Svar: Vores datter sover for lidt
10. november 2017
Alder:
2 mdr.
Kære Caroline
Tak for dit brev :)
Der kan være rigtig mange grunde til, at jeres datter er så vågen, som hun er, og også lyder til at græde en del, og det lyder som om, at I allerede er godt igang med at finde ud af, hvad der hjælper hende bedst.
Det er naturligvis vigtigt at sikre, at hun ikke mangler mad - vågne børn er tit sultne børn, men heldigvis får jeres datter flaske, så I ved helt præcist, hvor meget mælk hun får og er derfor sikre på, at hendes behov er tilstrækkeligt dækket :)
Tager hun imod en sut? Det kan være en god idé at afslutte et flaskemåltid med en sut. Det hjælper for det første mælken igennem systemet og virker samtidig beroligende, og det ka hjælpe hende med at overgive sig til søvnen. Sutten kan evt. kobles til en sutteklud, gerne som dufter af dig.
Forstoppelse kan naturligvis gøre ondt, og det er vigtigt, at I fortsat behandler hende med Movicol. Måske skal dosis sættes op, det kan I tale med lægen om. Hun bør ikke have tør og træg afføring. Har I prøvet laktulose? Tal med lægen om, hvad I kan forsøge, og hvad der måske kan hjælpe hende her.
I kan også prøve at skifte til en anden modermælkserstatning. I kunne f.eks. prøve Althera, som også er en allergivenlig erstatning, hvilket er vigtigt hos jer :)
Den uro I oplever om natten lyder til at hænge sammen med hendes maveproblemer - det at hun dasker med arme og ben og laver rigtig mange lyde, lyder som om, at hun om natten har lidt problemer med mælk og luft i maven.. I kan evt. prøve at give hende et bad om aftenen, for at se om det kan få hendes mave til at slappe lidt mere af, men da det ofte først er omkring kl 04, at hun er rigtig urolig, er det spørgsmålet, hvor meget det vil hjælpe. I kan også prøve at svøbe hende, for at se om det kan hjælpe hende til mere ro, hvis hun på den måde føler sig holdt...
Der er heller ikke tvivl om, at det at hun har en yndlingsside kan spille ind. Har I talt med lægen omkring dette? Hvad siger Kiropraktoren? Det er vigtigt at finde ud af, om hun har smerter fra nakke, skulder, hoved.. Nogle børn græder meget, fordi de i forbindelse med fødslen har fået et tryk. Det kan handle om en fibersprængning i en halsmuskel eller en mindre funktionsforstyrrelse i nakken. Nogle børn har hovedpine, andre børn brækker en arm eller et kraveben i forbindelse med fødslen. Og det er vigtigt at sikre, at noget sådan ikke gør sig gældende hos jer.
Det at hun "har en yndlingsside, som hun hele tiden kikker til" lyder som torticollis. Det er en stramning af halsmuskulaturen, typisk i den ene side. Barnets hoved hælder lidt til siden og problemet kan opstå under fødslen, men også i perioden efter fødslen. Torticollis ses ofte sammen med lejringsbetinget skævhed af kraniet. En fysioterapeut kan udstrække den stramme halsmuskel på hendes ene side og samtidig aktivere den slappe halsmuskel på den anden side og på den måde genoprette balancen i hendes nakke og hals.. I kan også få vejledning i, hvordan I selv kan hjælpe hende, og f.eks. i hvordan I kan lejre hende, når hun skal sove, så hun ikke får yderligere ondt...
Nogle børn har også det, der kaldes Kiss (Kranie-nakkeleds induceret symmetriforstyrrelse), hvilket betyder, at barnet har en fejlstilling i de øvre nakkeled. Dette kan medføre at barnet bliver skæv i nakken og i den øvre rygmuskulatur, og at barnet har svært ved at bruge sig selv optimalt motorisk. Det kan give smerter og vil ofte også gøre at barnet får lejringsbetinget skævhed af kraniet, ligesom man ofte vil se at barnet ligger i "banan-form" med kroppen... En kiropraktor kan nogle gange godt hjælpe her, hvis der laves lette tryk og blide bevægelser, men det bør som udgangspunkt ordineres af jeres læge...
Med hensyn til strækvikle så forstår jeg ikke helt kiropraktorens bevæggrunde for at sige, at I ikke bør holde hende i mere end 30 minutter af gangen. Hun skal naturligvis sidde rigtigt i viklen, så hun sidder afslappet og trygt og ikke på en måde, som kan påvirke hendes nakkeproblemer, hvis hun har dette - men hvis hun i en strækvikle kan sove i 1-3 timer, så lyder det jo som om, at hun har det godt i den. Når hun sidder rigtigt, så sidder hun oprejst, mave mod din mave, hendes vejrtrækning skal være ubesværet, hun må ikke "snorke". Hendes numse vil være ca. ud for din navle og hendes ben vil være trukket op under hende eller hun vil sidde med benene spredt ud til hver side. Hun er sandsynligvis stadig fysisk så lille, at hun skal støttes fuldt af viklen, så både hoved og ben er indenfor viklen...
Derudover - børn som græder meget, kan nogle gange have et lidt umodent nervesystem, og her ved man, at fysisk kontakt og nærhed er meget vigtigt. Derudover så udløses hormonet Oxytocin, som hjælper jeres datter med at finde ro, koble fra, slappe af og falde i søvn - det udløses, når I holder hende tæt, vugger hende, lader hende mærke jeres kropsvarme, taler beroligende og lader hende mærke jeres vejrtrækning, hjertelyd osv. som hun kender fra tiden i livmoderen, når I tilbyder hende en sut og lignende.
Jeg vil derfor foreslå jer, at I forsøger at finde en balance, hvor I både giver hende den nærhed og tætte kontakt, hun har brug for, for at kunne sove. Både søvn og nærhed er meget vigtige for hendes udvikling. Og samtidig naturligvis også prøver at arbejde lidt på, at hun nogle gange også skal sove for sig selv f.eks. i liften, og hvor I så måske triller en tur med barnevognen eller lignende...
Jeg vil anbefale jer rigtig meget min bog "Helens bog om gråd og trøst". Den vil kunne guide jer videre i at finde ud af, hvorfor jeres datter er så ked af det som hun er - smerter, ondt i maven, kolik eller andet og jeg giver også gode råd til, hvad I som forældre selv kan gøre for at hjælpe hende :)
Håber I kan bruge dette lidt videre :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske