Svar: Søvn/vuggestue 11,5 mdr

2. januar 2018

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære M

Tak for dit brev :)

Med den alder din datter har, så vil jeg faktisk synes, at det er bedst for hende, at hun får to lure dagligt og ikke en lidt længere lur - og de to lure bør være fordelt så der er tale om en formiddagslur og en middagslur.

Sammenlagt vil hun have behov for ca. 13.5-14 timers søvn i døgnet. Og det vil ofte være rigtig godt fordelt, hvis hun sover ca 2.5-3 timer i løbet af dagen og sover ca 11 timer om natten. Jeres datter sover ofte 4 timer i løbet af dagen og det må hun naturligvis gerne, men det betyder, at hendes nattesøvn så ikke kan vare mere end ca. 9.5-10 timer og det forklarer, hvorfor hun vågner kl 04 om morgen og er vågen i lidt tid, før hun så falder i søvn igen.

Da hun kun sover en lur dagligt, så vil det naturligt være svært for hende at holde sig vågen i løbet af eftermiddagen, hvorfor hun tydeligt mangler overskud. Og det er ikke nogen god idé, at I lader hende powernappe om eftermiddagen eller sove længere end til kl ca 16.. Når hun sover på dette tidspunkt, så vil hendes dagssøvn "æde" af nattesøvnen. Det betyder, at hun bliver sværere at få i seng om aftenen, at hun vågner meget tidligt om morgenen eller begynder at få en længere vågenperiode i løbet af natten. Alt sammen fordi hun har sovet for sent om dagen.

Ved at tilbyde hende to lure dagligt, så sikrer du at hun får sin søvn og de afbræk som søvnen giver hende. Og du sikrer samtidig at hendes søvn bliver bedre fordelt mellem dag og nat, så hendes nattesøvn bliver længere og mere sammenhængende. Og samtidig vil hun bedre kunne holde sig vågen om eftermiddagen.

Det betyder derfor, at mit forslag faktisk vil være, at du vækker hende. Og som udgangspunkt skal man jo ikke vække børn der sover - børn sover, når de har brug for at sove og vågner naturligt, når de er udhvilede og ikke har behov for mere søvn. Men din datter bør hjælpes til en rytme, som sikrer hende søvn nok i dagtimerne og også sikrer hende en god og sammenhængende nattesøvn. Og når jeg siger, at du skal vække hende, så er det ikke for at fjerne søvn fra hende, men for at sikre hendes søvnbehov på tidspunkter som vil fungere bedre. Og det betyder, at hun stadig gerne må sove 4 timer i løbet af dagen, hvis hun har behov for det - men så skal hun lidt senere i seng, så hendes nattesøvn ikke bliver så lang - og det vil hun måske netop godt kunne klare, hvis hun netop har fået to dagslure i stedet for en lur...

Det betyder også, at selvom hun f.eks. har været vågen om natten mellem 04-05, og er faldet i søvn igen, så skal du vække hende om morgenen, så hun kommer op til fast tid og dermed tids nok op til at kunne få både en formiddagslur og en middagslur. Det skal naturligvis passes ind med vuggestuens rytme, men det vil ofte være rigtig fint, hvis du kan sikre, at hun ikke tilbydes morgenmad senere end f.eks. kl 07, som det nu passer ind i jeres og vuggestuens hverdag.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Morgen 7: Havregrød, vand af kop.

Afleveres i vuggestue, de dage hvor hun skal ...

Annonce

... det

Formiddag 9: ½ bolle med smør, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur ca 9.30 - og må gerne sove 2 timer her, men skal derefter vækkes, så hun kommer op og er aktiv og kan få frokost.

Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, pastaskrue, stykker af frikadelle osv. Eller tilbydes varm mad til frokost med kød, fisk, grøntsager, kartofler, ris, pasta. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Vand af kop.

Tilbydes mellemmåltid ca kl 13.30 - ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, frugtgrød, bananmos eller lignende.

Puttes til middagslur ca kl 14 - og må her igen gerne sove ca 2 timer, så hun som nu vækkes senest kl 16...

Hentes i vuggestue og kommer hjem

Eftermiddag 16.30 - tilbydes lidt kogte grøntsager og lignende i hånden imens du laver aftensmaden klar.

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, mad som spises med gaffel og med fingrene og også stadig moset mad, som gives med en ske. Vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. Gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød ca kl 20 og får derefter børstet tænder

Puttes til natten ca 20.30 med bryst eller flaske og sover derefter...

Sen aften 23-24: Evt. flaske eller bryst og sover videre...

Som du kan se, så tænker jeg altså, at hvis du kan dele hendes dagslur i to, så hun sover både formiddagslur og middagslur, så vil hun sandsynligvis bedre kunne klare sig igennem eftermiddagen, også selvom hun stadig kommer op kl senest 16. Det at hendes dagssøvn ligger fordelt på to lure, kan godt være med til at gøre, at hun bedre kan holde overskuddet i løbet af eftermiddagen og dermed gå senere i seng end hun gør lige nu.

I min dagsplan er der stadig plads til at hun sover 4 timer dagligt og de 9.5-10 timer hun har behov for om natten vil således kunne ligge fra kl ca. 20.30-06.30... Sover hun kortere om dagen vil nattesøvnen naturligt kunne være det længere.

Hvis du lader din datter sove powernap i løbet af eftermiddagen, så vil dette sandsynligvis påvirke hendes nattesøvn yderligere, og hendes tendens til at vågne op kl 04 bliver større. Alternativ skal du forsøge med en powernap og så putte hende noget senere om aftenen og vænne dig til, at hun så måske først sover kl 22, men til gengæld så sover til 06.30... Jeg ved ikke, hvordan du vil have det med en rytme, hvor hun sover 4 timer i løbet af dagen, 1 time om eftermiddagen/tidlig aften og 8.5 time i løbet af natten...

Har hun brug for en powernap om eftermiddagen, så er det ofte tegn på, at hun faktisk har brug for to lure, og for de fleste betyder det, at det ofte er mest hensigtsmæssigt at disse to lure ligger formiddag og eftermiddag - og at hun kommer op før kl 16... men det afhænger naturligvis af, hvad du også synes er hyggeligt, rart og fungerer :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger