Svar: Søvnunderskud og gråd om natten

9. november 2017

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte forældre

Tak for dit/jeres brev :)

Jeg kan godt forstå, at du/I synes det er hårdt, hvis jeres dreng fortsat vågner mellem 5-10 gange hver nat, skriger og tydeligvis har svært ved at finde ro og komme videre i søvnen. Og nej - det bør ikke være sådan, så derfor er det vigtigt, at I forsøger at finde ud af, hvad det kan skyldes...

Du spørger om han kan have smerter på grund af manglende nedfalden testikel. Og umiddelbart giver dette ikke smerter, MEN I er nødt til at få undersøgt hans pung. Er den hævet? Virker han til at have smerter fra pungen? Drenge kan godt få det der kaldes funikeltorsion, som betyder, at testikelstrengen er snoet. Dette gør ondt og skal opereres med det samme. Det er vigtigt, at I får tjekket, at der ikke er en sammenhæng her.

Det er også rigtig fint, at I har fået tjekket hans ører og også har forsøgt med smertestillende. Det kan være en idé at tjekke hans urin - hvis han har blærebetændelse, så kan det gøre ondt hver gang han tisser, og det kan naturligvis også gøre, at han så vågner og græder, skriger, når han sover....

Det kan naturligvis også spille ind, hvordan I reagerer om natten - hvad I laver, når han vågner om natten. Hvis I tager ham op, går rundt med ham osv. i jeres arme, hvis I giver ham sut i munden hver gang han vågner, hvis I sætter jer med ham og hopper på en pilatesbold eller lignende - alt hvad I gør kan han naturligvis blive uhensigtsmæssigt afhængig af, og hvis han er vant til at skulle op i favn, vugget, have sut i munden eller hoppes med, så kan han sagtens vågne hele natten, fordi han har lært at det er sådan det foregår.

Det spiller her også ind, hvordan han falder i søvn. Det er vigtigt, at han falder ...

Annonce

... i søvn der, hvor I ønsker at han skal sove - og ikke f.eks. falder i søvn i jeres favn og derefter flyttes til egen seng.

Det er naturligvis vigtigt, at I giver ham den nærhed og kontakt, som han viser behov for. I skal ikke være bange for at give ham dårlige vaner, og af den grund holde jer tilbage og ikke give ham den ro og nærhed han behøver, og derfor lade ham græde. Det nævner jeg, fordi du skriver, at han kan græde i timer.. Og du skal derfor her forsøge at finde ud af, hvordan I minimerer hans gråd og vågne periode bedst muligt. Trygheden skal komme før frygten for dårlige vaner.. Det betyder, at det er bedre, at I lader ham putte hos jer og være tæt med jer, hvis han så kan finde ro og sove inden for 15 minutter, end at I kæmper med at han skal lære at sove alene, og det så trækker ud i halve, hele til flere timer...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hele dagens rytme, madindtag, aktivitet, puttetidspunkter osv. spiller også ind. Og det er her rigtig godt, at du forsøger at følge en fast dagsplan - og planen ser umiddelbart rigtig fint ud. Det ligner også en plan, der godt kan fungere med start i vuggestuen.

Jeg kan godt forstå, at du gør dig mange tanker om, hvordan det skal kunne fungere i vuggestuen, men nogle gange så vil der faktisk ske en ændring. Rutinerne omkring søvn i vuggestuen er anderledes og børnene spejler sig i hinanden. Samtidig vil alle de nye indtryk nogle gange gøre, at han kan blive mere træt og derfor føle sig mere parat til at sove, når han puttes - og hans søvn vil måske derfor så blive bedre.. Jeg krydser i hvert fald alt hvad krydses kan for at det vil have lidt positiv virkning hos jer.

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre - stort knus med på vejen fremover :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet