Svar: Flaske inden middagslur

13. december 2017

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Maria

Tak for dit brev :)

Det lyder som en god idé at trappe jeres datter ud af flaske om dagen, så hun ikke længere behøver dette for at sove. Og det lyder som en god idé, at du starter med at skære ned i mængden af mælk, så hun gradvist får mindre og mindre. Det vil sige at hvis hun lige nu tilbydes 180 ml, så skærer du ned til 160, 140, 120, 100 ml indtil det passer med at hun i stedet så kan få lidt mme af en kop - og til sidst blot tilbydes lidt vand.

Du må gerne tilbyde hende et lille mellemmåltid i stedet for flasken, hvis du skønner at hun vil have glæde af dette, fordi der går lang tid mellem frokost og middagslur. Så længe hun sover to lure dagligt, vil det ofte være rigtig fint med et lille mellemmåltid - du kan f.eks. tilbyde hende lidt banan sammen med lidt mælk før hun puttes. Når hun sover formiddaglur vil hendes middagslur ligge senere, og det betyder, at når hun spiser frokost k. 11.30 så sover hun måske først kl 13.30-14... Men når hun begynder at kunne nøjes med en lur dagligt så vil den måske ligge mellem kl 12-14, og så vil det ikke længere være nødvendigt med en banan eller mælk før hun puttes, fordi hun så har fået frokost lige inden...

De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de begynder at kunne nøjes med kun en lur midt på dagen - ...

Annonce

... og der kan derfor godt gå nogle måneder endnu, før det ændrer sig. Det kan vise sig lidt forskelligt. Mange børn begynder at protestere mod formiddagsluren og virker sig tydeligt ikke trætte, når de puttes. De har brug for at blive puttet senere og senere. Andre børn begynder at afkorte deres formiddagslur mere og mere og trapper på denne måde ud af den.

Der vil ofte være tale om en overgang, så nogle dage har barnet fortsat behov for formiddagslur og andre dage går det fint med at springe den over og sove en længere lur midt på dagen i stedet.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og ja, det gælder også at man skal forsøge at ramme søvntoget, når man putter til middagslur. Og hvornår barnet er parat til at blive puttet til middagslur, afhænger helt af hvad tid dagen starter og om barnet sover formiddagslur og hvor lang den er. Det er altså lidt forskelligt, hvad det rette puttetidspunkt vil være. Men - når I kommer til at jeres datter kun har brug for en lur dagligt, så vil denne ofte skulle ligge ca 5 timer efter, at hun er stået op. Når hun bliver 2 år ligger den ca 6 timer efter hun er stået op, og når hun bliver 3 år ligger den ca 7 timer efter hendes stå op tidspunkt.... Det kan du måske bruge som rettesnor :)

Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder