Svar: Nattesøvn hos dreng på 7,5 mdr.
28. november 2017
Alder:
7 mdr.
Kære Kathrine
Tak for dit brev og velkommen til :) Dejligt at høre, at du har læst min bog om børn og søvn, og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.
Det er helt naturligt, at jeres dreng sover 3 lure dagligt, når han starter dagen så tidligt som han gør. Og det er helt okay og vigtigt, at du tilbyder ham de tre lure dagligt, så han får den søvn, som han har behov for og så eftermiddagen ikke bliver for lang for ham. Børn der har en tidlig søvnfase - altså sover tidligt hele dagen igennem vil ofte have brug for en ekstra lur i længere tid og det skal de naturligvis have lov til :)
Det er dog også sådan, at når jeres dreng sover så lange lure om dagen som han gør, så vil hans nattesøvn naturligt blive kortere. Du fortæller, at han ofte sover 45 minutter til 2 timer om formiddagen, 1.5 time til middag og 1-1.5 time til dagens 3. lur. Det betyder at han sover mellem 4-5 timer om dagen og da hans samlede søvnbehov nu er ca. 14.5 time i døgnet, så betyder det, at hans nattesøvn ikke vil vare mere end ca 10 timer, nogle gange måske kun 9.5 time. Da han puttes kl 20, er det således naturligt, at han vågner når klokken er ca. 05 om morgenen... Der er naturligt tale om gennemsnitlige tal, så nogle børn sover lidt mere og andre sover lidt mindre...
Jeg tænker altså, at jeres dreng naturligt vågner om morgenen, fordi han ikke kan sove mere på dette tidspunkt og det er rigtig fint, at du ammer ham og på den måde forsøger at forlænge hans nattesøvn lidt om morgenen og rykke en lille smule hans stå op tidspunkt, men det er naturligt, at han vågner og er klar til at starte dagen tidligt.
Derudover så fortæller du, at I ofte giver ham sutten når han vågner om natten, og her skal du være opmærksom på ikke at få skabt det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn.
Vi vågner alle sammen flere gange hver nat - vi vender os, trækker dynen lidt op, sparker dynen af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt. Men hvis du konsekvent giver din dreng sut i munden, hver gang han har sine små opvågninger i sin søvn, så udløser du et behov hos ham om, at sutten skal være i munden. Han lærer, at han ikke kan sove uden sin sut, han lærer, at hver gang han vågner, så kommer du og giver ham sutten.
Når din dreng sover godt, så slappes alle muskler i kroppen - også kæbemusklen - og sutten falder ud. Hvis du så giver ham den i munden, hver gang han vågner, så lærer du ham, at han ikke kan sove uden sutten, og så er det at han får en vane med at vågne hver gang, i vished om at du kommer med sutten, hvorefter han så kan sove videre...
Derfor er det vigtigt, at du nu forsøger at få ham videre i søvnen uden at give ham sut i munden, men i stedet ved at du beroliger ham med dine kærtegn, din nærhed, dine beroligende ord osv. så han lærer at komme videre i søvnen at skulle have noget i munden :)
Med den alder han har, så vil han godt kunne have brug for hjælp til stillingskift om natten. Han begynder at bruge sig selv mere og mere motorisk, og får sig derfor lagt i stillinger, som han ikke selv kan finde ud af at komme væk fra - og der har han brug for din hjælp. Han vil om natten også sparke dynen af, og kan ikke selv finde ud af at tage den på, så her skal du også hjælpe ham. Nogle gange vil han bevæge sig ud i hjørnet at sengen, og kan ikke finde ud af at komme ind på midten af madrassen igen - og også her skal du hjælpe ham... Og det er helt okay netop at hjælpe ham med disse ting, fordi i takt med at han bliver motorisk stærkere om dagen, vil han også selv kunne skifte stilling og finde en rar stilling at sove i om natten. Men det er problematisk hvis du vænner ham til kun at kunne sove med sut i munden.. for det kan give dig fast arbejde om natten de næste mange måneder frem:) Derfor skal du forsøge at hjælpe ham med så lidt aktivitet fra din side som muligt om natten...
Med hensyn til amning om natten, så er det naturligvis vigtigt, at du er opmærksom på at fylde ham tilstrækkeligt op hele dagen igennem, og det er også helt fint, at du tilbyder ham en drømmeflaske sen aften. Det lyder som om, at brystet mere er tryghed end et reelt behov for mælk om natten... Det lyder derfor som en god idé, at du nu forsøger at trappe ud af amningen kl 03, men forsøger at bibeholde amningen kl 05 i håb om at det kan forlænge nattesøvnen om morgenen lidt :)
Det er meget svært at ændre på jeres drengs rytme med den alder han har. Du kan evt. forsøge at tage udgangspunkt i en af de dage, hvor han sover en kortere formiddagslur, men naturligvis stadig give ham de 3 lure dagligt - blot sikre, at hans dagssøvn ikke bliver alt for lang - og på den måde forsøge at skabe en nogenlunde balance mellem hvor meget han sover om dagen og hvor meget han så kan sove om natten.
At flytte på hans puttetidspunkt om aften og forsøge at ændre rytme hele dagen er meget svært - det lykkes ofte bedst efter 1 års alderen, og det er sandsynligvis derfor du har oplevet at det ikke rigtigt virker. Det lyder derfor som om, at I lige nu må indstille jer på, at jeres dreng har en tidlig søvnfase, - vågner tidligt om morgenen og sover tidligt hele dagen igennem :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske