Svar: Opvågning 22.30 - del 3

5. januar 2018

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej igen

Det lyder rigtig fint med den dagsplan, du sender :)

Det er fint med en formiddagslur, som ikke varer mere end en time - også fordi hun på sigt sandsynligvis vil trappe ud af denne. Og det er forskelligt, hvordan børn gør det. Nogle børn nægter at sove og er tydeligt ikke parate, og vil så kunne puttes senere og sove en længere lur midt på dagen. Andre børn afkorter formiddagsluren, så de sover kortere og kortere tid og på den måde helt kan begynde at undvære luren. Her må I se hvordan jeres datter reagerer.

De fleste børn vil kunne nøjes med en lur dagligt, når de er 18 måneder gamle - ikke alle, men de fleste. Det afhænger naturligt også af, hvornår de er stået op. Jo tidligere dagen begynder, jo længere tid vil de ofte have brug for to lure - jo senere dagen begynder, jo senere vil de kunne sove middagslur og også nøjes med kun en lur...

Med hensyn til middagsluren nu, så lyder det rigtig fint at putte hende omkring kl 13-13.30 - det vigtigste er dog, at hun kommer op kl 15 eller 15.30. Det er vigtigt, at hun ikke sover til kl 16 eller mere, fordi ...

Annonce

... søvnen så vil "æde" af nattesøvnen og I kan få problemer om natten igen...

Hun vil sandsynligvis selv begynde at sende signaler om, at hun ikke længere har behov for sin formiddagslur og aldersmæssigt er hun der, hvor hun nogle dage nok stadig har behov for den og andre dage kan springe den over. Det er med til at give lidt ekstra udfordringer hos jer, og derfor skal I naturligvis forsøge at følge de behov og signaler hun sender - men så vidt muligt holde fast i hendes ydertidspunkter - puttetid og stå op tid, så dagen ikke skrider for meget for jer, uanset hvorvidt hun har sovet to eller en lur i løbet af dagen...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er jo svært at gisne om tiden frem - og jeg kan ikke love jer, at hun ikke vil kunne vågne om natten, når hun bliver 18-20 måneder gammel. I den alder vil det dog ofte skyldes alder og udvikling, og ikke de udfordringer som I oplever lige nu. Situationen vil derfor være en anden. Og ja, forhåbentlig så vil hun begynde at sove bedre om natten, når dagsrytmen ændres og kører mere stabilt... Krydser alt hvad krydses kan ;)

Rigtig meget held og lykke med projektet!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!