Svar: Hyppig natamning

29. december 2017

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Jeres dreng har det, der kaldes et søvnassociationsproblem. Det betyder, at han er afhængig af brystet for at kunne sove - både for at kunne falde i søvn og også for at kunne komme videre i søvnen i løbet af natten.

Jeres dreng har en naturligt brystsøgende alder. Han er i separationsfasen, og det betyder, at han har ekstra brug for tæt fysisk kontakt og nærhed - og dermed også søger brystet lidt ekstra. Det ses især om aftenen, hvor roen skal falde over ham, hvor han skal slippe dagen og alle oplevelserne, for at han kan falde i søvn.

Jeg har fuld forsåelse for, at du har valgt at bibeholde amning, da jeres dreng har haft både nyrebækkenbetændelse, mellemørebetændelse og falsk strubehoste - det lyder til at have været en god beslutning :) Men hans indtag af mælk betyder noget for hans indtag af mere rigtig mad og flere næringstoffer, og hans afhængighed af brystet betyder noget for hans søvn og evne til at sove sammenhængende. Og derfor er du nu nødt til at lære ham at sove uden bryst.

De fleste børn vil trives med 3 amninger i 9 måneders alderen og 2 amninger i 10 måneders alderen. Og jeg vil anbefale dig, at de 3 amninger ligger før middagslur, aften og sen aften. Det ser ud som om, at du ikke ammer ham i løbet af dagen, og hvis han ikke bliver ammet før sin middagslur nu, så skal du ikke begynde på dette. Du kan i stedet tilbyde ham lidt mme af en kop, eller hvordan du plejer at gøre det.

Det er forskelligt, hvilken amning der trappes ud først, men med den alder jeres dreng har, og de udfordringer I har omkring søvn, så vil jeg anbefale dig, at du starter med at stoppe amning om natten. Det vil sige, at du kan amme ham aften og sen aften, men efter midnat, skal han som udgangpunkt ikke ammes mere - og det betyder også, at du ikke længere kan bruge brystet til at holde ham sovende om morgenen - hvilket igen vil betyde, at jeres dag så vil starte tidligere og dermed vil jeres søvnudfordringer om aftenen kunne blive mindre.... Det hele hænger naturligt sammen :)

Når jeres dreng har fået både aftensmad, godnatgrød og er blevet ammet aften og sen aften, så er han mæt og behøver ikke ernæringsmæssigt brystet i løbet af natten. Og når og hvis han vågner i løbet af natten, så vil det være rigtig godt, hvis du kan starte med at berolige ham med hænder, kærtegn osv. og få ham videre i søvnen. Det er her du også nogle gange kan bruge "op-ned-metoden" (jf. dit spørgsmål i tidligere brev), hvor du tager ham op, får ro på ham og putter ham igen - og gør dette så mange gange det er nødvendigt - for på den måde at vænne ham til at sove uden at få brystet og uden at være i din favn. Det betyder også, at han hele tiden skal puttes fra din favn, før han sover helt, så han registrerer at du lægger ham i hans seng og dermed forbinder sin seng med stedet, hvor han sover.

Det er vigtigt for hans indtag af mad om dagen, at hans indtag af mælk om natten sættes ned. Når han dier så meget hos dig om natten, så vil han naturligt ikke kunne spise tilstrækkeligt i dagtimerne, og det er en forudsætning for at kunne sove igennem om natten, at han får både væske og mad nok hele dagen igennem.

Hvis han slet ikke kan undvære brystet om natten, så må du amme ham, men det er her vigtigt, at du trapper mere og mere ud af amningen. Det gør du ved at lirke brystet ud og sikre, at han ikke fylder sig med mælk... Du må gerne amme ham fra begge bryster aften og sen aften, hvis han viser behov for det, men ellers skal han faktisk ikke ammes.

Når du ammer ham om aftenen, så skal du prøve at putte ham før han sover helt, så han ikke længere får brystet til han sover, men puttes i sin seng lige der, hvor han registrerer at han sover i egen seng og ikke i din favn. Hvis han vågner og oplever, at han ligger et andet sted, end hvor han faldt i søvn, så vil han blive ked af det, fordi det er utrygt for ham.

Når han vågner og søger brystet om natten, så vil det være rigtig godt, hvis du som sagt kan berolige ham med nærhed og kærtegn og uden brystet. Og hvis han kun kan sove med brystet og bliver helt ulykkelig uden, så må du lade ham die, men sikre dig at han dier mere og mere kortvarigt. I starten vil han søge brystet igen og igen, så får han det, og når der så er ro på ham, så lirker du atter brystet ud af munden. Det skal du sandsynligvis gøre flere gange, men til sidst skulle han gerne begynde at acceptere at falde i søvn uden at have dit bryst i munden. Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så skal du forsøge at berolige med putteklud, hænder, masser af nærhed osv. så du på den måde får sat noget andet end brystet i stedet, så han lærer at sove på en ny måde.

En mulighed er også at lade far tage over om natten, og du sover i et andet rum. ...

Annonce

... Hvis du ikke er der, så er muligheden for amning ikke til stede og det kan nogle gange være den løsning man må ty til.. Jeg synes dog i første omgang, at det vil være rigtig godt, hvis du kan skære ned til tre amninger og derefter til to, og disse to amninger kan du så bibeholde til jeres dreng er et år. Det vil naturligt være dejligt for ham og du er jo også selv glad for at amme, så der er ikke grund til at stoppe amning helt.

Jeg kan ikke helt ud af dine breve tyde, om du/I trives med den sene rytme, så jeres dreng sover til 8.30, sover sent hele dagen og går sent i seng, eller om du egentlig gerne vil have at han starter dagen tidligere og går tidligere til ro for natten... Jeg kan heller ikke helt tyde, om du ammer om dagen eller kun efter kl 15 - og om jeres dreng er hjemme eller passes i dagpleje/vuggestue i dagtimerne. Men hvorom alting er, så er det vigtigt, at du nu ikke ammer ham mere end 3 gange i døgnet.

Du dufter af mælk og han vil naturligt søge dit bryst, når han mærker at mælken er der. Det er det han har lært og det er trygt og dejligt for ham. Når du fjerner brystet, skal det derfor erstattes af noget andet. Det vil sige mere rigtig mad i løbet af dagen og han kan som sagt også blive putte med en putteklud, kærtegn, beroligende ord og lignende.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Morgen 7.30-8: Tilbydes havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Vand af kop.

Puttes til formiddagslur - og skal ikke ammes først. Sover her ca 1 time.

Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk - det kan være hjemmelavet eller middagsret fra glas. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca kl 13.30 og sover her et par timer

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Vand af kop.

Aften 18: Familiemad - almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme efter behov.

Tilbydes en godnatgrød ca. kl 19.30-20 og får derefter børstet tænder

Ammes og puttes til natten ca kl 20.30

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover herefter videre uden yderligere amning om natten. Og næste morgen starter dagen med grød.

Som du kan se, så har jeg lavet denne plan sådan, at dagen starter tidligere hos jer, og det betyder at du gerne må vække din dreng om morgenen. Naturligvis på en stille og rolig måde, kærligt og nænsomt, men så dagen starter tidligere og resten af dagen på den måde naturligt følger med. Jeg har på fornemmelsen, at du gerne vil hjælpe ham til en lidt tidligere søvnrytme, så han går tidligere i seng og derfor ser planen således ud:)

I min plan er formiddagsluren den korteste lur - jeg tænker, at når du stopper med at amme, så vil han måske sove kortere lure. Hvis det viser sig, at han fortsat trives med to timers formiddagslur og en times middagslur, så er det naturligvis helt okay, så sover han bare på denne måde. Er han stået tidsligere op, vil dette umiddelbart ikke ændre på hans puttetidspunkt om aftenen.

Og så skal han tilbydes mad og vand af kop - og kun ammes før middagslur, aften og sen aften - og stille og roligt skal amningen før middagsluren også fjernes, så han nu lærer at sove uden brystet både formiddag og middag. Og hvis han allerede kan sove uden brystet om dagen, så skal du ikke amme ham før middagsluren, men blot bibeholde det ritual du har nu.

Jeg tænker, at du netop ved at vække ham nænsomt om morgenen kan undgå at han bliver for ked af det og i stedet for at amme ham og holde ham sovende, så skal du derfor tage ham op og starte dagen med grød...

Introduktionen af en godnatgrød skulle gerne gøre, at han ikke behøver søge brystet kl 22 og i løbet af natten, men netop kan "nøjes med" amning aften og sen aften og sove videre om natten uden - men samtidig skal I dog som sagt lære ham at komme videre i søvnen uden brystet. En stram t-shirt som du selv nævner kan være en god idé, så han ikke selv finder brystet, men så det er dig der styrer, hvornår brystet tilbydes. Og det er også en rigtig god idé, hvis du kunne lade ham sove for sig selv i egen seng, så han ikke ligger tæt op af dig.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og jeg vil også anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om børn og søvn". Det vil være relevant at læse kapitlet om 6 måneders alderen og lære at sove uden mælk om natten og også læse kapitlet om 9 måneders alderen, hvor jeg netop beskriver denne alder, udviklingsspring og betydning for søvnen.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor