Svar: 14 mdr. og er frisk meget tidlig morgen

4. december 2017

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Sabine

Tak for dit brev :)

I har en tidlig søvnrytme hos jer - det betyder, at I står tidligt op og tager tidligt på arbejde, og I går sandsynligvis også nogenlunde tidligt i seng... Og jeres dreng lyder til at følge denne rytme, og det er jo egentlig okay, for så passer tingene sammen :)

Han er for lille til at kunne ændre rytme i weekenden. Jeg forstår godt, hvis I gerne vil have muligheden for at sove lidt længere om morgenen, og det er naturligvis dejligt, hvis jeres dreng nogle dage kan sove til kl 06.. men som udgangspunkt kan I ikke forvente og heller ikke lære ham at sove længere lørdag og søndag. Når I står tidligt op til hverdag, så vil han også stå tidligt op i weekenden - og de dage, hvor han ikke gør det, så vil det naturligt ofte betyde, at hans indre ur "kører lidt skævt", og at han derfor "halter lidt efter" de næste par dage. Så det bedste I kan gøre er faktisk at forsøge at holde fast i dagsrytmen uanset om det er hverdag, weekend, juleferie... Jo mere ens rytme han kan have, jo bedre vil det være, og de fleste børn skal faktisk op i skolealderen, før de begynder at kunne være mere fleksible i deres rytme.

I weekenden kan I evt. skiftes til at stå op med ham, og dermed skiftes til at være den som får mulighed for at sove længe :)

Det er rigtig godt, hvis I stadig kan give ham 2 lure dagligt. Da han står så tidligt op vil han naturligt have glæde af de to daglige afbræk som lurene giver ham, og det er også med til at sikre, at han ikke powernapper om eftermiddagen, så han vågner tidligt af den grund. Forsøg derfor at bibeholde samme rytme som vuggestuen har, så han både får formiddagslur og middagslur, også når han er derhjemme :)

Flasken skal han stille og roligt trappes ud af, og jeg kan ikke helt gennemskue om han får flaske, når han skal sove eller om han godt kan undvære dette og kun vågner og søger flasken en gang imellem om natten... Som jeg læser jeres brev, så får han godnatgrød og puttes uden problemer - sover således uden at få flaske inden for ca 15 minutter - og det lyder super fint. Det er således kun flasken om natten, som han skal lære at undvære.

Godnatgrøden er god, den bør I bibeholde, fordi det er med til at sikre, at han ikke vågner og søger flaske ...

Annonce

... om natten, fordi han reelt er sulten...

Når I putter ham, så må I meget gerne indføre en godnatsang, holde hænderne beroligende på ham, tænde en musikuro, putte med en bamse, putteklud eller lignende. Sådan at dette ritual bliver genkendeligt og trygt - og hen af vejen så også kan benyttes, når han vågner om natten. Altså at I kan hjælpe ham videre ind i søvnen ved at give ham klud/bamse, kærtegne ham på samme måde, sige beroligende ord.

Han vil naturligt vågne mange gange om natten, hvor han lige lægger sig om på den anden side, sparker dynen af osv. og når han har disse små opvågninger, så registrerer han at alt er, som da han faldt i søvn. Det er derfor vigtigt, at han puttes i egen seng og forbinder sin seng med stedet, hvor han sover. Ligesom det er rigtig fint, hvis I kan forsøge at putte ham med så lidt aktivitet fra jeres side - altså netop med stillingskift, beroligende hænder, beroligende ord osv. Og uden f.eks. at tage ham op, vugge ham, gå rundt med ham - og også uden at give ham flaske i munden, når han vågner :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når han lige nu sover meget uroligt, så hænger det også sammen med hans alder og den store udvikling han går igennem netop nu. Erfaringsmæssigt er 13-15 måneders alderen ofte en urolig periode, og det sker igen, når han bliver 18-20 måneder, så er I forberedt lidt :) Tiden arbejder altså også lidt for jer, hvad angår natlige uro - men det har naturligt noget at sige, hvordan I kommer igennem de urolige perioder, hvilke rutiner I vænner ham til i de perioder, hvor det er lidt svært... :)

Når og hvis han vågner og søger flaske om natten, så prøv i første omgang at hjælpe ham videre som da han blev puttet, og hvis dette ikke er tilstrækkeligt, og han er nødt til at få flasken, så må I give ham den - men prøv så at skrue ned for mængden, så han ikke fyldes med mælk. Og allerbedst vil det være, hvis I kan nøjes med at give ham en kop med lidt vand - så han om natten ikke længere tilbydes flaske, men får en tørstslukker af kop ved behov... Og så skal I naturligvis også sikre jer, at han drikker vand nok hele dagen igennem, så han ikke behøver søge ekstra væske om natten :)

Jeg håber, at ovenstående tanker hjælper lidt videre på vej :)

Rigtig meget held og lykke - og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder