, for med den alder jeres dreng har og de vaner I har givet ham, så vil det kunne være svært for ham hvis mor er der og du ikke ammer ham - når det nu er det han beder om og har brug for. Hvis mor ikke er der, hvis du sover et andet sted, så kan far lægge sig med jeres dreng, give ham masser af nærhed og tæt fysisk kontakt, så jeres dreng stadig får masser af den tryghed som han plejer at få - men far dufter ikke af mælk og kan af gode grunde ikke amme, og derfor er den mulighed ikke til stede.
Det er her vigtigt, at far ikke begynder at introducere en flaske, vand, sut eller andet. Det er ikke meningen at jeres dreng skal lære disse ritualer nu og med den alder han har. Det er meningen, at han skal lære at sove igennem om natten.
Det vil være rigtig godt, hvis I kan tilbyde ham et bad om aftenen - og det må meget gerne være far som sørger for alle aftenrutinerne, så far naturligt tager mere og mere over. Badet skal afsluttes med god frottering med håndklædet, smøre med creme osv. og derefter vil det være godt at I tilbyder jeres dreng en godnatgrød. Det kan være en lidt grovere grød som havregrød, flerkornsgrød, øllebrød. Derefter skal jeres dreng så have børstet tænder og puttes.
Mor kan en overgang godt bibeholde amningen, når han puttes. Men det er her meget vigtigt, at du nu bevidst og hver aften arbejder på at jeres dreng slipper brystet, triller om på siden og falder i søvn. Så han ikke længere skal have brystet i munden for at sove, og så han ligger ned og ikke længere skal vugges. Og derefter tager far så sover, hvis og når han vågner og søger mor og brystet.
Det kan være nødvendigt, at du en periode ammer ham før han skal sove, så han ikke skal undvære dig helt, men også fordi du let kan få en brystbetændelse, når du ammer så meget som du gør - det er ikke sikkert din krop kan håndtere hvis du stopper fra den ene dag til den anden. Så for at din krop kan følge med og for at overgangen ikke skal være alt for hård for jeres dreng, vil det være rigtig godt at du bibeholder den ene amning. Men derefter tager far så over om aftenen og om natten, og du holder dig så vidt muligt væk :) Og er jeres dreng helt ulykkelig og kan far slet ikke hjælpe ham til ro, så må du naturligvis være der, men ikke tilbyde ham brystet.
Jeres dreng er 16 måneder nu og det er faktisk en rigtig god alder. Det betyder nemlig, at han godt kender forskel på mor og bryst - det er to forskellige ting og det ved han godt. Det er også sådan, at han i denne alder faktisk begynder at få lidt fornemmelse for, at I ikke forsvinder selv han kan ikke kan se jer. Så han ved godt, at mor stadig er der, selvom du f.eks. er i stuen eller går på toilettet. Det ka naturligvis godt gøre, at han så vil søge dig mere, og det må han som sagt godt - hvis blot du holder fast i at han så ikke ammes. Han må altså gerne få din nærhed og kontakt, men ikke længere brystet og han skal lære at sove liggende og ikke være i bevægelse.
Det kan være svært at ændre vaner i 13-15 måneders alderen og igen i 18-20 måneders alderen, fordi der udviklingsmæssigt sker rigtig meget med jeres dreng netop her. Men derfor vil det være rigtig godt, hvis I kan arbejde bevidst på at ændre hans søvnvaner og ruiner netop nu :)
Og selvom han bliver ked af det, frustreret og fortvivlet, når han mærker, at brystet ikke længere er tilgængeligt, så husk på, at han stadig kan få masser af nærhed og tæt fysisk kontakt. Og at han har lige så meget brug for sammenhængnede søvn som I har, så I gør det også for at hjælpe ham, så han også på sigt vil trives rigtig godt :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske