Svar: At lære at falde i søvn selv - 11 mdr.

6. januar 2018

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Anja

Tak for dit brev, det er rigtig godt du skriver, og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig :)

Det er generelt lettest at stoppe amning, hvis man gradvist trapper ned. Og det betyder, at fra at barnet fra fødslen har fri adgang til brystet, så skal man i løbet af det første år begynde at fjerne en amning af gangen, så barnet ammes mindre og mindre. Der skal gradvist sættes skemad og familiemad i stedet, barnet skal lære at dække sit væskebehov via en kop, og barnet skal gradvist lære at blive puttet uden at få bryst...

Nogle gange så lykkes det ikke at få trappet amningen ned, og det som er startet som en god rutine, går hen og bliver en uhensigtsmæssig vane. Og det lyder til at være tilfældet hos jer. Jeres datter dier hos dig stort set hele natten og får på den måde naturligt en del mælk. Dette påvirker højst sandsynligt hendes indtag af mere rigtig mad om dagen, så hun der ikke spiser og drikker nok - hvilket så naturligt øger hendes behov for brystet om natten.. Det er en rigtig svær cirkel at havne i.

Dertil kommer, at hun nu skal passes om dagen, og det er naturligt vigtigt, hvis hun kan sove uden bryst og favn, så andre har mulighed for at putte hende. Det er synd for jeres datter, og den der skal passe hende, hvis hun bliver rigtigt ked af det, fordi hun har lært at sove med mors bryst...

Jeres datter har et søvnassociationsproblem. Hun er afhængig af favn og bryst for at kunne sove. Hun har brug for favnen for at kunne overgive sig til søvnen, og hun har brug for både favn og bryst for at sove sammenhængende om natten.

Vi har alle brug for søvnassociationer. Det vil sige bestemte ting eller ritualer, som hjælper os med at overgive os til søvnen, når vi går i seng. Voksne læser måske i en bog og små børn får bryst, flaske, sut, bliver vugget eller lignende.

Der er gode søvnassociationer:

Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.

Der er mindre gode søvnassociationer:

Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.

De gode søvnassociationer er gode, fordi de lærer jeres datter at falde i søvn selv. Hun lærer at sove i sin seng, og hun forbinder sengen med det sted, hvor hun skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør hende afhængig af den voksne. Når jeres datter forbinder det at sove med at ligge tæt med mor og få bryst, så er det den eneste måde hun kan sove på...

Så længe hun forbinder det at falde i søvn med at være i jeres favn eller ligge tæt i dobbeltsengen og få bryst, så hun naturligt søge favnen og mors bryst, når hun vågner om natten. Derfor er det meget vigtigt, at I overvejer, hvilke søvnassociationer I giver hende nu og fremadrettet...

Du skriver, at hun ikke har virket interesseret i putteklud, bamse osv. Og det er helt naturligt. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de begynder at bruge en sådan bevidst. Men I kan godt introducere f.eks. en klud nu, så den indgår som en fast del af amningen og putningen og stille og roligt kommer til at tage mere og mere over. Den skal også følge hende i løbet af dagen, være med i bilen, barnevognen, være der når hun er træt, når hun er ked af det osv. Følge hende som en "ny god ven" i håb om at hun så i løbet af de næste måneder måske vil begynde at tage den til sig og kan bruge den som en substitut for mor, mors bryst og også for far, når hun skal passes ude.

Det er korrekt, at det nogle gange kan være en god idé at far tager over om natten. Far dufter ikke af mælk, han forbindes ikke med amning, men kan give jeres datter masser af nærhed, tæt fysisk kontakt osv. Så hun stadig føler sig tryg, men lærer at hun ikke behøver få brystet. Det er vigtigt, at far beroliger med nærhed, og ikke begynder at tilbyde hende flaske eller lignende. Det er ikke fordi brystet om natten skal erstattes af anden mad/væske, hun skal lære at sove uden - og hendes indtag om dagen skal øges.

Det er ofte også en god idé at introducere en godnatgrød, som en fast del af hendes putteritual. Det vil være rigtig godt, hvis I om aftenen kan give hende et bad, og så afslutte med en portion grød, før hun så bliver ammet og puttet til natten.

Jeg vil anbefale, at du nu forsøger at amme hende 2 ...

Annonce

... gange dagligt, og at disse to amninger ligger aften og sen aften. Det vil sige ca kl 19.30/20 og 23.30. Efter midnat skal hun ikke ammes - her kan far evt. tage over og mor sove i et andet rum. Om dagen skal hun ikke længere ammes. Hun skal lære at sove uden brystet, tilbydes tilstrækkeligt med mad, mellemmåltider osv. så hun ikke længere forbinder det at sove med at få bryst. Og hvis hun allerede kan puttes uden bryst om dagen, så vil det være rigtig fint, at du forsøger at overføre de rutiner hun har i dagtimerne til om aftenen - måden hun puttes på om dagen skal forsøgt overført til om aftenen.

Hvem passer hende om dagen? Hvis far passer hende, vil det være super at han så bruge de samme ritualer, beroligende ord osv. om aftenen og natten. Hvis hun f.eks. er i dagpleje, så vil det være rigtige godt, at I taler med dagplejer om, hvad hun gør og hvordan, så I kan forsøge at skabe nogle af de samme rutiner derhjemme :)

Da du er startet på arbejde, så går jeg ud fra, at det er begrænset hvor meget du ammer om dagen, og det skal du naturligvis holde fast i. Også i weekenden :) Jeg synes ikke du skal stoppe amningen fuldstændig. Det kan give dig en brystbetændelse, hvis ikke du får trappet ud og din mælkeproduktion nedsættes, og din datter har naturligt stadig brug for brystet og forstår jo ikke, hvorfor hun pludselig ikke må ammes mere. Derfor er jeg ikke til en "kold tyrker" og at du bare stopper fra den ene dag til den anden, men at du forsøger at trappe ned, tilbyder alternativer og evt. lader far tage over om natten.

Det vil også være rigtig godt hvis du efter at have ammet hende om aftenen kan putte hende i tremmesengen, så hun begynder at forbinde det at sove med at være i egen seng. Og når hun kan sove i sin seng og er tryg ved dette, så kan I flytte hendes til til eget værelse. I er nødt til at tage en ting af gangen :)

Jeg vil lige sende dig en dagsplan, som den kan se ud nu:

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop

Puttes til formiddagslur og skal ikke ammes først

Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, kogte pastaskruer, stykker af frikadelle mv. Suppleres også meget gerne med grøntsagsmos. Må også gerne få varm mad til frokost med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Puttes til middagslur og kan i stedet for amning tilbydes lidt moset banan, evt. sammen med lidt mme eller vand.

Eftermiddag 15.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos eller frugtgrød, vand af kop. Skal ikke ammes om eftermiddagen...

Før aftensmad 17 - tilbydes lidt grønt i hånden at sidde og gumle på selv, vand af kop.

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, som kan spise med fingrene og med gaffel. Der skal være større stykker, som kan gnaves og der skal også stadig være mos. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. og gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød ca 19.30. Det kan være en lidt grovere grød som havregrød, flerkornsgrød, mysligrød. Vand af kop. Får derefter børstet tænder

Ammes og puttes til natten ca kl 20 og puttes i egen seng

Sen aften 23.30: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og puttes igen i egen seng, hvor efter far så tager over, hvis og når hun vågner om natten.

Du kan naturligvis også vælge selv at være der for hende om natten, så hun ikke både skal undvære mor og undvære brystet. Men det afhænger helt af, hvordan du har det med at hun søger brystet, græder og tydeligt viser at det er brystet hun vil have - og du så ikke kan give hende det. Nogle gange kan det være lettere for far at hjælpe hende videre, fordi han ikke dufter af mælk og ikke forbindes med amning. Han kan som sagt godt sove sammen med hende i dobbeltsengen i nogle nætter, hvor du sover et andet sted og stille og roligt skal han så også forsøge at få hende over i egen seng, så hun lærer at sove der og bliver tryg ved det - og så kan komme på eget værelse, som du skriver, at I gerne vil på sigt :)

Jeg håber du/I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Dagtilbud til børn

Vi har i Danmark kommunale dagtilbud til vores børn.

Dagtilbud omfatter:

- Vuggestuer og dagplejeordninger for ½-3 årige
børn

- Børnehaver for 2-6-årige

- Aldersintegrerede institutioner for flere aldersgrupper

- Fritidshjem

- Skolefritidsordninger (SFO) for børn i skolealderen.

Aldersopdelingen kan variere lidt fra kommune til kommune.

Hvis I ønsker at få jeres barn...

Læs mere i Babylex

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire