Svar: 6 måneder og sover dårligt

11. december 2017

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære forældre

Tak for jeres brev og velkommen til :)

Der er især to ting, som jeg umiddelbart kommer til at tænke på, når jeg læser jeres beskrivelse, og det første er jeres drengs alder...

Med den alder jeres dreng har, så begynder han at bruge sig selv mere og mere både motorisk og mentalt. Når han sover, så får han skal let lagt i stillinger, som han ikke mestrer at kone væk fra - han får skubbet sig ud i siden af sengen, triller om på maven, sparker dynen af osv. og han har brug for jeres hjælp til at blive lagt rigtigt og blive puttet igen.

Han vil naturligt også opleve verden lidt større nu. Han kan se længere, skelner tydeligt mellem om han er hjemme eller ude, om han bliver holdt af mor, far, eller en fremmede. Han oplever mere og mere i løbet af dagen, pludrer, kommunikerer, føler med - og alt hvad han oplever bliver bearbejdet i drømme. Og børn i denne alder kan både småklynker, græde, ligge og grine eller pludre i søvne. Alt sammen på grund af den store udvikling, som han lige nu går igennem...

Det at han sover uroligt og har brug for jeres beroligende hænder, stillingskift osv. er derfor naturligt for hans alder. Og det er her rigtig fint, hvis I netop kan hjælpe ham til ro med stillingskift og kærtegn, og så vidt muligt uden at skulle give ham bryst, sut i munden, tage ham op og vugge ham eller lignende, hver gang han vågner, men forsøge at hjælpe ham hvor han ligger og med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt :)

Det næste jeg tænker er dog også, at det faktisk lyder som om, at han begynder at have behov for lidt skemad. Jeg er helt med på, at han er født 4 uger før tid, og at I gerne vil skåne hans mave lidt - og derfor skal han naturligvis også starte med små smagsprøver, men det lyder som om, at han ikke længere bliver tilstrækkeligt mæt af mælk. Han er begyndt at sove kortere tid af gangen i løbet af både dag og nat, han virker ekstra søgende - hvilket er første tegn på, at mælkeindtaget skal sættes op. Ved at melde sig hyppigere, bliver han lagt hyppigere til og derved øges mælkeproduktionen. Og selvom du så ammer ham hyppigere, så virker det ikke til at være tilstrækkeligt og så er det rigtig fint at starte med skemad.

Jeg vil anbefale, at du prøver om du kan malke lidt ud og bruge din egen mælk i hans grød og mos, for på den måde at skåne maven lidt. Hen af ...

Annonce

... vejen kan du så skifte til at bruge mme...

Det vil være en god idé at starte med grød lavet af meltyper som majsmel, boghvedemel og rismel og stille og roligt kan I så udvide med boghvedeflager, hirseflager og quinoaflager, som gør grøden lidt mere fnugget. Start med grød til frokost og giv ham kun 3-5 skefulde de første par gange, tilbyd ham lidt vand sammen med. Du må også gerne amme ham kortvarigt før du tilbyder ham skemad, så han har lidt mælk i maven, som kan hjælpe med at bearbejde den faste føde i starten...

Stille og roligt kan I så øge ham til ½-¾ dl. grød og når det fungerer til frokost, så begynder I at tilbyde ham lidt grøntsagsmos til aften. Start med de milde grøntsager som f.eks. kartoffel og gulerod og varier så hen af vejen med lidt blomkål, broccoli, squash eller lignende. I kan købe mos på glas eller I kan lave mosen selv med udgangspunkt i jeres egen mad.

Der skal tilsættes modermælk eller modermælkserstatning og lidt fedtstof til den hjemmelavede mad.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, får evt. en lille ekstra amning, når dagen begynder, at vågne op på...

Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11-11.30: Tilbydes lidt grød, vand af kop. Du kan evt. amme ham kortvarigt lige før du tilbyder ham grøden for i et par dage at forebygge mavekneb... men stille og roligt behøver han ikke amning først.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Ammes og puttes til middagslur - måske omkring kl 13 - det afhænger af, hvor lang en formiddagslur han tager...

Eftermiddag 16-17: Ammes

Sover dagens 3 lur

Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos. Vand af kop. Dette måltid introduceres først, når skemaden til frokost fungerer fint. Det er bedre, at I giver ham ½ dl. to gange dagligt og hans mave så kan følge med, end at I giver ham 1 dl på en gang og han så får ondt i maven.

Ammes og putts til natten ca kl 20

Sen aften 23-24: Ammes

Midt nat 03: Ammes - stille og roligt trappes denne amning ud, men lige nu er det helt fint, hvis han har brug for den :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - jeg vil også anbefale jer meget min bog "Helens bog om børn og mad", som guider igennem fra de første smagsprøver til familiemaden. Den dække over 4-18 måneders alderen :)

Rigtig meget held og lykke - og rigtig god jul til jer alle tre!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor