Svar: Søvn for en dreng på 5 måneder - del 2

7. december 2017

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Henriette

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar og også har ønsket dig min bog om søvn - tak :) Og jeg vil naturligvis gerne uddybe og svare på dine spørgsmål - og jeg svarer på dem i den rækkefølge de stilles :)

Ad 1) Du skal være opmærksom, at din dreng nu begynder at være langt mere aktiv og opmærksom og at han bruger sig selv mere og mere både motorisk og mentalt. Og det betyder, at han nogle gange faktisk godt kan gabe, selvom han ikke er træt, men fordi han måske keder sig lidt. Du skal naturligvis putte ham, hvis han virkelig virker træt og til at have behov for at sove, men nogle gange kan det være udmærket at du leger med ham, tumler med ham, pludrer osv. fordi han så efter måske 20-30 minutter så vil være mere parat til at sove - og så også vil kunne sove en længere lur.

Det vil også være en rigtig god idé, hvis du i en periode kan prøve at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur. Badet vil være med til at aktivere ham rigtig godt både motorisk og mentalt - og det vil samtidig forlænge hans vågenperiode, så han ikke sover alt for tæt på formiddagsluren og eftermiddagen dermed ikke bliver for lang for ham. Og så kan han igen nogle gange sove en længere middagslur og på den måde få ændret sin rytme lidt og komme lidt væk fra at sove mange korte lure dagligt.

I takt med at han begynder at få mere skemad og også drikker vand af kop, så vil det være rigtig godt, at du forsøger at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner og så tilbydes brystet før han skal sove. På den måde giver du plads i maven til begge dele og der kommer til at gå lidt naturlig tid imellem amningerne, så han har en naturlig lyst og behov for brystet, når du så ammer ham før søvn. Lige nu vil det være rigtig godt, at du starter med skemad to gange dagligt, men i takt med at han begynder at få skemad flere gange dagligt vil det naturligt hjælpe jer til mere rytme og amningen bliver en naturlig del af potningen - så på den måde arbejder tiden lidt for jer :)

Med hensyn til hvad du skal gøre i forhold til amning, når I skal nogen steder eller hvis han skal passes... Du skal her tage en beslutning om hvor længe du gerne vil amme og hvad du tænker om tiden fremadrettet. Hvis I tager nogen steder, er det vigtigt, at du kan amme ham - du kan købe ammetøj, som gør det muligt at amme i det offentlige rum men lidt diskret. I større stormagasiner findes også ofte en pusle- og ammeafdeling - du kan undersøge mulighederne, hvor du bor. Hos familie, venner osv. skulle du også gerne kunne amme - enten i sofaen eller måske kan du gå afsides og amme i et tilstødende lokale, som det nu kan lade sig gøre - men mælk har han naturligt behov for, uanset om I er hjemme eller ude.

Og det anbefales, at du ammer ham til han er 1 år. Og hvis du ikke ønsker dette - enten fordi du ikke bryder dig om at amme i det offentlige rum eller du planlægger at starte på arbejde eller lignende før - eller du har et ønske om at han skal kunne passes af far, bedsteforældre eller andre og på den måde være "uafhængig af brystet", så er alternativet en flaske med modermælkserstatning. Det kan være en rigtig fin beslutning - det du skal overveje er, at jo senere du introducerer en flaske, jo sværere vil det ofte være at få ham til at acceptere den. Så hvis du ved, at du gerne vil have at han skal passes i længere tid og kunne passes uden amning, så bør du faktisk introducere ham for en flaske nu og gøre det til en fast rutine i hverdagen, så han både ammes og får flaske.

Risikoen ved at tilbyde ham flaske som en fast rutine er dog, at han så risikerer at fravælge brystet. Det er lettere at spise af en flaske end det er at spise af brystet, så derfor vil nogle børn foretrække flaske fremfor brystet - og hvis det sker, så skal du naturligvis være parat til dette.

Du kan læse meget mere i "Helens bog om amning og flaske":)

Ad 2) Med hensyn til aktivering af en dreng på 5-6 måneder, så bliver han mere og mere mobil nu og mere opmærksom på verden. Han drejer om sin egen akse, forsøger at få fat i sit legetøj, han putter det i munden, slår bevidst ud efter tingene der hænger foran ham osv. Det er vigtigt, at du stadig ligger ham på maven dagligt og mange gange hver dag, og når han ligger på maven, skal han begynde at løfte sig højt, komme op i strakt arm og ...

Annonce

... bruge sin styrke. Når han ligger på ryggen skal han også have øje på sine tæer, - prøv at give ham ranglesokker på, for at gøre ham opmærksom på fødderne. Du må også gerne cykle med hans ben og støtte ham i at løfte benene op, tage fat i tæerne og derfra trille om på siden og videre om på maven - hele tiden hjælpe ham og støtte ham motorisk.

Når han ligger på maven kan du også prøve at presse skiftevis på venstre og højre fodsål og på den måde hjælpe ham med at finde ud af at krybe og komme fremad, få fat i legetøj, som du har lagt lidt på afstand osv.

Han begynder at pludre mere og han udvider hele tiden sit verbale repertoire. Han hviner, ler højt, begynder at pludre i både høje og dybe toner. Stille og roligt begynder han måske at skrige, nogle gange så højt at han forskrækker sig selv, andre gange brummer han dybt og hæst. I 6 måneders alderen vil mange børn også begynde at bruge læbelyde som "bbrrr" og lignende. Og du må rigtig gerne allerede nu prøve at motivere ham til at lege mere og mere med lyd og pludre mere og mere i dialog med dig.

Du kan også synge fagtesange for ham - som lille Peter edderkop og lignende, hvor du bruger dine hænder som regnen der falder, solen der tørrer Peters krop osv. Han vil nyde at kikke på dine hænder, forsøge at efterligne dine bevægelser og lytte til din stemme og følge din ansigtsmimik...

Læg ham gerne på maven foran et spejl, så han kan se sig selv - læg også gerne dig selv på maven foran ham, så kan han ligge på maven og stadig kikke på dig :)

Ad 3) Din dreng har ikke brug for at komme ud og lege med andre, så længe han ikke er ældre. Det er den nære kontakt med dig og far, som er vigtigst for ham. Men dermed ikke sagt, at I så skal blive hjemme for altid... Det vil være rigtig godt, hvis du kan prøve at gøre det til en vane, at I går en tur og gradvist vænne din dreng til at sidde i barnevognen og kikke på verden. Det bliver naturligt lettere, når han bliver stærkere i ryggen og kan sidde op - det vil han ofte kunne omkring 6 måneders alderen.

Du skal hele tiden have en fornemmelse af at der sker en udvikling med din dreng. Han må ikke gå i stå og må ikke virke sløv eller passiv. Men det lyder heller ikke til at være tilfældet :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Her kan du læse mere i min bog "Helens bog om dit barns udvikling", som kan give lidt indtryk af, hvad du kan forvente hvornår :)

Ad 4) Det er vigtigt at du ikke giver ham alt for store mængder skemad. Det er bedre, at du giver ham ½-¾ dl. 2 gange dagligt (grød og grøntsagsmos), end at du giver ham 1-1.5 dl på en gang - netop for at give plads til mælken efterfølgende, så maven ikke stopper helt. Det er også vigtigt, at du tilbyder ham vand sammen med grøden.

Det er fint at I forsøger med Movicol, som jeg går ud fra at lægen har været inde over, så det er derfor I har valgt dette - og hans afføring må ikke være hårdt eller leret i konsistensen. Den skal stadig virke lidt grødet og let for ham at komme af med...

Hvis han ikke har effekt af Movicol, så skal han evt. øges i dosis, det kan I tale med lægen om. I kan også forsøge med Laktulose (det kan købes i håndkøb) og se om det skulle virke bedre for jeres dreng. Her må han få 1 ml pr kg han vejer, og det gives direkte i munden, gerne fordel på to doser. Det vil sige, at hvis han f.eks. vejer 6 kg, så kan han få 6 ml i dagligt. I kan således give ham 3 ml morgen og 3 ml aften. Start f.eks. med at give ham 2 x 2 ml og se hvordan hans mave reagerer - hvis han får tynd mave, så skruer I ned til 1.5 ml, hvis han stadig har hård mave, så kan I øge til 2.5 ml... Indtil maven fungerer godt.

Når hans mave fungerer med grød til frokost, så vil det være fint at I forsøger med grøntsagsmos om aftenen... Nogle gange kan det også være en god idé at variere lidt mellem de forskellige grødtyper - du kan evt. prøve lidt hirsegrød eller boghvedegrød, som er lidt mere "fnugget" i konsistensen... :) Der sker heller ikke noget ved, at du forsøger med lidt grøntsagsmos til frokost, for at se om hans mave til tage bedre imod dette. Det kan f.eks. være lidt mos lavet af gulerod og kartoffel...

Her vil jeg anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad", som guider dig igennem fra de første smagsprøver og til jeres dreng er 18 måneder gammel og godt igang med familiemaden :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder