Svar: 16 mdr. søvn

13. januar 2018

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder som en rigtig god idé at arbejde på nye søvnvaner og rutiner for både dig, far og jeres dreng. Det er naturligt hårdt, at jeres dreng skal ammes og vugges i søvn og også i løbet af natten. Igen af jer får rigtig sovet, og jeres dreng har lige så meget brug for sammenhængende søvn, som I har. Så der er ikke noget forkert i at lære ham at sove uden bryst om natten :)

Men det betyder naturligt ikke, at det kan gøres uden gråd og protester. Han er blevet ammet i søvn altid og får brystet 5-7 gange hver nat - han kan selv søge brystet i søvne og har nu lært, at det er sådan det foregår, når man skal sove - og du kan derfor ikke pludselig ændre på dette, uden at han bliver ked af det. Samtidig har han en alder, hvor han jo kun bliver mere og mere bevidst, og du kan ikke længere gå ud fra, at han selv vil sige fra overfor brystet - han vil sandsynligvis nye amningen rigtig lang tid fremadrettet og derfor er det dig, som skal tage en beslutning om, hvornår du synes det skal være slut. Du må i princippet gerne langtidsamme, du må gerne amme ham til han er 2, 3 år eller mere, hvis du og han trives rigtig godt med det - men det er dig, som skal sige fra. Du an ikke regne med, at han vil gøre det...

Og ja, det kan nogle gange være en løsning at far tager over om natten, for med den alder jeres dreng har og de vaner I har givet ham, så vil det kunne være svært for ham hvis mor er der og du ikke ammer ham - når det nu er det han beder om og har brug for. Hvis mor ikke er der, hvis du sover et andet sted, så kan far lægge sig med jeres dreng, give ham masser af nærhed og tæt fysisk kontakt, så jeres dreng stadig får masser af den tryghed som han plejer at få - men far dufter ikke af mælk og kan af gode grunde ikke amme, og derfor er den mulighed ikke til stede.

Det er her vigtigt, at far ikke begynder at introducere en flaske, vand, sut eller andet. Det er ikke meningen at jeres dreng skal lære disse ritualer nu og med den alder han har. Det er meningen, at han skal lære at sove igennem om natten.

Det vil være rigtig godt, hvis I kan tilbyde ham et bad om aftenen - og det må meget gerne være far som sørger for alle aftenrutinerne, så far naturligt tager mere og mere over. Badet skal afsluttes med god frottering med håndklædet, smøre med creme osv. og derefter vil det være godt at I tilbyder jeres dreng en godnatgrød. Det kan være en lidt grovere grød som havregrød, flerkornsgrød, ...

Annonce

... øllebrød. Derefter skal jeres dreng så have børstet tænder og puttes.

Mor kan en overgang godt bibeholde amningen, når han puttes. Men det er her meget vigtigt, at du nu bevidst og hver aften arbejder på at jeres dreng slipper brystet, triller om på siden og falder i søvn. Så han ikke længere skal have brystet i munden for at sove, og så han ligger ned og ikke længere skal vugges. Og derefter tager far så sover, hvis og når han vågner og søger mor og brystet.

Det kan være nødvendigt, at du en periode ammer ham før han skal sove, så han ikke skal undvære dig helt, men også fordi du let kan få en brystbetændelse, når du ammer så meget som du gør - det er ikke sikkert din krop kan håndtere hvis du stopper fra den ene dag til den anden. Så for at din krop kan følge med og for at overgangen ikke skal være alt for hård for jeres dreng, vil det være rigtig godt at du bibeholder den ene amning. Men derefter tager far så over om aftenen og om natten, og du holder dig så vidt muligt væk :) Og er jeres dreng helt ulykkelig og kan far slet ikke hjælpe ham til ro, så må du naturligvis være der, men ikke tilbyde ham brystet.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeres dreng er 16 måneder nu og det er faktisk en rigtig god alder. Det betyder nemlig, at han godt kender forskel på mor og bryst - det er to forskellige ting og det ved han godt. Det er også sådan, at han i denne alder faktisk begynder at få lidt fornemmelse for, at I ikke forsvinder selv han kan ikke kan se jer. Så han ved godt, at mor stadig er der, selvom du f.eks. er i stuen eller går på toilettet. Det ka naturligvis godt gøre, at han så vil søge dig mere, og det må han som sagt godt - hvis blot du holder fast i at han så ikke ammes. Han må altså gerne få din nærhed og kontakt, men ikke længere brystet og han skal lære at sove liggende og ikke være i bevægelse.

Det kan være svært at ændre vaner i 13-15 måneders alderen og igen i 18-20 måneders alderen, fordi der udviklingsmæssigt sker rigtig meget med jeres dreng netop her. Men derfor vil det være rigtig godt, hvis I kan arbejde bevidst på at ændre hans søvnvaner og ruiner netop nu :)

Og selvom han bliver ked af det, frustreret og fortvivlet, når han mærker, at brystet ikke længere er tilgængeligt, så husk på, at han stadig kan få masser af nærhed og tæt fysisk kontakt. Og at han har lige så meget brug for sammenhængnede søvn som I har, så I gør det også for at hjælpe ham, så han også på sigt vil trives rigtig godt :)

Rigtig meget held og lykke med det projekt :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke