Svar: Kan ikke sove uden sut i munden

6. december 2017

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Spædbørn må som udgangspunkt gerne falde i søvn med bryst i munden, så det er synd, hvis I har brugt rigtig mange kræfter på at fravænne dette og fået skabt nogle vaner, som giver jer ekstra udfordringer... Så længe jeres datter ikke er ældre end hun er, så må hun altså gerne blivet ammet i søvn. Det er rigtig vigtigt, at hun får mælk som en fast del af sit putteritual, og når du ammer hende, holder hende tæt i din favn, så udløses der oxytocin, som også kaldes kærlighedshormonet. Dette hjælper hende til at slappe af, koble fra og finde roen og dermed til at overgive sig til søvnen - så hun falder trygt i søvn og sover en længere lur, når hun sover.

Stille og roligt skal hun så naturligvis lære at sove uden at have bryst i munden og uden at være i din favn. Hun skal stadig ammes først, men det vil være rigtig godt, hvis hun lige når at slippe brystet og registrere at brystet ikke er i munden, når hun overgiver sig til søvnen. Og det vil være rigtig fint at arbejde lidt på dette, nu hvor hun bliver 3 måneder. Du skal, når du ammer hende før søvn, se på hende. Se på hendes øjne, prøv at fornemme hendes vejrtrækning og prøv så at putte hende fra dig lige før hun sover helt. Når hun tydeligt har svært svært ved at fokusere og svært ved at holde øjnene åbne, når hendes vejrtrækning er blevet langsommere og mere rolig, så lægger du hende stille og roligt fra dig. Hold hænderne på hende, så hun kan mærke, at du stadig er der og lul hende stille og roligt ind i søvnen. Hun skal derfor ikke puttes vågen, men det man kalder "døsig".

Du kan derfor godt prøve, om du nogle gange kan putte hende fra din favn og uden at du tilbyder hende sutten som erstatning for brystet. MEN, du må faktisk også gerne i forbindelse med at du skifter hende svøbe hende, og når du så har ammet hende tilbyde hende en sut. Så hun hjælpes med at komme fra din favn og ned hvor hun skal sove. Det er helt okay at du erstatter brystet med en sut her.

Hun må altså godt falde i søvn med en sut i munden; men når hun i løbet af ...

Annonce

... søvnen begynder at smaske, virrer med hovedet osv. så prøv at være opmærksom på, at hun ikke der får en sut i munden hver gang - måske skal hun af med en bøvs, måske skal du prøve at elevere hendes hovedgærde lidt, så hun ikke ligger helt fladt. Det kan også være nok, at du beroliger hende med dine hænder, lader hende mærke, at du er der. Nogle gange kan du samle hendes hænder og arme på brystkassen og holde hende - hjælpe hende med at føle sig holdt samlet og hun sover derefter videre. Det kan også være en god idé at du putter hende i barnevognen og triller hende en tur og her holder vognen igang, så når hun efter 20-40 minutter måske virker til at ville vågne og hvor du normalt ville give hende sut, så prøver at lulle hende videre i søvnen uden sut men med bevægelse...

Når det er sagt, så sker der dog ikke noget ved, hvis du giver hende sut et par gange undervejs i søvnen. Hun er så lille at det naturligt er svært for hende at holder fast på sutten endnu, og hun kan godt have brug for den ro som sutten giver hende. Men du skal være opmærksom på at du ikke bare per automatik giver hende sut i munden hele tiden.

Det kan være en god idé at koble sutten til en klud, det kan være en stofble eller lignende som du trækker igennem suttens ring. Det kan hjælpe hende til at holde fast på sutten, men det kan også vænne hende til at bruge en klud, som hun så på sigt kan have glæde af at putte sit med...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og når alt dette er sagt, så er det rigtig vigtigt, at du prøver ikke at fokusere for meget på, hvad der er rigtigt at gøre, og om du gør noget forkert. Du skal ikke være bange for at give hende dårlige vaner eller at forkæle hende for meget - hun er stadig så lille, at det vigtigste er, at hun forbinder det at sove med noget trygt, dejligt og rart. Ligesom det er vigtigt, at hun får den søvn, som hun har behov for. Derfor skal du gøre det, som du umiddelbart fornemmer vil hjælpe hende til at sove bedst muligt og så tage tingene som de kommer hen af vejen :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Og rigtig god jul til jeres lille familie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder