Svar: Søskende-samsovning

18. december 2017

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære L

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har kunne bruge mine tidligere svar :)

Jeg tænker, at det vil være en rigtig god idé, at I udnytter juleferien til at få indført nye vaner og rutiner. Børnene er ikke syge nu, men har det umiddelbart godt. I har overskuddet til det nu, kan tage en lur i løbet af dagen, hvis det skulle blive nødvendigt. Julen er generelt en tid, hvor vi ofte er meget sammen, har ekstra nærhed og tæt kontakt, prioriterer hinanden og hygger - og det giver en god bund for at kunne undvære mor og far om natten. Og så har I talt om det længe, så det lyder som om, at det er en god idé at tage beslutningen om, at nu er det nu.

Aldersmæssigt har jeres børn brug for samme mængde nattesøvn - storesøster vil sandsynligvis have behov for 11 timers nattesøvn og det samme vil lillebror, som derudover så også vil trives med ca 2-2.5 timers middagslur. Det betyder, at I f.eks. vil kunne putte børnene ca kl 20 og de vil så kunne sove til ca kl 07...

I kan overveje, hvorvidt de skal sove i hver sin seng, eller sove i samme seng. Nogle gange hjælper det dem til ro, at de puttes hver for sig men i samme rum. Andre gange er det en bedre løsning at give dem muligheden for at mærke hinanden...

Når I putter børnene vil det være meget fint, at de puttes med bamse, putteklud, slaskedukke eller lignende, og I kan så sætte jer, tale lidt om dagen, f.eks. digte en historie der handler om dem og jeres familie - så de genkender sig selv og synes det er sjovt at ligge og lytte til det I fortæller. I kan også sætte jer og læse en godnathistorie, som de begge kan lytte til. Selvom lillebror ikke forstår så meget af historien, som storesøster gør, så kan han godt finde ro i at ligge og lytte til jeres stemme og det I fortæller. I kan også finde to mindre bøger - som passer til hver alder, og læse lidt højt fra begge, så de f.eks. selv er med til at vælge, hvilken bog I læser fra... Og så må I prøve at vurdere hvorvidt I skal blive siddende hos dem til de sover eller om I kan begynde at gå til og fra, netop fordi de har hinanden. Og hvor det måske i stedet ville være bedre, at I satte jer uden for døren, så I stadig var der, kunne berolige og betrygge men også holder fast i, at de godt kan sove ...

Annonce

... selv og uden at I behøver være der hele tiden.

Jeg er helt med på, at I naturligvis skal være der for dem, trøste og berolige, hvis de vågner, er kede af det, har mareridt osv. Det skal de naturligvis ikke klare selv og de må også gerne vide, og have en fornemmelse af, at de altid kan søge jer, hvis de vågner og er kede af det. Men samtidig er det også vigtigt, at I når I tager beslutning om, at nu skal de sove på eget værelse, at I så mener dette - og føler at det er det rigtige. Hvis I gør det med et halvt hjerte, så vil de naturligt reagere på dette og hvis I virker usikre på hvorvidt det kan lade sig gøre, så bliver jeres børn også usikre og vil naturligt protestere mere. Derfor er det vigtigt, at I vælger det tidspunkt, hvor I faktisk tror på at det vil være en god idé - og her lyder juleferien lige nu som et godt tidspunkt for jer.

I forhold til lillebrors alder og udvikling, så passer det faktisk meget fint netop nu. For netop omkring 16 måneders alderen begynder mange børn at have en bevidsthed om, at vi ikke forsvinder, selvom vi er ude af syne. Hans behov for at klynge sig er betydligt mindre i denne alder - det vil være langt svarer at øve nye søvnrutiner i 13-15 måneders alderen og igen i 18-20 måneders alderen - lige nu er faktisk et godt tidspunkt, så også dette synes jeg, at I skal forsøge at udnytte :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og storesøster har en alder, hvor I godt kan begynde at lave aftaler med hende og netop slå på, at det er fair at børnene sover sammen og de voksne sover sammen. Når man er 4.5 år, så går man ofte op i retfærdighed :) Med hensyn til hendes angst for røvere osv. så er det vigtigt, at I ikke negligerer dette, men anerkender at hun kan have det sådan i denne alder - samtidig med at I så betrygger og beroliger. Det er vigtigt, at I ikke begynder at tjekke om døren er låst eller viser hende at der er hasper for vinduerne og lignende, fordi det vil forstærke hendes frygt for, at der er noget derude, som vi skal beskytte os imod. Det bedste I kan gøre er at sige stille og roligt til hende, at hun trygt kan lægge sig til at sove, at der ikke sker noget, og at I passer på hende.

Rigtig meget held og lykke med projekt "Sove uden mor og far hele natten" :)

Og rigtig god jul til jer alle fire! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor