Svar: Amning, søvn og putteritualer

9. januar 2018

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære L

Tak for dit brev og fine beskrivelse - og velkommen til :) Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive til mig. Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.

Det lyder umiddelbart rigtigt fint med de 2 amninger - kl ca 19.30 og igen omkring kl 24. Herefter sover jeres datter uden brystet, og som jeg læser din dagsplan, så puttes hun også uden bryst om dagen. Samtidig fortæller du også, at hun om aftenen ammes, men slipper brystet og puttes i tremmesengen, hvor hun falder i søvn - hun er på den må ikke afhængig af brystet i munden for at kunne sove, men det at få bryst hjælper hende med at koble fra, slippe dagen og alle oplevelserne og overgive sig til søvnen, og det er rigtig fint, at du hjælper hende på den måde, når hun kun er 12 måneder gammel.

Stille og roligt skal amningen kl 24 trappes ud, og det er her rigtig godt, hvis du kan forsøge at amme hende mere og mere kortvarigt på dette tidspunkt. Det vil sige, at du skal forsøge kun at amme fra et bryst, ligesom det vil være godt, hvis du kan forsøge at lirke brystet ud af munden på hende, så hun gradvist vænnes til ikke at behøve mælk i maven og ikke behøve brystet. Det er rigtig godt, at du bibeholder aftengrøden efter badet, så du sikrer dig, at hun ikke vågner og søger brystet, fordi hun er reelt sulten.

Det vil også være rigtig godt, hvis du kan have en klud, bamse, slaskedukke eller lignende hos dig, når du ammer hende og hvis du kan lade denne følge med fra din favn og ned hvor hun skal sove. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at bruge en putteklud eller bamse bevidst, og det vil derfor være rigtig godt at introducere denne nu. Den skal følge hende igennem dagen, den skal være der, når hun er træt, ked af det, puttes i barnevognen i sin seng, putter med dig, være med i bilen osv. så den er en fast følgesvend og stille og roligt naturligt kan fungere som substitut for dig og dermed også for bryst og favn. Det er altså rigtig godt, hvis du nu bevidst kan arbejde på at sætte noget andet i stedet for brystet, når du trapper dette mere og mere ud.

Det er ofte en god idé at fjerne brystet først og derefter vænne hende fra at skulle være i favn. Det er derfor rigtig godt, at du det sidste stykke tid netop har arbejdet på at vænne hende fra amning, hver gang hun skal sove. Og at du nu forsøger at putte hende fra din favn, før hun sover helt. Prøv om du kan lægge hende fra dig, der hvor hun er vågen nok til at registrere, at hun puttes i sin seng, men er træt nok til at kunne falde i søvn ved at du står ved hende, holder dine hænder på hende osv. Så du med dine hænder, kærtegn osv. hjælper hende til at sove i sengen og ikke i din favn.

Og samtidig med at du gør dette, så må du gerne putte hende med kluden, bamse osv. Ligesom du meget gerne må kærtegne hende på en bestemt måde, sige bestemte beroligende ord, synge en godnatsang eller lignende - igen alt sammen noget som vil tage over og være jeres putteritual fremadrettet imens hun så lærer at undvære brystet.

I løbet af de næste måneder, vil du på den måde gradvist vænne hende til at blive puttet i og sove i sin seng og amningen vil naturligt trappes mere og mere ud. Hun kan finde roen med det nye ritual, som du har introduceret...

Nogle gange kan det være en god idé at erstatte brystet med lidt mælk af en kop. evt. lunet... Og stille og ...

Annonce

... roligt kan hun så gå over til blot at få lidt vand. Nogle har glæde af at tilbyde lidt at drikke af en kop inde ved siden af sengen, der hvor du plejer at sidde og amme, samtidig med at der så synges godnatsang osv. Igen så alt er som det plejer at være og hun får tilmed lidt at drikke som hun plejer, men det er af en kop og ikke fra brystet. Og stille og roligt kan hun så tilbydes vand eller mælk sammen med sin godnatgrød og helt undvære at få det ved sengen.

Der er ingen der siger, at du behøver stoppe amning helt, blot fordi jeres datter er blevet et år. Det kan sagtens være at du og hende vil trives med den ene amning dagligt de næste måneder - du kan se, hvad tiden bringer og du må i princippet amme hende så længe både hun og du trives med det :)

Med hensyn til kun en lur dagligt, så er de fleste børn mellem 12-18 måneder før de kan nøjes med en længere middagslur. Ofte vil der være tale om en overgang, så hun nogle dage har behov for en lur og andre dage stadig har behov for to lure. Og det er vigtigt at være fleksible her :)

Hun kan puttes i sin barnevogn indenfor om dagen, hvis I fornemmer at hun sover godt i den. Hun kan også puttes i sin tremmeseng i dagtimerne. Det vil være fint, hvis I kan bruge nogenlunde samme ritual uanset om det er dag eller aften, så der er genkendelighed og tryghed - det vil sige, at hun naturligt tilbydes lidt at spise og drikke før hun puttes og at hun puttes med kærtegn, klud, beroligende ord, godnatsang eller lignende.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis hun har behov for at blive vugget eller trillet lidt, så kan I trille hende i barnevognen eller vugge hende i sengen, hvor hun ligger, nogle vælger at sætte hjul på trememsengen eller bruger brio-bedrockers, men det er ikke sikkert, at det er nødvendigt, som du skriver, så kan det jo give hende en ny søvnassociation som I på sigt gerne vil væk fra :) Men nogle gange kan det være en idé også her at fjerne en ting af gangen - lige nu forbinder hun både brystet, favnen og bevægelse/vugning med at skulle sove, og nogle gange kan det være en god idé at fjerne brystet først, derefter favnen og til sidst bevægelsen... Det vil sige, at I kan øve jer i at vugge hende mindre og mindre, så hun trappes ud af behovet for at skulle bevæges, når hun skal sove :)

Det er meget fint, at I har puttet hende i eget værelse. Det kan sagtens tænkes, at I forstyrrer hinanden under søvn, og at hun også har glæde af at sove lidt på afstand af jer. Hun vil naturligt drømme meget og også være motorisk urolig. Hun kan sige mange lyde i søvne og det er ikke alle lyde som I behøver reagere på. Nogle gange skal hun have lov til at finde videre i søvnen selv. Og her kan det nogle gange hjælpe, at I sover hver for sig, fordi du så naturligt ikke reagerer helt så hurtigt på hendes natlige lyde:)

Det er også rigtig dejligt at far gerne vil tage over og hjælpe aften og nat. Da han ikke forbindes med amning, så er det en god ide at I hjælper hinanden og det ritual far bruger til at hjælpe jeres datter videre i søvnen kl 22 må også gerne overføres til resten af natten:) Det vil også være rigtig godt, hvis far hjælper hende med bad, giver hende godnatgrød osv. Jo mere far gør alt det som leder op til amning, jo lettere vil far også have ved at tage over, hvis og når du gerne vil stoppe med at amme hende om aftenen, før hun skal sove.

Jeg håber, at du/I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.