Svar: Vågner alt for tidligt!

12. november 2017

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev og stort tillykke med 1 års fødselsdagen på onsdag! Det er en stor dag og det er aldrig til at forstå, at det første år er gået så hurtigt :)

Når jeg læser dit brev, så bider jeg især mærke i, at Oliver er begyndt at sove en lur dagligt og således ikke længere sover formiddagslur. Hvis han trives på denne måde, så er det naturligvis rigtig fint, men i forhold til hans alder, så er det lidt tidligt. Og du skal derfor være fuldstændig sikker på, at han ikke nogle gange powernapper på vej hjem fra vuggestuen. Er du sikker på, at han ikke gør det?

Jeg spørger, fordi det netop kan være forklaringen på, hvorfor han pludselig er begyndt at vågne tidligt kl 04/05... Det behøver ikke være særlig lang tid, og han behøver ikke sove tungt, men hvis han lige når at lukke øjnene i bilen, bag på cyklen, i barnevognen på vej hjem, så vil denne søvn kunne "æde af nattesøvnen", og så er det her, at I skal ind og ændre på rytmen.

Det bedste vil i givet fald være, at han stadig får lov til at sove en formiddagslur, sådan at hvis han har brug for to lure, så er det bedre, at de ligger formiddag og middag, end at han sover en tidlig middagslur og så powernapper eftermiddag...

En anden mulighed kan være det, som du også selv har tænkt på - at I forsøger at flytte lidt på hans middagslur, så han sover senere. Fordi I ved at rykke hele hans rytme lidt, måske godt kan være heldige, at han så står lidt senere op. Men, det vil være rigtig svært at få til at hænge sammen med vuggestuens rytme. Og når han står så tidligt op, så vil han naturligt være træt og putteparat kl 11-12 og kan ikke holdes vågen mod sin vilje.. Igen kan det derfor være bedre, at de i vuggestuen giver ham en lille formiddagslur, hvor han måske bare sover 30-45 minutter, og så kan de putte ham til en længere middagslur, der så ligger senere ...

Annonce

... f.eks. kl 13... hvorved eftermiddagen ikke bliver så lang for ham, han kan bedre holde sig vågen sidst på dagen og han behøver ikke komme i seng allerede kl 19, men puttes senere - og på den måde rykkes hele rytmen, så han kan sove lidt længere om morgenen.

Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvorfor vuggestuen har valgt at han skal sove en længere lur midt på dagen. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de er parate til kun en lur dagligt og som sagt kan dette meget vel være det, der giver jer de tidlige morgenvågninger...:)

At han er startet i vuggestue, oplever en masse nyt og får rigtig mange stimuli i løbet af dagen påvirker naturligt også søvnen, så han lige nu sover mere uroligt, fordi han drømmer mere - alt hvad han oplever skal bearbejdes, når han sover.

Hans store motoriske udvikling, de første selvstændige skridt på vej ud i verden osv. giver ham også en motorisk uro, og en rastløshed i kroppen, når han skal sove - og det gør også, at det kan være svært for ham at ligge stille og han derfor også kan få vækket sig selv.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Dette vil naturligvis ændre sig i takt med at han bliver ældre, motorisk bliver stærkere osv. og han vænner sig også mere og mere til vuggestuen - i øvrigt rigtig dejligt at høre, at det går så godt og han så hurtigt har vænnet sig til den nye verden. Super dejlig beskrivelse af, hvordan det også kan være, og hvor godt det kan være :) og tiden arbejder naturligvis lidt for jer.

Han må gerne få en godnatgrød, som en fast del af sit putteritual. Grøden kan mætte lidt mere end den nuværende banan, og den kan være med til at sikre, at han ikke vågner kl 05, fordi han er sulten. Den kan også gøre, at I ikke behøver introducere en morgenflaske, som han ikke umiddelbart har behov for...:)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, og at det hjælper lidt på vej :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder