Svar: Hjerteskærende skrig om natten
11. december 2017
Alder:
15 mdr.
Kære du
Tak for dit brev :) Det lyder så fint, at du har valgt at bibeholde amningen om eftermiddagen. Det er en dejlig måde for dig og Nanna at mødes på, når I har været adskilt i løbet af dagen, og det giver hende en god ro og hjælper hende med at skifte mellem vuggestuens verden og jeres hjem. Du må naturligvis gerne amme hende her, så længe du oplever at det fungerer rigtig godt for jer begge :) Og det er samtidig rigtig fint, at du er stoppet med at amme om natten, så I begge kan få nogle mere sammehængende timers nattesøvn, hvilket I naturligvis har brug for...
Det lyder faktisk lidt som om, at jeres datter har et anfald af natteskræk, det der på engelsk kaldes nightterror... Det opstår hos mange børn omkring 1.5 års alderen, men det kan sagtens opstå nu, hvor jeres datter er 15 måneder.
Natteskræk er en delvis opvågning af den dybeste non-REM-søvn. Det betyder at jeres datter befinder sig i en slags gråzone mellem at være i søvn og være vågen. Derfor fornemmer hun ikke din tilstedeværelse og forstår ikke, at du er der for at hjælpe hende - og derfor vil hun have tendens til at afvise dig og skubbe dig væk, og vil ikke acceptere at du forsøger at tage hende op, trøste og berolige hende...
Episoderne med natteskræk kan variere fra få minutter til 30-60 minutter, og barnet kan have anfald af natteskræk i forskellige grader. Der kan være tale om milde anfald, hvor barnet efter gråd/skrig relativt hurtigt er parat til at ligge ned og sove videre - til voldsomme anfald, hvor barnet yder skade på sig selv.
Et barn med natteskræk starter ofte med at skrige og når du kommer ind til din datter vil hun måske sidde op i sin seng. Hun kan godt have åbne eller halvåbne øjne og kan godt se vågen ud, men hun vil ofte ikke være vågen. Det foregår imens hun sover.
Hun vil virke konfus, tale usammenhængende "sort snak" (som hun nu kan med den alder hun har) og nogle børn virker til at se syner, hvor de sidder og "fanger fluer" i luften...
Hun vil afvise dig, skubbe dig væk og blive irriteret på dig, når du forsøger at tage hende op, trøste og berolige hende.
Hun vil svede meget, og du kan fornemme at hendes hjerte banker voldsomt. Hun vil se skræmt ud og opføre sig som om, at noget skræmmer hende. Nogen forældre fortæller, at det næsten ligner et angstanfald...
Det bedste du kan gøre er at forsøge at hjælpe hende ned at ligge, få dyne på hende igen, berolige hende i sengen og hjælpe hende videre i søvnen. Det vil være rigtig godt, hvis du ikke behøver tage hende op og du med så lidt aktivitet som muligt kan hjælpe hende videre - det er ofte mere skræmmende for dig end det er for hende, som er midt i det. Pas på ikke at tale for meget til hende, fordi du så kan blive en del af hendes drøm og det kan gøre, at hun så afviser dig mere...
Hvis hendes anfald er meget voldsomt, trækker ud og hun begynder at yde skade på sig selv, - kaster sig rundt rammer ind i sengen, begynder at hive hår ud af hovedet, river sig selv, slår sig selv osv. så er du nødt til at vække hende. Nogle gange kan du også komme til at vække hende, fordi du selv bliver så forskrækket over, hvad der sker og fordi det virker så voldsomt. Hun kan godt være i så dyb søvn, at hun faktisk er svær at vække, så du må tage hende op af sengen og ud af værelset, gå ud i køkkenet, tilbyd hende lidt vand, sæt dig med hende i sofaen eller læg dig med hende i din seng, hvis du fornemmer, at hun har brug for det - og vent så på, at hun atter bliver klar til at sove. Når hun vækkes, så vil der naturligt gå lidt tid før hun så er parat til at sove igen - du er her nødt til at vente på at søvntoget kommer forbi...
Det lyder for mig som om, at hun nogle gange godt kan sove videre ret hurtigt efter, men andre gange vågner for meget op og hvor du derfor må vente på, at hun så atter bliver parat :)
Natteskræk er som udgangspunkt ikke farligt, og jeg tænker som sagt, at det godt kan være dette I oplever. Det eneste du fortæller som ikke helt passer med natteskræk, er at det hos jer ofte opstår kl 03-04.. og natteskræk opstår hos de fleste børn et sted mellem kl 22-02 - altså først på natten.. Men hendes symptomer og reaktioner lyder umiddelbart som dette.
Du kan med fordel læse min artikel "Natteskræk, Nightterror, Natteangst" som du finder i min artikelsamling - fra den 8. juni 2017.
Rigtig meget held og lykke fortsat - og rigtig god jul, når I kommer så langt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske