Svar: Sove på mor II

6. november 2017

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev og tilbagemelding :)

Det er faktisk præcis som du skriver "ofte vågner hun op, når man lægger hende i liften, hvis man ikke venter længe nok" - det er nemlig sådan, at du enten skal lægge din datter fra dig før hun sover helt, eller vente til hun er kommet så langt i søvnen, at hun ikke registrerer, at du flytter hende.

Det er rigtig fint, at I svøber hende i dynen, når I putter hende. Men jeg vil foreslå dig, at du prøver at svøbe hende allerede før du ammer hende. Det vil sige, at du kan skifte hende og i forbindelse med at hun får en ren og tør ble, så svøber du hende - og herefter lægger du hende til brystet. Det at være svøbt vil give hende en følelse af at blive holdt, men det vil være af et klæde og ikke af dine arme. Du bør svøbe hende i et rigtigt babysvøb. Det kan du købe eller lave selv :) Det vil gøre det lettere for dig at flytte hende fra din favn og ned hvor hun skal sove.

Se på hendes øjne og lyt til hendes vejrtrækning. Lad hende spise hos dig og prøv så at lægge hende fra dig, når du kan se at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se, at hun er lige ved at falde i søvn men endnu ikke sover tungt. Put hende stille og roligt fra din favn ned, hvor hun skal sove. Hun er svøbt og brystet kan evt. erstattes med en sut. Det kan hjælpe mælk og luft igennem maven. Læg hende fra dig og st å lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer, at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt, imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.

Hvis hun puttes i liften, så sving liften lidt frem og tilbage. Hvis hun puttes i barnevognen, så triller du den lidt. Putter du hende i slyngevuggen, så vugger du hende, og det er helt okay at du lige nu hjælper hende i søvn med lidt vuggende bevægelser. Hvis hun puttes i slyngevugge har hun måske ikke helt samme behov for at blive svøbt, som hvis hun puttes i lift eller barnevogn...

Med hensyn til at bøvse, så skal du give hende op til 3-5 minutter, hvor hun kan komme af med en bøvs. Princippet er, at hendes ryg skal holdes lige, og armene skal være lidt løftet. Det vil sige, at hun skal helt op over din skulder, så hendes arme ligger løftet op over din skulder og ryggen er lige, imens du støtter hende under hendes lille numse. Du kan evt. klappe små lette klap på ryggen for at hjælpe luften ...

Annonce

... opad og ud.

Du kan også holde hende med begge dine hænder rundt om hendes brystkasse, så hendes arme løftes lidt der og så sidde med hende foran dig, så I kan bruge bøvsetiden til at pludre lidt sammen. Det er naturligvis svært at løfte hendes arme, hvis hun er svøbt i et babysvøb, så du må prøve at finde balancen mellem at hun bedst kommer af med en bøvs og også finder bedst ro...:)

Hvis hun lige nu bare hænger fuldstændig slap og mæt efter et måltid, og der ikke kommer nogen bøvs, så vil det være rigtig fint, at du putter hende - der er ikke nogen grund til at sidde og vente en halv time på en bøvs. Put hende i stedet fra dig og lad hende sove. Sørg for at hun har ansigtet drejet til siden, så kun kan komme af med lidt gylp, hvis der skulle komme noget. Hold også øje med hende. Måske vil hun efter 20-40 minutter begynde at ligge uroligt, begynde at smaske med munden osv. Det er ofte tegn på, at der er luft/en bøvs på vej. Her kan du så prøve at vurdere, om hun selv kan komme af med luften eller om du er nødt til at tage hende op, hjælpe hende med at bøvse af og derefter putte hende igen. Det kan også være en god idé at du elevere hendes hovedgærde lidt, puttes hun i liften kan du stille den lidt skråt. Du kan også komme et lille sammenrullet håndklæde under madrassen i hovedenden.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det vil være rigtig godt, hvis du sen aften kan holde dig vågen, amme hende og derefter putte hende i egen seng. Du kan evt. koble hendes seng til din seng evt. bruge en bedside crib, så I stadig ligger tæt sammen, og du kan lægge en beroligende hånd over på hende, så hun kan mærke dig. Men så hun ligger for sig selv og har plads nok. Og når hun så skal ammes midt nat, så kan du tage hende over til dig lægge dig og amme hende og derefter putte hende i egen seng igen - eller du kan vælge at sætte dig op, amme hende og putte hende i egen seng og derefter sove videre...

Jeg ved at mange forældre også bruger slyngevuggen om natten, men generelt er anbefalingerne, at din datter puttes på et fast underlag, en fast madras. Det anbefales også, at hun har luft omkring sit hoved, så hun kan komme af med overskudsvarme, og derfor anbefales det faktisk også, at I lettere på svøbet, når hun først sover, så hun ikke ligger for tæt pakket hele natten. Om natten vil det derfor umiddelbart være anbefalet, at I bruger lift eller tremmesengen til søvn.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder