Svar: Vågentid om natten - 16 mdr.

14. december 2017

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Jannie

Tak for dit brev :)

Jeres dagsplan ser umiddelbart rigtig fin ud og det er netop rigtig godt, hvis du kan forsøge at holde nogenlunde samme rytme uanset om det er hverdag eller weekend, om din datter er i vuggestue eller derhjemme.

Du fortæller, at hendes middagslur varierer - så hjemme kan hun nogle gange godt sove 2-3 timer, hvor hun sover mindre i vuggestuen. Og det er okay, at du lader hende få denne fleksiblitet, det må hun naturligvis gerne - som udgangspunkt sover hun, når hun er træt og har brug for at sove og vågner naturligt, når hun er udhvilet og ikke behøver mere søvn...

Når det er sagt, så kan der dog godt være en sammehæng mellem, hvor meget hun sover om dagen og hvordan natten forløber, og din datter får umiddelbart en ret lang nattesøvn og det kan godt være derfor, at hun vågner. Du fortæller jo, at du ofte putter hende kl 19-19.30 og hun sover til 6-6.45 - det betyder, at hun ofte sover ca 11.5 time om natten og hvis hun om dagen så sover 2-3 timer oveni, så vil hun naturligt kunne vågne i løbet af natten, fordi hun samlet faktisk får lidt for meget søvn. Det gennemsnitlige søvnbehov vil være ca 13-13.5 time med den alder hun har - så at hun er vågen en time om natten kan altså godt hænge sammen med, at hun faktisk ikke behøver den times søvn....

Løsningen er dog ikke at afkorte hendes middagslur. Løsningen vil være at du forsøger at afkorte hendes vågenperiode om natten, så hun ikke er vågen i 1-1.5 time, men er kortere og kortere tid vågen - 45 minutter, 30 minutter, 15 minutter, 5 minutter. Så du forsøger at ændre det til en opvågning fremfor en vågenperiode. Og i takt med at hun så begynder at sove mere sammenhængende om natten, så skulle hendes dagssøvn gerne afkortes lidt af sig selv, så det hele hænger bedre sammen. Det er ikke meget mere hun sover, end det ...

Annonce

... udregnede behov, men lidt kan nogle gange godt gøre en forskel...

Der er samtidig også den mulighed, at du i weekenden, hvor hun har tendens til at sove en længere middagslur, putter hende senere, så du på den måde også afkorter hendes nattesøvn - men det afhænger naturligt af hvordan hun falder i søvn om aften og hvor parat hun virker til at sove, når du putter hende... Nogle gange kan det være en god idé at lægge et bad ind om aftenen, fordi det er med til at rykke hendes puttetidspunkt, samtidig med at badet stimulerer hende rigtig godt både motorisk og mentalt. Badet bør ligge ca. en time før hun puttes og godnatgrøden serveres efterfølgende.

Det spiller ind, hvad I laver om natten, når hun vågner. Prøv om du kan holde lyset slukket, undgå at tale for meget med hende og ikke reagerer for meget på alle hendes lyde, pludren osv. så hun fornemmer, at det er sovetid og ikke tid til aktivitet og leg. Da hun lyder til at have brug for din nærhed, så må du gerne lægge dig med hende og på den måde få hende så hurtigt som muligt videre i søvnen - prøv at undgå at du skal stå op med hende, gå i stuen eller lignende. Hele tiden arbejde på at hun ikke er aktiv om natten, men hjælpes til at sove om natten og være aktiv om dagen. Så hjælpe hende med så lidt aktivitet fra din side som muligt :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og så spiller alder og udvikling naturligt også ind, og det er her rigtig godt, at du prioriterer at give hende nærhed og tæt fysisk kontakt, hvis du fornemmer, at hun lige nu har bruge for dette. Du har tidligere fortalt, at I sover sammen, og det må du naturligvis gerne fortsætte med, hvis du fornemmer, at det hjælper hende til at sove mere sammenhægende om natten og gør at hendes vågenperiode så bedre kan afkortes.

Jeg håber, at du kan bruge dette videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder