Svar: Putteritualer og søvn - baby 11 mdr

7. november 2017

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære mor i vildrede

Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Det er helt naturligt, at små børn har brug for mælk som en fast del af deres putteritual, men i takt med at barnet bliver ældre, så skal dette ritual ændres. Det er vigtigt, at jeres datter lærer at sove uden flasken i munden og uden at være i din favn. Hun har brug for nogle nye søvnassociationer og derfor skal søvn og flaske adskilles.

Søvnassociationer er de ting eller de ritualer vi har i forbindelse med, at vi lægger os til at sove.

Der er gode søvnassociationer:

Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.

Der er mindre gode søvnassociationer:

Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.

De gode søvnassociationer er gode, fordi de lærer din datter at falde i søvn selv. Hun lærer at sove i sin seng og forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør hende afhængig af dig. Lige nu så falder din datter i søvn i din favn og med flasken i munden og flyttes derefter over i sin seng - og det er uhensigtsmæssigt. For hun vil naturligt have mange små opvågninger i løbet af natten, hvor hun registrerer at alt er, som da hun faldt i søvn - og hvis det er det, så sover hun trygt videre. Men hvis hun har lært at skulle have flasken i munden og falder i søvn i din favn, så vil hun savne dette, når hun har sine små opvågninger om natten, og så vil hun ikke kunne komme videre i søvnen uden at du tager hende op eller tilbyder hende flaske igen. Det er utrygt for hende at falde i søvn på en måde og så mangle det, når hun vågner...

Vi har altså alle sammen mange opvågninger om natten, hvor vi vender os om på den anden side, sparker dynen af, retter på hovedpuden, tager dynen på igen, skifter stilling osv. Og du kan sammenligne det lidt med, at du falder i søvn ved siden af din mand. Hvis du vågner, og oplever at din mand er væk, så vil du ikke kunne sove videre, men i stedet vil du vågne yderligere op, du vil mærke en uro, og du vil begynde at søge efter ham, for at finde ud af hvor han er blevet af. Du ville først falde til ro, når du havde fundet ud af, at der ikke var sket noget, at han bare var gået på toilet, ikke kunne sove og derfor var stået op, sad og læste eller lignende.

Og sådan har din datter det også ,når hun vågner op om natten og mærker, at du er væk. Så søger hun efter dig og kan ikke falde til ro, før hun atter mærker, at du er der.Derfor er det vigtigt, at hun nu lærer at falde i søvn uden flaske og uden favn, men oplever at det er helt okay at falde i søvn i sin seng med mor på afstand :)

Med den alder hun har nu, så vil det være rigtig godt, at hun tilbydes 2 flasker i døgnet og jeg vil anbefale at du bibeholder flasken før middagsluren og flasken om aftenen. Hun skal ikke længere have flaske før sin formiddagslur. I stedet skal hun her tilbydes et mellemmåltid og vand af kop, og du må meget gerne trille hende en tur i barnevognen, hvor hun kan starte med at sidde op og kikke på verden, og på den måde lære at overgive sig til søvnen uden flaske eller favn.

Om aftenen vil det være rigtig godt, at du tilbyder hende en godnatgrød, som en fast del af putteritualet. Grøden må meget gerne ligge efter et aftenbad - badet vil stimulere hende rigtig godt både motorisk og mentalt, og det vil hjælpe hende til bedre ro i kroppen, når hun skal sove. Især hvis du afslutter det med god frottering med håndklædet, smører med lidt creme, giver hende lidt babymassage og lignende. Det vil hjælpe hende til at slappe af, når du så putter hende. Og især hvis hun efterfølgende også får en grovere natgrød...

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Vand af kop.

Sættes i barnevognen og du triller en tur, lad hende mærke vinden i ansigtet, giv hende evt. en rosinbolle eller lidt frugtbåde i hånden, som hun kan sidde og gumle på og pille i. Det kan virke næsten meditativt. Og læg hende først ned, når du tydeligt kan fornemme at hun er parat til at sove. Så hun lærer at sove uden flaske her.

Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med kogte grøntsager, ...

Annonce

... pastaskruer, stykker af frikadelle, ½ hårdkogt æg og lignende. Og får også stadig grøntsagsmos med kød eller fisk, så hun bliver mæt nok. Vand af kop.

Tilbydes lige nu en flaske - men skal ikke falde i søvn med den i munden. Stille og roligt skal denne flaske trappes ud, så hun får mindre og mindre, og i stedet kan du tilbyde hende en kop med lidt mme før du putter hende. Så hun her gradvist også lære at sove uden flaske i munden og uden at være i favn.

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, eller måske en frugtgrød med lidt mme, Vand af kop.

Aften 18: Familiemad - almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, større stykker til hånden og små hapsere, som hun kan spise med fingrene eller med gaffel, og du supplerer med mos på gaffel eller ske. Kartofler kan moses med lidt sovs, frikadellen kan gives i stykker. Vand af kop.

Kommer i bad og stimuleres på den måde rigtig godt motorisk og mentalt. Frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov, får lidt babymassage.

Tilbydes en godnatgrød ca. 19.30 - det kan være en havregrød, flerkornsgrød, mysligrød. Mme eller vand af kop. Og får derefter børstet tænder.

Flaske og puttes til natten - og igen skal hun her lære at sove uden at være i favn og uden at have flasken i munden.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det vil være rigtig godt, hvis du kan indføre en putteklud. Den skal bruges hele dagen og følge hende alle steder. Den skal være mellem jer, når du tilbyder hende flaske og følge med fra din favn og ned, hvor hun skal sove. Det kan gøre overgangen fra favn og ned i barnevogn eller tremmeseng lidt tryggere for hende, at kluden følger med. Den dufter af dig og minder om at ligge i din favn.

Da du giver flaske, så kan du også med fordel om aftenen putte hende direkte i tremmesengen og tilbyde hende flasken der - så du undgår skiftet fra favn og ned i seng, som hun lyder til at reagere på og vågne for meget af... Sørg for at elevere hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt. Det kan du gøre ved at lægge en lille pude eller et sammenrullet håndklæde ind under madrassen i hovedenden...

Du skal forsøge at nå dertil, hvor hun drikker af sin flaske, slipper den, smiler til dig og triller om på siden og sover. Så hun får sin flaske om aftenen, falder til ro ved den, men ikke falder i søvn med den i munden, og så hun når at registrere, at hun faktisk ligger i sin seng.

Det er vigtigt, at du forsøger at følge så ens en rytme i løbet af dagen som muligt. Jo mere fast stå op tidspunkt I har om morgen, jo mere faste tidspunkter for aktivitet, spisning osv. jo mere vil du også kunne regne med at hun er parat til at sove, når hun puttes. Og det er også en forudsætning for at kunne lægge sig til at sove stille og roligt, at hun føler sig parat - hun skal derfor være mæt nok, men tidspunktet skal også passe til hendes indre ur og fornemmelse for træthed.

Det skal gerne være sådan, at hun kan falde i søvn i løbet af ca. 15 minutter, hvis puttetidspunktet er rigtig og hun føler sig helt tryg ved at sove. Og du må meget gerne sidde hos hende, holde hænderne på hende og hjælpe hende til fysisk ro. Det er bedre at bruge 10-15 minutter på at være der og hun så falder trygt i søvn, end at gå fra hende, og hun så begynder at opleve det at sove med noget som ikke er rart.

Jeg tænker ikke, at separationsfasen spiller så meget ind mere, men det kan sagtens spille ind, at du er gravid og skal føde i januar - og stort tillykke med det :) Jeg datter kan godt mærke, at der sker forandringer hos jer. Hun mærker, at du ikke længere bærer rundt på hende som tidligere, hun mærker at pladsen på dit skød er mindre... og hun forstår naturligt ikke, hvad et handler om, hun mærker bare at der sker nogle forandringer. Og det kan faktisk godt gøre, at hun søger dig ekstra meget og viser ekstra behov for tæt fysisk kontakt, hvilket du naturligvis skal forsøge at anerkende. Heldigvis er hun så lille, at du ikke kan kræve selvhjulpenhed af hende, men er nødt til at være der 100% for hende, så hun kommer ikke til at mangle dig, men du skal dog stadig være opmærksom på, at hun lige nu godt kan have ekstra behov for din nærhed og fysiske kontakt - især når hun skal sove :)

Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine