Svar: Vågner konsekvent kl. 5 men er ikke udhvilet
6. januar 2018
Alder:
21 mdr.
Kære Julie
Tak for dit brev :)
Det er rigtig fint, at du er opmærksom på, at jeres datter ikke vågner, fordi hun er vant til at spise morgenmad tidligt og derfor vågner af sult. Det er derfor super, at I holder fast i morgenmad kl 07, ligesom I meget gerne må holde fast i godnatgrøden.
Derudover skal du naturligvis se på, hvornår hun sover om aftenen og hvor lang en middagslur hun tager. Hele dagens rytme vil naturligt spille ind på hvordan natten forløber. Du skal regne med, at hun nok har brug for godt 13 timers søvn i døgnet, og hvis hun f.eks. sover 3 timer til middag, så betyder det, at hun skal have ca. 10 timers nattesøvn f.eks. fra kl 20 til 06 - puttes hun allerede kl 19, vil det derfor være naturligt, at hun vågner kl 05...
Dertil kommer, at det også spiller ind, hvornår på dagen hun sover sin middagslur. Hvis hun starter dagen meget tidligt, så er hun naturligt også tidligt træt og kan derfor sove sin middagslur så tidligt, at eftermiddagen hurtigt bliver for lang for hende. Det kan gøre, at hun så powernapper i bilen eller bag på cyklen på vej hjem fra vuggestue/dagpleje - og det vil så være forklaringen på, at hun vågner tidlig morgen. Derfor skal hun helst sove middagslur mellem f.eks. 12-15 og ikke senere, så hendes nattesøvn ikke forstyrres af dette og så hun stadig kan holde sig vågen om eftermiddagen uden at tage et lille power-hvil...
Derudover, så har det naturligvis også noget at sige, hvad I laver mellem kl 05-06. Det kan være en rigtig god idé, hvis du kan forsøge at få hende til at sove videre, eller så vidt muligt få afkortet hendes vågenperiode mere og mere, så det bliver til en opvågning fremfor en vågenperiode. Netop for at få forlænget hendes nattesøvn og vist hende, at det altså er for tidligt at stå op. Og det kan her være forskelligt, hvad der vil hjælpe.
Nogle gange kan du godt holde fast i, at hun skal blive i sin seng, og at det er for tidligt at starte dagen. Det kan være en god ide med nedrullede gardiner, så der ikke er dagslys. Nogle børn har glæde af en drypfri kop med lidt vand, så de kan tage sig lidt at drikke og sove videre. Det kan nogle gange hjælpe, at du ikke reagerer på hende, for på den måde at signalere, at det er sovetid og ikke tid til at stå op, imens du naturligvis ganske kort bare kan sige "Nat-nat, sove nu" eller lignende.
Andre gange kan det være bedre, at du lader hende komme ind og sove i din seng, putte sammen med dig. Når hun ser, at du ligger med lukkede øjne, det er mørkt, og hun fornemmer, at det stadig er sovetid - og hun samtidig mærker din varme osv. så vil hun måske bedre kunne sove lidt videre - og I kan så stå op kl 06 i stedet... :)
Så prøv at være opmærksom på hendes dagsrytme og om du i den kan finde en forklaring på at hun vågner. Og prøv derudover at afkorte hendes vågenperiode om natten, så hun gradvist vænnes til at sove en lille smule længere og ikke tage en ekstra morgensur mellem f.eks. 06-07... :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske