Svar: Opvågning kl 22.30 - del 2
4. januar 2018
Alder:
16 mdr.
Kære K
Tak for dit brev :) Der er rigtig mange ting som gør sig gældende hos jer, og jeg vil naturligvis gerne uddybe mit svar til dig :)
Det kræver rigtig meget tid at ændre på et lille barns søvnrytme. Du skriver blandt andet: "Vi har forsøgt at ændre på hendes dagsrytme somme tider, men det er næsten ligemeget hvordan og hvorledes, eller om hun får 2 lure, så vågner hun stadig op der 22-23 om aftenen, og andre gange vågner hun bare om natten, hvis det ikke sker om aftenen". At ændre på en rytme tager ofte 5-6 uger, og det er under forudsætning af, at der ikke sker andre ting undervejs i denne periode. Det vil sige, at I så vidt muligt skal undgå sygdom, start i dagpleje/vuggestue og lignende, som kan ødelægge ellers så gode søvnrytmer. Og det betyder også, at det er en meget langsom proces, som kræver stor tålmodighed og at man forsøger at holde fast i principperne for at flytte rytme..
Det betyder blandt andet, at det vil være rigtig godt, at I forsøger at holde fast i den samme rytme hver dag. Den cirkadiske rytme styres af mange ting og den følger ofte et bestemt mønster - niveauet af hormoner er forskelligt efter tidspunktet på døgnet, vores kropstemperatur varierer, hvornår vi går på toilettet følger et bestemt mønster. Det samme gør vores appetit, blodtryk osv. Det er altså ikke tilfældigt hvornår vi føler os trætte, udhvilede, sultne osv.
Lys har stor betydning for vores cirkadiske rytme. Lys fortæller os noget om hvornår vi skal være vågne og hvornår vi skal sove. Derfor er det rigtig godt med dæmpet belysning, nedrullede gardiner osv. når det er sengetid og lys om morgenen, hvor dagen skal starte.
Aktiviteter, hvornår vi laver noget, at der sker noget omkring os osv. er med til at bestemme hvornår vi er vågne.
Maden vi spiser og hvad tid vi indtager det på, har stor betydning for vores indre ur og for at vi føler os i balance og har det godt. Visse måltider hører bestemte tidspunkter til og det passer derfor til vores indre ur, vores rytme, hvis vi f.eks. spiser grød ellerbrød om morgenen og steg og grøntsager til aften...
Når I hjælper jeres datter med at sove, spise, være aktiv på nogenlunde faste tidspunkter, så er det således vigtigt for hendes indre ur og dermed hendes fornemmelse for træthed, så hun er parat til at sove, når hun puttes - ligesom det er med til at holde hende sovende, når det er sovetid. Fuldstændig ligesom det påvirker hendes appetit, så hun spiser, når det er spisetid og dermed får den mængde mad, som hun har behov for...
I har en ekstra udfordring hos jer lige nu, fordi jeres datter er i en overgang mellem at sove to lure dagligt og kunne nøjes med kun en lur. Og det vil normalt være rigtig godt, hvis I i denne overgang kan være lidt fleksible, så hun nogle dage får lov til at sove to lure og andre dage kun sover en lur - men det kan være lidt problematisk så at ændre på hendes søvnrytme, netop fordi det er ret vigtigt, at dagsrytmen ligger nogenlunde fast...
Det lyder dog som om, at hun måske skal have lov til at sove to lure de fleste dage.. Og det betyder faktisk, at hvis hun ikke vågner af sig selv om morgenen, så bør du vække hende. På den måde sikrer du netop plads til både formiddaglur og middagslur, uden at dagen skrider for jer og eftermiddagen bliver for lang eller at hun sover for sent.
Når man går ind og piller ved barnets indre ur, så vil barnet nogle gange føle sig ekstra træt og mangle overskud - og tendens til at øge søvnen i løbet af dagen kan øges. Og som udgangspunkt skal man jo ikke vække børn der sover - MEN her er faktisk en af undtagelserne, for det I ønsker er jo ikke at øge mængden af dagssøvn, men derimod mængden af nattesøvn. Og derfor kan det også være nødvendigt at vække hende af dagssøvnen, så I holder mængden af søvn om dagen på et vist niveu. Det er aldrig for at fjerne søvn fra hende, men derimod for at sikre hende søvn nok, men på tidspunkter som er bedre for hende og for jer. Det er altså for at sikre, at hun ikke ligger vågen et par timer om natten, men netop bruger natten til at sove i...
Du skriver: "Synes du vi skal lade hende ligge konsekvent lige meget hvor frisk og glad hun er?" Hvis og når hun vågner om natten, så er det vigtigt, at hun ikke oplever aktivitet. Det er vigtigt, at lyset er slukket, at I ikke taler for meget med hende, ikke tager hende op osv. men forsøger at signalere, at det ikke er levetid men sovetid. Og hvis hun ikke er ked af det, men blot ligger og snakker, leger og pludrer med sig selv, så må I gerne lade hende ligge. Er hun ked af det, skal I naturligvis trøste og berolige hende, så hun stadig er tryg ved at sove.
Det er også helt okay, at I bruger barnevognen om natten, hvis I fornemmer at hun sover langt bedre i denne. Jeg vil foreslå jer, at I tager barnevognskassen af at sætter den i tremmesengen, så hun puttes i sin barnevogn, men samtidig i sin seng. På den måde kan hun vænnes til at sove i tremmesengen, lærer omgivelserne om sengen at kende osv. og kan på sigt så måske bedre hjælpes til at sove i sin tremmeseng igen.
Det er vigtigt, at I forsøger at afkorte hendes vågenperiode om natten, fordi jo mere hun sover om natten, jo kortere dagssøvn vil hun naturligt tage og jo mindre behov for at blive vækket i løbet af dagen vil hun have - men når det er sagt, så kan det nogle gange altså godt være nødvendigt at vække hende om dagen, for at holde dagssøvnen på et vist niveau.
Og i forhold til hendes alder og den rytme hun lyder til at kunne trives med nu, så lyder det for mig som om, at I skal starte dagen senest kl 07. Hvis hun ikke vågner af sig selv, så skal I altså vække hende der, så hun får morgenmad senest kl 7.30. Og så lyder det rigtig fint, hvis hun hjælpes til en rytme, hvor hun sover 1 time om formiddagen og 2 timers middagslur. Netop fordi hun sandsynligvis i løbet af de næste par måneder helt vil kunne begynde at springe formiddagsluren over, så er det en god idé at holde denne som den korteste lur. Det vil være fint, hvis hendes dagssøvn varer 2.5-3 timer og ikke mere...
Viser det sig så at hun ikke er parat til at sove om formiddagen - netop fordi hendes søvnbehov ændrer sig nu, så må I naturligvis vente med at putte hende til middagsluren, men prøv om I de fleste dage lige nu kan holde fast i en nogenlunde ens rytme. Er det rigtig svært, så prøv at holde fast i at hendes stå op tidspunkt om morgenen og hendes puttetidspunkt om aftenen altid er det samme - og at hun sover ca 2.5-3 timer om dagen, men nogle gange så på to lure og andre gange en lur... Så dagsrytmen kan nogle dage ændre sig lidt, men ydertidspunkterne er ens. Og hold fast i rytmen - selvom hun så har været vågen i løbet af natten. Det går som sagt ikke, at I lader hende sove meget længere om dagen, hvis hun skal lære at forbinde natten med nattesøvn :)
En dagsplan kan se således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, letmælk af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, bærmos.. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur og sover måske mellem kl 10-11...
Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, stykker af frikadelle, kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg osv. Og må også meget gerne få varm mad til frokost med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta... Vand af kop.
Tilbydes et lille mellemmåltid f.eks. en banan eller lidt frugtmos og vand af kop og puttes derefter til middagslur - måske kl 14 - hvor hun så sover til senest 16...
Eftermiddag 16.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Må også gerne tilbydes lidt gnavegrønt i hånden. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Vand eller letmælk af kop - spiser det samme som jer.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.
Tilbydes en godnatgrød, måske ca kl 20, må også gerne få en moset banan eller et stykke rugbrød eller lignende, hvis hun hellere vil have det. Og hun kan naturligvis også springe godnatmåltidet over, hvis hun spiser godt med aftensmad og ikke virker til at have behov. Det er helt okay - det er kun et tilbud.
Puttes til natten kl 20-20.30. Da hun starter dagen kl 07 og ofte sover 2.5-3 timer om dagen så vil hendes puttetidspunkt ligge heromkring, så hun på den måde hjælpes ind i en rytme, der giver hende 10.5-11 timers nattesøvn...
For at det skal lykkes, så er det som sagt vigtigt, at I kan holde fast i rytmen uanset om det er hverdag, weekend, ferie osv. Og det betyder også, at det er rigtig vigtigt, at I kan samarbejde med dagpleje/vuggestue om rytmen og alle forstår, hvad det er I arbejder på - og igen - at det ikke handler om at fjerne søvn fra hende, men handler om at sikre hende søvn nok og herunder sammenhængende nattesøvn...
Og ja, det kan naturligvis godt hjælpe, at hun stille og roligt begynder at gå mere og mere rundt, fordi hendes motoriske udvikling også kan give urolig søvn. Men også her kan et bad om aftenen nogle gange have en god effekt og hjælpe hende til lidt mere fysisk ro - især hvis badet ligger en time før putning :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - at ændre på børns søvnrytme er noget er det mere komplekse indenfor søvnteori, men jeg har forsøgt at beskrive det så konkret og praktisk som muligt :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske