Svar: Søvnunderskud og gråd om natten
9. november 2017
Alder:
11 mdr.
Kære trætte forældre
Tak for dit/jeres brev :)
Jeg kan godt forstå, at du/I synes det er hårdt, hvis jeres dreng fortsat vågner mellem 5-10 gange hver nat, skriger og tydeligvis har svært ved at finde ro og komme videre i søvnen. Og nej - det bør ikke være sådan, så derfor er det vigtigt, at I forsøger at finde ud af, hvad det kan skyldes...
Du spørger om han kan have smerter på grund af manglende nedfalden testikel. Og umiddelbart giver dette ikke smerter, MEN I er nødt til at få undersøgt hans pung. Er den hævet? Virker han til at have smerter fra pungen? Drenge kan godt få det der kaldes funikeltorsion, som betyder, at testikelstrengen er snoet. Dette gør ondt og skal opereres med det samme. Det er vigtigt, at I får tjekket, at der ikke er en sammenhæng her.
Det er også rigtig fint, at I har fået tjekket hans ører og også har forsøgt med smertestillende. Det kan være en idé at tjekke hans urin - hvis han har blærebetændelse, så kan det gøre ondt hver gang han tisser, og det kan naturligvis også gøre, at han så vågner og græder, skriger, når han sover....
Det kan naturligvis også spille ind, hvordan I reagerer om natten - hvad I laver, når han vågner om natten. Hvis I tager ham op, går rundt med ham osv. i jeres arme, hvis I giver ham sut i munden hver gang han vågner, hvis I sætter jer med ham og hopper på en pilatesbold eller lignende - alt hvad I gør kan han naturligvis blive uhensigtsmæssigt afhængig af, og hvis han er vant til at skulle op i favn, vugget, have sut i munden eller hoppes med, så kan han sagtens vågne hele natten, fordi han har lært at det er sådan det foregår.
Det spiller her også ind, hvordan han falder i søvn. Det er vigtigt, at han falder i søvn der, hvor I ønsker at han skal sove - og ikke f.eks. falder i søvn i jeres favn og derefter flyttes til egen seng.
Det er naturligvis vigtigt, at I giver ham den nærhed og kontakt, som han viser behov for. I skal ikke være bange for at give ham dårlige vaner, og af den grund holde jer tilbage og ikke give ham den ro og nærhed han behøver, og derfor lade ham græde. Det nævner jeg, fordi du skriver, at han kan græde i timer.. Og du skal derfor her forsøge at finde ud af, hvordan I minimerer hans gråd og vågne periode bedst muligt. Trygheden skal komme før frygten for dårlige vaner.. Det betyder, at det er bedre, at I lader ham putte hos jer og være tæt med jer, hvis han så kan finde ro og sove inden for 15 minutter, end at I kæmper med at han skal lære at sove alene, og det så trækker ud i halve, hele til flere timer...
Hele dagens rytme, madindtag, aktivitet, puttetidspunkter osv. spiller også ind. Og det er her rigtig godt, at du forsøger at følge en fast dagsplan - og planen ser umiddelbart rigtig fint ud. Det ligner også en plan, der godt kan fungere med start i vuggestuen.
Jeg kan godt forstå, at du gør dig mange tanker om, hvordan det skal kunne fungere i vuggestuen, men nogle gange så vil der faktisk ske en ændring. Rutinerne omkring søvn i vuggestuen er anderledes og børnene spejler sig i hinanden. Samtidig vil alle de nye indtryk nogle gange gøre, at han kan blive mere træt og derfor føle sig mere parat til at sove, når han puttes - og hans søvn vil måske derfor så blive bedre.. Jeg krydser i hvert fald alt hvad krydses kan for at det vil have lidt positiv virkning hos jer.
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre - stort knus med på vejen fremover :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske