Svar: Opvågning 22.30 - del 3
5. januar 2018
Alder:
16 mdr.
Hej igen
Det lyder rigtig fint med den dagsplan, du sender :)
Det er fint med en formiddagslur, som ikke varer mere end en time - også fordi hun på sigt sandsynligvis vil trappe ud af denne. Og det er forskelligt, hvordan børn gør det. Nogle børn nægter at sove og er tydeligt ikke parate, og vil så kunne puttes senere og sove en længere lur midt på dagen. Andre børn afkorter formiddagsluren, så de sover kortere og kortere tid og på den måde helt kan begynde at undvære luren. Her må I se hvordan jeres datter reagerer.
De fleste børn vil kunne nøjes med en lur dagligt, når de er 18 måneder gamle - ikke alle, men de fleste. Det afhænger naturligt også af, hvornår de er stået op. Jo tidligere dagen begynder, jo længere tid vil de ofte have brug for to lure - jo senere dagen begynder, jo senere vil de kunne sove middagslur og også nøjes med kun en lur...
Med hensyn til middagsluren nu, så lyder det rigtig fint at putte hende omkring kl 13-13.30 - det vigtigste er dog, at hun kommer op kl 15 eller 15.30. Det er vigtigt, at hun ikke sover til kl 16 eller mere, fordi søvnen så vil "æde" af nattesøvnen og I kan få problemer om natten igen...
Hun vil sandsynligvis selv begynde at sende signaler om, at hun ikke længere har behov for sin formiddagslur og aldersmæssigt er hun der, hvor hun nogle dage nok stadig har behov for den og andre dage kan springe den over. Det er med til at give lidt ekstra udfordringer hos jer, og derfor skal I naturligvis forsøge at følge de behov og signaler hun sender - men så vidt muligt holde fast i hendes ydertidspunkter - puttetid og stå op tid, så dagen ikke skrider for meget for jer, uanset hvorvidt hun har sovet to eller en lur i løbet af dagen...
Det er jo svært at gisne om tiden frem - og jeg kan ikke love jer, at hun ikke vil kunne vågne om natten, når hun bliver 18-20 måneder gammel. I den alder vil det dog ofte skyldes alder og udvikling, og ikke de udfordringer som I oplever lige nu. Situationen vil derfor være en anden. Og ja, forhåbentlig så vil hun begynde at sove bedre om natten, når dagsrytmen ændres og kører mere stabilt... Krydser alt hvad krydses kan ;)
Rigtig meget held og lykke med projektet!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske