Svar: Min baby vil kun powernappe

6. december 2017

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære meget trætte mor

Tak for dit brev og tillykke med den lille pige :) Og velkommen til :)

Det er helt naturligt, at jeres datter sover bedst i jeres favn. Når hun ligger der, så minder det om tiden i livmoderen, og det gør hende tryg og får hende til at slappe helt af. Hun kan mærke din varme, din vejrtrækning, din hjertelyd osv. Og det er rigtig dejligt for hende.

Derfor skal du nogle gange give dig selv lov til at give hende denne nærhed - uden at få dårlig samvittighed og uden at være bange for at du "giver hende dårlige vaner" :) Det er så kort tid, hvor du har mulighed for at sidde med hende og ladehende putte hos dig, og hun har rigtig meget brug for det - samtidig kan det være med til at sikre lidt ekstra søvn og dermed også lære hende at sove lidt længere lure, så hun ikke vænnes til at vågne efter blot 20-30 minutter.

Når far er hjemme må han også meget gerne sidde med hende og lade hende sove hos ham. Hun kan sagtens ligge på fars brystkasse og fra ham få samme varme, nærhed og tryghed - han skal være vågen, når hun ligger der, men det vil være dejligt dem begge. Det kan være med til at bygge bånd imellem de to og være guld værd, og samtidig giver det dig mulighed for at lave noget andet imens, så du ikke bliver så frustreret :)

Du må også meget gerne lægge dig med hende og amme hende i dobbeltsengen i løbet af dagen. Når du ligger ned og ammer, så lærer du hende at sove liggende og samtidig får du mulighed for selv at få en lur midt på dagen. Du giver hende masser af nærhed og tæt fysisk kontakt og hun kan stadig mærke dig og finde roen på denne måde. Hvis du ikke kan sove, så kan du også trække dig væk fra hende, når hun er faldet i søvn og lade hende sove i din seng, men du skal her sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Hun må ikke kunne trille ned af sengen eller trille ned imellem madrasserne.

Du må også meget gerne gøre det til en vane at trille hende en tur i barnevognen hver dag. Du kan starte med at skifte hende og gøre hende klar til putning, så putter du hende i sovepose eller lignende - og så ammer du hende imens hun ligger i den og derefter putter du hende så i barnevognen - og triller hende en tur. Du må gerne gå i 20-30 minutter, så du netop ved at gå holder hende sovende og så I passerer det tidspunkt, hvor hun normalt vil have tendens til at vågne op.

I 3 måneders alderen begynder mange at opleve en ændring med søvnen, og det er helt naturligt at børn i denne alder begynder at powernappe og har svært ved at sove længere lure. Og det vil være rigtig godt, hvis du kan prøve at hjælpe hende til en rytme, hvor hun sover 3 lure dagligt. Sover hun stadig meget kortvarigt, vil hun måske have brug for 4 lure og det er også okay. Du bør forsøge at hjælpe hende til en rytme, hvor mindst en af lurene varer 1.5 time og meget gerne mere - det kan f.eks. være middagsluren.

Nogle gange vil det hjælpe at ...

Annonce

... lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur. Badet er med til at øge hendes vågne periode og derudover stimuleres hun både mentalt og motorisk, når hun bliver badet. Hun bliver på den måde fyldt rigtig godt op med indtryk samtidig med at badet efterfølgende kan give en ro i kroppen, så hun sover bedre… og så kan hun få mælk og blive puttet til middagsluren.

Det er generelt en rigtig god idé, hvis du kan amme hende som en fast del af hendes putteritual, så mælk altid indgår som en del af det at skulle sove. Hvis hun har fået mælk i maven lige før hun puttes, så er der større sandsynlighed for at hun sover lidt længere.

Nogle gange kan det også være en god idé at amme hende to gange mellem hver lur, så hun får mælk, når hun vågner efter at have sovet et længere stykke tid, herefter skal I lege, tumle, pludre, synge for hende osv. Og så skal hun skiftes, ammes igen og derefter puttes. Det at amme hende af to omgange, vil både øge din mælkemængde lidt, hvilket kan være nødvendigt med den alder hun har lige nu, fordi hun fysisk nu er større. Samtidig vil det også imødekomme hendes tendens til måske at ville slatspise lidt- hvilket mange børn også gør i denne alder - de både slatspiser og slatsover...

Det er også normalt for 3-4 måneders alderen at børn går sent i seng. Altså at hun måske først går til ro for natten, når klokken er 22. Hvor når hun går i seng og hvor lang hendes nattesøvn er spiller naturligt også ind på, hvor meget hun kan sove om dagen. Hvis hun f.eks. puttes kl 20 og sover til kl 08, så hun faktisk sover 12 timer om natten, så vil hun naturligt sove korte dagslure. Det gennemsnitlige søvnbehov i denne alder vil være 15 timer i døgnet og de fleste børn trives rigtig godt med at sove ca. 10-11 timer om natten og 4-5 timer samlet i løbet af dagen fordelt på 3 (nogle gange 4 lure). Så nr du skal vurdere din datters søvn, så er du også nødt til at se på, hvordan hun sover dag og nat, altså hvordan søvnen er fordelt og hvor meget hun samlet sover...

En plan for dagen kan se således ud:

Tidlig morgen: Ammes og sover videre, vågner ofte med en lille ekstra amning, når dagen begynder

Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Frokost: Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag: Ammes og puttes til 3 lur

Aften: Ammes, spiser ofte hyppigt om aftenen og det kan føles som om, at hun næsten ligger ved brystet hele tiden - ammes som en del af putteritualet.

Sen aften: Ammes og sover videre

Midt nat: Ammes og sover videre

Jeg håber, at ovenstående giver lidt idé om, hvad du kan forvente af hende lige nu og med den alder hun har. Derudover vil jeg anbefale dig rigtig meget min bog "Helens bog om børn og søvn". I den kan du læse meget mere om søvnen i forskellige aldre, hvad du kan forvente hvornår, hvordan du skaber gode vaner og rutiner fremadrettet og meget mere...

Rigtig meget held og lykke - og rigtig god jul! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder