Svar: Kan ikke falde i søvn

23. december 2017

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mor

Tak for dit brev :)

Der er ingen tvivl om, at den store motoriske udvikling spiller ind og giver jeres datter en naturlig uro i kroppen, når hun skal sove. Hun er rigtig godt igang motorisk, lægger sig op på alle fire, kravler, triller omkring, sætter sig, rejser sig osv. Og hun øver sig både om dagen, når hun skal sove og også under søvn. Og det er rigtig dejligt at øve sig i sengen, fordi hun der kan tumle omkring uden at komme til skade samtidig med at hun naturligt har en stor rastløshed i kroppen, som gør det svært for hende at ligge stille lige nu :)

Samtidig er hun også igang med at finde ud af, at I stadig er der, selvom hun ikke kan se jer. Hun øver sig motorisk i at bevæge sig væk fra jer, øver sin selvstændighed og evne til at lade sig trøste og berolige lidt på afstand. Når I f.eks. går fra hende om dagen f.eks. går ud i køkkenet eller på toilettet og lader hende være alene i stuen, så kan hun blive rigtigt ked af det - og oprigtig glad, når hun så ser jer igen. Hun har brug for at se jer for at forstå, at I ikke forsvinder, og det er også derfor hun protesterer og græder, hvis og når I forsøger at gå fra hende om aftenen.

Separationsfasen dækker især over 8-10 måneders alderen - nogle gange lidt før, og andre gange lidt længere - men når hun bliver 11-12 måneder, så vil hun sandsynligvis bedre kunne finde roen på egen hånd og tiden arbejder derfor for jer. Hun skal dog være omkring 16 måneder, før hun helt forstår, at I stadig er der, selvom hun ikke kan se jer...

Når I putter hende, så skal I prøve at vurdere, hvad der sker og hvad hun har behov for. Det betyder, at I skal prøve at skelne hende gråd og protester lidt fra hinanden...

Hvis hun græder fordi hun er overtræt og tydeligt har brug for hjælp til at falde i søvn, så vil det være rigtig godt, at lade hende ligge i sengen, holde jeres hænder på hende, berolige hende og netop med jeres nærhed hjælpe hende til at falde i søvn i sengen.

Hvis hun græder ulykkeligt, rejser sig, strækker armene op og dermed signalerer "tag mig op", så er det vigtigt, at I tager hende op, sætter jer med hende, beroliger og betrygger - og så forsøger at putte hende, når hun atter virker parat.

Hvis hun græder en "protest-gråd", det være en slags "jeg vil ikke sove nu, jeg vil hellere lege", så kan det nogle gange være en god idé at gå kortvarigt fra hende - fordi I med jeres kropssprog her signalerer, at det ikke er legetid, men sovetid. Nogle gange, så kan det at I bliver siddende godt blive tolket som om, at I gerne vil lege, og netop er der for underholdning - og det kan derfor forstærke hendes lyst til at lege, at I bliver der. Hvis I derimod går kortvarigt, så forstår hun, at I ikke er der for at lege... Jeg kalder dette for "se-til-metoden".

Denne metode går ikke ud på at lade hende græde, men det handler om stille og roligt at lære hende, at I stadig er der, selvom hun ikke kan se jer. Græder hun, så skal I naturligvis blive hos hende, berolige og betrygge - det er vigtigt, at hun ikke er bange for at være alene og hun må ikke forbinde det at sove med noget utrygt. Og vælger I at gå, så skal I ikke være væk i mere end 3 minutter, så går I tilbage - også selvom hun ikke græder. Det er netop ikke meningen, at hun skal nå at blive ked af det. Og ofte så behøver i kun at gå fra hende 1-2 gange, så forstår hun godt, at hun skal lægge sig ned og så kan I sætter jer hos hende, holde i hånden, berolige, synge en godnatsang eller lignende, hvorved hun så falder i søvn.

Hos jer lyder det som om, at det lige nu er vigtigt, at I er der - men det lyder også som om, at putningen ...

Annonce

... ofte trækker ud, så I ender med at skulle være hos hende i meget lang tid, før hun sover - og det lyder for mig som om, at det hænger sammen med hendes dagsrytme.

Du fortæller, at hun om dagen sover 2-3 lure afhængig af, hvornår I står op - og det kan faktisk godt betyde, at hendes puttetidspunkt om aftenen kan være svært at finde, ligesom hendes indre ur måske ikke helt fornemmer behovet for søvn om aftenen, når I putter hende - simpehten fordi hendes rytme varierer en del. Jo mere fast dagsrytme I kan have, jo mere vil du kunne regne med hende puttetidspunkt om aftenen - og jo mere vil hendes indre ur føle sig parat til at sove, når du putter hende om aftenen.

Jeg vil derfor foreslå jer, at I starter dagen til fast tid hver dag - uanset om det er hverdag, weekend, juleferie og lignende :) Jo mere ens stå op tidspunkt I har, jo mere vil resten af dagen følge efter. Og det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at skabe en rytme, hvor hun sover 2 lure dagligt - formiddagslur og middagslur. Det vil sige, at I ved hjælp at faste sovetidspunkter, spisetider, tidspunkter for leg og aktivitet skal forsøge at styre hendes rytme lidt - netop for at kunne finde det rette puttetidspunkt om aftenen, så hun rent faktisk er i stand til at sove inden for ca 15 minutter, fordi hun føler sig parat.

I skal regne med, at hun har behov for ca 14 timers søvn i døgnet og at det ofte passer rigtig godt, hvis søvnen er fordelt sådan, at hun sover ca. 3 timer i løbet af dagen og ca 11 timer om natten. Det kan være forskelligt, hvordan dagssøvnen fungerer bedst - nogle børn sover 1.5 time x 2, andre sover 1 time + 2 timer - I skal her gøre, som I fornemmer hun trives bedst med. Nogle gange kan det være en idé at lægge et bad ind midt på dagen, for at sikre at middagsluren ikke kommer til at ligge for tidligt og eftermiddagen dermed bliver for lang... Og så kan de ca 11 timers nattesøvn ligge f.eks. fra kl 20 til 07... Det betyder så også, at hvis hun ikke er vågnet af sig selv kl 07, så må I gerne vække hende, så dagen som sagt starter til samme tid hver morgen, fordi det sætter rytmen for resten af dagen :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Sover hun mere end 3 timer i løbet af dagen, vil hendes nattesøvn naturligt være kortere og så skal hun måske puttes senere om aftenen. Hvis I putter hende kl 20 og hun ofte ikke sover før klokken er 21, så er det måske fordi hun har sovet så meget om dagen, at hun naturligt ikke føler sig træt og parat til at sove, når I prøver at putte hende. Derfor skal I også se på hvor meget hun sover i løbet af dagen og igen hvordan dagens rytme fungerer i forhold til, hvad I kan forvente omkring puttetidspunkt om aftenen :) Og hvis hun trives med mere dagssøvn og f.eks. har det godt med at sove 4 timer i løbet af dagen, så er det naturligvis helt okay - når I blot er opmærksomme på at nattesøvnen så skal være det kortere og puttetidspunktet passe med det :)

Det er helt okay, hvis I lige nu oplever, at hun har mere glæde af at få en flaske om aftenen end godnatgrød - men kan hun spise begge dele må hun gerne få det. Hun kan også få lidt moset banan i stedet for grød, derefter få børstet tænder og så blive puttet med sin flaske. Og I kan prøve at vurdere, om hun har glæde af at få flasken i favnen og derefter blive puttet i sin seng, eller om hun måske vil have glæde af at få flasken imens hun ligger i sin seng, fordi hun så ikke oplever et skift fra favn og ned, hvor hun skal sove, men får lov til at finde roen og falde i søvn direkte i sengen.. :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med hende:)

Og rigtig glædelig 2. juledag :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet