Svar: Nætterne er noget rod

7. november 2017

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære MM

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at din dreng er sulten - og derfor skal have noget mere skemad i løbet af dagen. Du skal ikke amme ham 15 gange i døgnet, det forstår jeg godt, at du ikke kan holde til i længden, og når han søger brystet så hyppigt og ikke bare tørstslukker, men tager rigtig godt fra, så lyder det som om, at han skal have noget mere mad. Jeg tænker derfor, at du skal øge ham til 2 skemåltider dagligt.. Sammen med skemaden skal han tilbydes vand af kop, så dette også begynder at dække lidt af hans væskebehov.

En dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser derfor således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre til I står op omkring kl 07...

Formiddag 9: Ammes og puttes til formiddagslur.

Da han ofte sover 2 timers formiddagslur, så er det helt fint, at du lige nu vælger at amme ham, når han vågner. Det vil også hjælpe ham til at nedbryde den fastere føde bedre. Men hen af vejen vil han ikke længere skulle have denne amning, men vil i stedet skulle spise frokost og drikke vand af kop.

Frokost 11.30-12: Tilbydes grød, evt med lidt frugtmos som topping og vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca kl 13-13.30. Det vil sige, at du ikke længere skal amme ham af to omgange her.

Eftermiddag 15-15.30: Ammes, når han vågner af sin middagslur, igen fordi han ofte sover 2 timer og derfor naturligt vil være tørstig, når han vågner.

Ammes og puttes til dagens 3. lur - ammes kortvarigt her, mest for at hjælpe ham til ro, så han kan overgive sig til søvnen sidst på dagen.

Aften 18.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos og vand af kop.

Ammes løbende i løbet af aftenen, for på den måde at fylde ham lidt ekstra op til natten.

Ammes og puttes til natten ca kl 21 som nu

Sen aften og midt nat - Ammes x 2.. f.eks. kl 23.30 og kl 03...

Hvis du følger denne plan, så vil du fortsat amme ham en del og det burde være tilstrækkeligt til at dække hans behov og derudover vil han også få skemad og vand af kop.

Når han vågner om natten, så vil det være rigtig godt, hvis du kunne prøve at undgå brystet i munden. Det er naturligt, at han lige nu kan sove meget uroligt. Han begynder at opleve verden større, han fornemmer mere og mere tydeligt om han er hjemme eller ude, får langt flere stimuli i løbet af dagen - og han bruger også sig selv mere og mere motorisk, vender og drejer sig, drejer om sin egen akse osv. Og ...

Annonce

... det er med til at gøre at nætterne bliver lidt urolige, fordi han drømmer meget og også fordi han får sig lagt i stillinger, som han ikke mestrer at komme væk fra.

Derfor skal han hjælpes med stillingskift, beroligende hænder osv. men ikke altid med brystet. Så prøv nogle gange om du kan trække tiden lidt, før du hjælper ham fordi han siger en masse lyde i drømme, som du måske ikke behøver at reagere på. Prøv andre gange at berolige ham med dine hænder med det samme, så han ikke når at vågne for meget op og derfor har ekstra behov for brystet...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis det kun er brystet som dur, så må du naturligvis tilbyde ham det, men prøv kom du kan forsøge at afkorte amningerne lidt, så han ikke spiser for længe, men trøstes og beroliges. Og det gælder faktisk også om dagen.. Det må godt gå lidt længere tid imellem hans amninger i håb om at han så, når han lægges til, måske vil spise i længere tid, spise mere effektivt og derfor måske også blive mættere, så han kan sove i længere tid, før han melder sig igen. Selvom du oplever, at han virker reelt sulten og ikke kun tørstslukker, så skulle det øgede indtag af skemad om dagen stille og roligt være med til at give lidt ekstra mæthed. Og det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at arbejde på en rytme, hvor han tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner og så tilbydes mælk før han skal sove igen, så han på den måde får bedst plads til begge dele i maven. Og på sigt skulle dette gerne fylde ham tilstrækkeligt op hele dagen, så han ikke behøver søge brystet så meget om natten, fordi han reelt har brug for mælken der...

Man kan naturligvis også overveje, om det vil hjælpe jer at tilbyde ham en flaske om aftenen. Modermælkserstatning kan mætte mere end modermælk, så nogle forældre oplever faktisk, at børn sover længere tid på en flaske med erstatning end hvis man ammer. Samtidig kan far jo tilbyde flasken. Derfor har nogen familier glæde af at tilbyde barnet flaske sen aften, fordi det giver mor mulighed for at gå tidligere i seng og få et par sammenhængende timers nattesøvn, før der skal ammes igen... Du skal ikke give flaske, fordi din dreng ikke får mælk nok hos dig, det skulle snarere være fordi det måske kunne give jer lidt mere rolige nætter, som det lyder som om, at du efterhånden har brug for...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke og stort knus med på vejen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!