Svar: Dagsrytme og -søvn, 4 mdr

26. december 2017

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Maiken

Tak for dit brev og dejligt afhøre, at du har kunne bruge mit tidligere svar, og at du også har haft glæde af at læse nogle af de svar, jeg har givet til andre :) Og tak for den finde beskrivelse af din lille "store" dreng - jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.

Der sker, som du allerede har læst, en stor udvikling med din dreng netop nu, og det spiller ind på både hans søvn og hans spisning. Rent fysiologisk ændrer søvnen sig nu så den begynder at indeholde flere stadier, så den i sammensætning kommer til at minde mere om den søvn, som vi voksne sover. Og rigtig mange børn har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet og vil derfor kunne begynde at powernappe dagen igennem...

Samtidig er din dreng mere bevidst nu. Han oplever verden større og skelner mere og mere mellem om han er hjemme eller ude. Han fornemmer rummet, som han er i og han fornemmer om han f.eks. bliver holdt af mor, far eller af en fremmed. Når han spiser vil han ofte også let lade sig forstyrre - han dier, slipper brystet, kikker på dig og smiler til dig, tager fat og dier lidt igen, slipper atter, pludrer med dig, tager fat, dier lidt og slipper igen, dier lidt igen og kikker så efter far, der kommer ind i stuen.. Det er sjovere at snakke og pludre, opleve og følge med end det er at spise. Og det betyder at børn i denne alder godt kan få lidt tendens til at slatspise lidt - de slatsover og slatspiser ofte lidt hele dagen igennem - og hvis han ikke har spist tilstrækkeligt i løbet af dagen, så vil han naturligt søge det ekstra om natten.

Rent fysisk er han også større nu, så han kan godt have behov for mere mælk og ved at die hyppigt, får han sat din mælkeproduktion op. De hyppige natlige amninger er også med til at øge din mælkemængde, så når han søger brystet ekstra meget skal man naturligvis også være opmærksom på om det er fordi han begynder at have behov for lidt mere mad, og dermed tid til at starte med lidt skemad...

Når alt dette er sagt, så fortæller du dog, at din dreng godt kan sove en nattesøvn på næsten 12 timer om natten - fra kl ca 19 til 07.... og da han samlet har behov for ca 15 timers søvn i døgnet, så er det derfor naturligt, hvis han om dagen samlet ikke kan sove mere end 3 timer. Og det betyder også, at når han sover 30 minutter x 6 - så får han samlet den søvn, som han har behov for. Derfor skal du naturligvis overveje, hvad du vil ændre og hvorfor - hvad han trives med og ikke mindst, hvad du trives med. Som udgangspunkt skal man ikke ændre noget der fungerer... :) Og når det så er sagt, så kan der dog også være noget fornuftigt i at hjælpe ham til en rytme, hvor han sover lidt længere dagslure og dermed færre lure og så sover en kortere nattesøvn.

Rigtig mange børn vil i denne alder trives med en rytme, hvor de f.eks. sover 10 timer om natten og 5 timer om dagen fordelt på tre lure. Det betyder også, at de ofte går sent i seng og nattesøvnen kan derfor vare f.eks. fra kl 21 til 07 - nogle børn sover en del senere, men det kunne evt. være behovet hos jer.

Han er en aktiv lille baby nu og ikke længere et spædbarn, så derfor er det rigtig godt, hvis du kan medtænke aktivitet, leg og oplevelser i løbet af dagen. Når han sover så kortvarigt som han gør, så kan fokus meget hurtigt komme på søvn og søvn nok - men prøv at medtænke, at hans dag skal inddeles i vågne, aktive perioder og så perioder, hvor han skal sove. Du skal være opmærksom på, at når han nogle gange gaber, så er det ikke nødvendigvis fordi han er træt, men det kan godt være fordi han keder sig - og så skal han måske aktiveres, leges med, pludres med osv. og så vil han være parat til at sove 20-30 minutter senere. Så du på den måde forsøger at forlænge hans vågneperioder lidt...

Derudover så vil det være rigtig godt hvis du kan forsøge ikke at amme ham, når han vågner, men i stedet lade amning indgå som en fast del af hans putteritual. Hvis han er fyldt op med mælk i maven lige før han puttes, så er der større sandsynlighed for, at han kan sove lidt længere, før han melder sig igen og dermed større sandsynlighed for længere lure.

Samtidig vil start af skemad også hjælpe jer med lidt mere rytme på sigt, og det vil netop være en god idé, at du forsøger at skabe en rytme, hvor han på sigt tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner og så ammes før han puttes til lur. På den måde skaber du bedst plads i maven til både skemad, vand og mælk. Og mælken indgår hele tiden som en fast del af hans putteritual. Samtidig er det med til at sikre, at han så ikke behøver søge brystet så hyppigt hele natten igennem, fordi han er fyldt tilstrækkeligt op med både skemad og mælk i dagtimerne.

Det er fint, at du i en periode har forsøgt at amme ham af to omgange, og de hyppige amninger om natten har også øget din mælkeproduktion - men det lyder faktisk som om, at han er mere sulten og at han derfor så småt godt kan begynde med lidt skemad. Du nævner også, at du oplever ham parat.

Jeg vil anbefale dig, at du starter med lidt skemad til frokost - altså starter om dagen og når det fungerer, så kan du introducere lidt skemad om aftenen. Det er vigtigt, at du starter meget stille og roligt op, så han ikke overfyldes, men starter med smagsprøver og så du giver hans mave et chance for at kunne følge med. Han er jo stadig ikke så gammel :) Start med grød f.eks. majsgrød, hirsegrød, boghvedegrød eller lignende og giv ham kun 3-4 skefulde i starten og øg ham så til ½ dl. og derefter til ¾ dl. Giv vand af kop til alle ...

Annonce

... måltider.

Når han kan spise ½-¾ dl grød til frokost og det fungerer fint og hans mave følger med osv. så kan du introducere lidt grøntsagsmos om aftenen. Det kan være kartoffel-, gulerod-, blomkål-, broccoli-, squashmos - blandet lidt på kryds og tværs. Start f.eks. med gulerod og kartoffel og se hvordan han reagerer på det. Igen i små mængder og vand af kop ved siden af.

For at vænne ham til lidt længere vågenperioder om dagen, så vil jeg anbefale dig, at du i en periode lægger et bad ind før hans middagslur. Badet vil aktivere ham rigtig godt både motorisk og mentalt og efter badet kan han så blive ammet og puttet til en forhåbentlig længere middagslur - så du på den måde får nedsat antallet af dagslure og får øget længden af hans midterste lur lidt. Og måske vil det hos jer kunne lykkes med en rytme med 4 lure i løbet af dagen.

En skitseret dagsplan kunne se således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre. Ammes igen, når dagen starter omkring kl 07 og I står op.

Leger, tumler, pludrer, hygger...

Formiddag 9: Ammes og puttes til formiddagslur

Vågner, leger, hygger, tumler, pludrer

Frokost 10.30: Tilbydes lidt grød - smagsprøver af enten hjemmelavet eller færdiglavet babygrød, vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme. Må gerne blive ammet før badet...

Ammes og puttes til middagslur - måske omkring kl 12... Du kan her prøve at lægge dig med ham og amme ham i din seng for på den måde at holde ham sovende, eller du kan putte ham i barnevognen og trille ham en tur... så han kan sove en lidt længere middagslur.

Ammes evt, når han vågner af sin middagslur, men det kommer an på, hvor lang luren er. Ellers tager du ham op, skifter ble, leger og tumler med ham, pludre osv.

Ammer ham og putter ham til dagens 3 lur som så måske vil ligge omkring kl 15.. afhængigt af hvor lang middagsluren viser sig at være.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Vågner, leger, er aktiv, far kommer hjem, hygger og pludrer.

Aften 17: Tilbydes lidt grøntsagsmos - dette måltid introduceres først, når grøden til frokost fungerer. Vand af kop.

Ammes og sover så dagens 4 lur - sover imens I spiser aftensmad, vågner derefter op og går så lidt senere i seng end nu.

Ammes og puttes til natten måske ca kl 21

Sen aften 24: Ammes og sover videre

Midt nat 03: Ammes og sover videre

Som du kan se er der i denne plan fortsat plads til rigtig mange amninger - faktisk mellem 7-10... Nogle af dem vil være "slukke tørsten" og andre vil være "rigtige måltider" og den fleksiblitet skal der naturligvis være. Men jeg har forsøgt at lave en plan, hvor du stille og roligt kommer hen imod at skulle amme ca hver 3 time og dermed ikke nær så hyppigt, som du gør lige nu. På sigt vil det være rigtig fint, hvis der går 3-4 timer imellem amningerne og når han bliver 6 måneder, vil det være dejligt for jer begge, hvis han kan sove 5-6 timer uden mælk om natten, men det tager vi til den tid. Jeg tænker, at det vil være en gradvis ændring for jer begge:)

Du spørger, om det kan være en idé med flaske - og ja det kan det nogle gange godt. Det er sådan, at modermælkserstatning ofte mætter lidt mere end modermælk, så derfor vil nogle forældre have glæde af f.eks. at tilbyde en flaske sen aften, fordi det kan gøre at han måske kan sove 3-4 timer før han melder sig igen. Samtidig kan far give flaske sen aften og mor gå tidligere i seng, hvilket jo kan være meget rart for alle parter - og far kommer mere på banen :)

Det er dog ikke sådan, at I skal give flaske - det afhænger helt af, hvad jeres tanker og behov er fremadrettet. Jo mere flaske du giver, jo større risiko er der for, at din mælkeproduktion nedsættes. Det er også lettere at spise af en flaske end af et bryst, så derfor vil nogle børn foretrække flasken fremfor brystet. Jeres dreng lyder dog til at være rigtig glad for at blive ammet, så måske kan han sagtens acceptere både bryst og flaske og trives med dette.. det ved man aldrig på forhånd :)

Hvis I planlægger at du skal starte på arbejde før jeres dreng er et år eller far skal overtage en del af barselsperioden eller lignende, så vil det være en god idé, at I introducerer en flaske og netop udnytter, at jeres dreng på nuværende tidspunkt godt vil tage imod den. Jo ældre han bliver, jo sværere kan det være at få ham til at tage imod flaske og hvis far så skal passe ham og mor ikke er hjemme, så giver det naturligt nogle udfordringer. Så hvis I ved, at det vil være vigtigt, at han fremadrettet vil tage imod en flaske, så er det en god idé at gøre flasken til en fast rutine for ham nu. Så han f.eks. altid får flaske sen aften og dermed er vant til det. Du kan også give ham en flaske i løbet af dagen f.eks. før middagsluren - så han evt. ammes før han kommes i bad, og når han så puttes til sin middagslur, så får han en flaske her - i håb om at det måske også kan give ham en lidt længere middagslur.

Men husk hele tiden på, at længden af hans dagslure naturligt også hænger sammen med længden af hans nattesøvn og at han samlet faktisk får de 15 timers søvn i døgnet, som er hans behov med den alder han har :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Derudover vil jeg anbefale dig to af mine bøger "Helens bog om børn og mad" - som guider dig igennem måned for måned, med opskrifter, dagsplaner osv. Og "Helens bog om børn og søvn", som beskriver søvnen i forskellige alder, hvad du kan forvente, arbejde på osv.

Rigtig meget held og lykke fortsat - rigtig god jul og rigtig godt nytår!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin