Svar: Putning fra amme i søvn til sove selv

22. december 2017

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Tina

Tak for dit brev :)

Jeg synes faktisk, at det lyder rigtig fint, det du fortæller. Jeres dreng har fået et fast ritual før han skal puttes, og han ammes, falder til ro og puttes i egen seng, hvor han så sover det meste af natten - og når har opvågninger, så kan du ofte hjælpe ham med beroligende hænder, kærtegn og lignende - og behøver som jeg læser dit brev ikke at amme ham, for at han kan sove videre. Det er rigtig fint, når han kun er 1 år gammel.

Det lyder også meget passende med de to lure dagligt, og I skal her naturligvis være opmærksomme på, om han skal puttes senere de aftener, hvor han måske har sovet længere dagslure, så han er parat til at sove, når han puttes. Det kan sagtens ændre sig lidt hvornår puttetidspunktet er og hvor parat han er til at blive puttet, alt efter hvordan dagen forløber :)

Det vil være en rigtig god idé, hvis du nu kan begynde at introducere ham for en puttebamse, putteklud, slaskedukke eller lignende - lade denne være en del af hans ritual, når du ammer ham om aftenen og også lade den følge med ham i vuggestue, så han altid har den. Den skal følge ham som en fast ven - være med i vuggestuen, i barnevognen, i bilen, når han puttes, når han er ked af det og skal trøstes og når han ammes før han puttes til natten. De fleste børn er mellem 12-18 måneder gamle, når de begynder at kunne bruge en klud, bamse eller lignende bevidst og stille og roligt skal denne derfor blive en substitut for mor og far, og dermed også en substitut for brystet.

Det er rigtig fint, at I tilbyder ham en godnatgrød, og det er helt okay at det er en færdiglavet grød, det vigtigste er at han får lidt ekstra at spise før han puttes, så I sikrer jer, at han ikke søger brystet, fordi han er sulten.

Og når du så sætter dig med ham og ammer ham på værelset, så skal ...

Annonce

... du prøve at putte ham før han sover helt. Han skal ikke være vågen, men skal lige nu at registrere at brystet fjernes, så han ikke længere falder i søvn med brystet i munden. Og så skal han her fortsat puttes med sin klud, bamse osv. så den følger med ham over i sengen og væk fra din favn. Det vil være rigtig godt, hvis du kan bibeholde din nynnen og også stadig nusser hans fødder osv. som han lige nu kender som noget trygt og dejligt og som er et ritual, som han falder til ro ved. Så alt omkring ham er som det plejer at være, selvom brystet fjernes lidt før han sover.

Du kan godt prøve at lirke brystet ud af munden på ham og se hvordan han reagerer. Hvis han søger det, så får han det igen, og når der så atter er ro på ham, så lirker du igen brystet ud. Imens du gør dette, så skal du sætte klud, bamse, din nynnen, beroligende ord, kærtegn osv. i stedet, så han finder ud af, at det er helt okay at finde roen med dette og ikke behøve brystet i munden også. Og gradvist så flytter du ham så fra din favn og ned i sengen og lader hele tiden dine kærtegn, klud, nynnen osv. følge med. Så det eneste han skal undvære er brystet i munden.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når dette er sagt, så er det dog ikke sådan, at du skal stoppe med at amme, blot fordi han bliver et år. Man behøver ikke ændre noget der fungerer, og hvis du er glad for at amme og din dreng er rigtig glad for den amning før han skal sove, så er der intet i vejen for at du bibeholder denne så længe I begge trives med det :) Det er kun, hvis han begynder at blive uhensigtsmæssigt afhængig af brystet og altså skal ammes flere gange om natten for at kunne komme videre i søvnen, at det er et problem. Hvis det ikke er et problem, behøver du ikke ændre på de rutiner I har.

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin