Svar: Klynkende og urolig
7. december 2017
Alder:
8 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at jeres datter udvikler sig så godt motorisk - hun er rigtig godt igang og det lyder som om, at hun ikke sidder stille ret længe af gangen. Det er rigtig dejligt!
Der er dog ingen tvivl om, at jeres datter lige nu brager igennem separationsfasen, og det netop er denne I mærker - og det der er forklaringen på, at hun klynker, søger jeres fysiske kontakt og nærhed, græder når I går ud af døren osv. Det hænger alt sammen samme med den store udvikling, som hun lige nu går igennem både motorisk og mentalt.
At hun er i separationsfasen betyder, at hun lige nu øver sig på at bevæge sig væk fra jer forældre. Hun øver sig i at være mere og mere på egen hånd, øver sin selvstændighed og sin spirende personlige vilje. Fra at have siddet på skødet, til at sidde på gulvet ved dine fødder, til at sidde et par meter fra dig, - så øver hun sig nu i at bevæge sig længere og længere væk. Hun vender sig, kigger på dig, skal lige sikre sig, at du er der. Hun kravler måske tilbage til dig, skal lige op og have et kram, mærke at du stadig er der, tankes op med lidt nærhed, og så tør hun atter bevæge sig ud i verden på egen hånd.
Og for at kunne separere sig, så er man nødt til også at føle sig knyttet til - og derfor vil man ofte opleve at børn, i den periode hvor de øver sig i netop at adskille sig fra os rent fysisk, søger vores kontakt lidt ekstra. Derfor vil hun lige nu, og i perioden der kommer fremover, godt kunne virke mere klyngende. Hun vil helst opleve verden fra jeres favn og når I møder nogen, som hun ikke kender, vil hun sandsynligvis have det bedst med at sidde på jeres skød. Herfra vil hun føle sig sikker og vil derfor have mere mod til at smile og charmere andre...
Nogle gange vil hun også kikke på dig, forsøge at finde ud af, hvordan du reagerer. Hvis du ser rolig ud, smiler og signalerer, at alt er okay, så vil hun naturligt tage det hele lidt mere roligt. Derfor er det rigtig fint, at I forsøger at kombinere favn, den ekstra tryghed og nærhed osv. med også at være ude, invitere gæster osv. så hun naturligt lærer, at det er okay og ikke farligt.
Hun er stadig så lille, at hun ikke forstår, hvor du går hen, når du går. Når du går fra hende, også selvom det blot er ind i et andet værelse eller hvis du går på toilettet uden hende, så kan hun blive oprigtigt ked af det. Hun kan ikke forholde sig til tid, så hun ved ikke, om du er væk i 3 minutter, 3 timer eller 3 dage - hun mærker bare at du går, at du forsvinder og derfor bliver hun ked af det. Og når du så vender tilbage, så bliver hun ofte rigtigt glad - hun rækker armene op mod dig, har brug for et knus, har brug for at mærke, at du er der - og nogle forældre tolker dette som tegn på at barnet er udspekuleret og forsøger at styre mor og far, men det er der ikke tale om. Hun er ganske simpelt oprigtigt glad, fordi hun ser jer og dermed betrygges i at I ikke var forsvundet:)
Separationsfasen dækker især over 8-10 måneders alderen og det er rigtig vigtigt, at du og far forsøger at finde den balance der er mellem at være der for hende og også støtte hende i at kunne lidt selv. I kan f.eks. øve det om dagen - så hvis du går ud i køkkenet og lader hende være alene i stuen og hun så bliver ked af det, så tal til hende, så hun hører, at du stadig er der. Stik hovedet frem i døren og vis hende, hvor du er og prøv at opfordre hende til at søge dig, kravle ud til dig. Så hun lærer, at du stadig godt kan være der, selvom hun ikke kan se dig.
I kan også prøve at lede lidt efter hinanden. Hvis far f.eks. har lavet mad og vil give dig besked om at det er spisetid, så kan far tage jeres datter på armen og sige "skal vi finde mor, hvor er mor henne?" og tage hende med hen hvor du er. På den måde hjælper I hende også til at blive opmærksom på, at man stadig godt kan være der, selvom man er ude af syne...
Lad også gerne storebror være med til at lege gemmeleg, det vil han sikkert synes er hyggeligt :)
Det er også en god idé at øve god dag og farvel, så når far tager på arbejde og du er hjemme, så vinker I farvel til far, så jeres datter ser, at far kører væk. Du kan også med fordel lege f.eks. borte-tit med hende nu... Så hun på den måde betrygges i at det er okay at I nogle gange ikke er der, at hun godt kan være lidt for sig selv uden at føle sig utryg og blive ked af det :)
Når I putter hende om aftenen, så prøv at holde fast i rutinerne med at hun godt kan sove i egen seng og stadig forbinde sin seng med noget trygt, dejligt og rart - så hun ligger i sin seng og ikke falder i søvn i jeres seng eller ved at I begynder at gå rundt med hende. Men prøv samtidig også at vurdere, hvor meget nærhed hun har behov for - for nogle gange kan det være en god idé at I sætter jer med hende på værelset, holder hende i favnen imens I sidder ned, synger en sang eller lignende og når der så er ro på, putter hende over i sengen, hvor I så med lidt hænder kan lulle hende ind i søvnen på en tryg og dejlig måde. Det kommer helt an på, hvor ked af det hun er, hvor tryghedssøgende hun er - for hun skal naturligt være tryg ved at sove, men som sagt må I også gerne holde fast i de gode rutiner og søvnrytme, som hun altid har haft :)
I skal også være opmærksomme på at mange børn i denne alder - netop på grund af den store udvikling de går igennem, kan sove lidt mindre end de egentlig har behov for. Så derfor kan det godt være, at I skal prøve at putte hende lidt senere end I gør lige nu, for at sikre, at hun er træt nok uden at hun bliver overtræt....
Det kan også nogle gange være en god idé i denne alder at indføre et bad om aftenen, som afsluttes godt med frottering med håndklædet og evt. smøre hende med lidt creme, give lidt babymassage osv. Det kan være med til at give hende lidt mere fysisk ro i kroppen, så hun kommer af med lidt af den rastløshed som hun nok er fyldt af lige nu.
Og så vil det ofte være en god idé at indføre en godnatgrød, som en fast del af putteritualet og før hun får sin flaske.
Det vil sige, at en aftenrytme f.eks. kunne se således ud nu:
Aften 18: Familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frottere godt med håndklædet, smøres med creme efter behov.
Tilbydes en godnatgrød ca kl 19-19.15 og får derefter børstet tænder.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-19.45 - altså lidt senere end I normalt putter hende
Sen aften 22.30: Drømmeflaske og sover til næste morgen tidlig, hvor dagen starter med grød...
Jeg håber, at ovenstående tanker giver lidt idé om, hvad der sker hos jer lige nu, og hvordan I kan komme lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke - og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske