Svar: Amme i søvn og putning
4. november 2017
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og alle dine tanker og spørgsmål :) Dejligt at høre, at du har købt flere af mine bøger, tusind tak for det :) - Jeg er helt sikker på, at du vil kunne få meget mere uddybende svar og hjælp ved at læse dem, men jeg vil naturligvis gerne forsøge at svare på dine spørgsmål og give lidt forklaring omkring, hvad der nok sker hos jer lige nu :)
Din datter gennemgår lige nu en stor udvikling. Hun er nu langt mere opmærksom på verden omkring sig, hun følger mere og mere med i, hvad der sker. Hun ser sig omkring, skelner mellem kendt og ukendt - hun opfatter om hun er hjemme eller ude, om hun er i favn hos mor eller en fremmede. Hun kan se længere nu osv. Hun begynder også motorisk at blive stærkere nu. Hun kan holde sit hoved selv, drejer hovedet bevidst efter ting, begynder at trille, dreje om sin egen akse...
Hendes store lyst til at opleve og mærke verden og hendes øgede motoriske udvikling gør, at det lige nu kan være svært for hende at overgive sig til søvnen. Og når hun endelig sover, så drømmer hun mere. Alt hvad hun oplever skal bearbejdes når hun sover, og derfor er hendes drømmeaktivitet stor lige nu og hun vil derfor ofte sove meget uroligt, når hun sover.
Ofte vil børn i denne alder også have så travlt med at opleve verden, at de har svært ved at koncentrere sig, når de skal spise. De lader sig forstyrre, når de spiser, så når du har din datter liggende ved brystet, så vil du ofte opleve, at hun dier, slipper, smiler til dig, tager fat og dier lidt igen, slipper igen, pludrer lidt med dig, dier igen og slipper atter og kikke måske efter far eller en anden som kommer ind i stuen, og pludselig er det langt mere spændende at kikke på verden, end det er at spise :) Derfor vil børn i denne alder godt kunne have lidt tendens til at slatspise lidt...
Samtidig begynder hendes søvn nu at ændre sig fysiologisk. Den begynder i sammensætning at indeholde flere stadier, og rigtig mange børn har svært ed at komme fra et søvnstadie til et andet. Så i stedet for at hun sover videre og dermed får nogle lidt længere lure, så begynder hun at powernappe og vågner op efter kort tid - også selvom hun egentlig har behov for at sove mere. Der er således også tendens til at børn i denne alder begynder at slatsove lidt...
For at hjælpe hende, vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme med 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Og det vil faktisk være helt normalt at børn i denne alder går sent i seng. Det lyder derfor rigtig fint og lige efter bogen, at din datter først er parat til at sove, når klokken f.eks. er 21.30-22. Det vil ændre sig igen i takt med at hun bliver ældre :)
De fleste børn vil i denne alder ofte også trives rigtig godt med ca. 10 timers nattesøvn og ca. 5 timers dagssøvn. Og hvis din datter kan sove fra 21.30 til ca 7.30, så er det super fint. Og så skal hun så derudover hjælpes til 3 dagslure som samlet meget gerne må vare ca 5 timer.
Det vil være rigtig godt, hvis du fortsat kan tilbyde hende mælk som en fast del af hendes putteritual og hen af vejen kan hun også begynde med lidt skemad. Men lige nu vil det være rigtig fint, at du forsøger at skabe en 3-lurs-rytme og putning sen aften. I takt med at hun bliver ældre og tilbydes skemad flere gange dagligt, så vil det netop være rigtig godt, at hun får skemad og vand af kop, når hun vågner og så tilbydes bryst eller flaske, før hun puttes. På den måde vil der være plads til både skemad og mælk, og mælken vil fortsat indgå som en fast del af hendes putteritual.
Og så til dine spørgsmål :)
Ad 1) Det er sjældent at børn overspiser, når de ammes. Men det vil være rigtig godt, at du er opmærksom på, at hun skal fyldes tilstrækkeligt op med mælk hele dagen igennem, så hun ikke behøver søge brystet hyppigt om natten. Netop fordi hun lige nu kan have tendens til at slatspise om dagen, er det vigtigt, at du er opmærksom på at hjælpe hende med at spise effektivt i dagtimerne. Du kan evt. amme hende, skifte hende og lægge hende til igen for på den måde at fylde hende ekstra op, hvorefter hun så kan blive puttet.
Det "skader hende ikke", at hun spiser hyppigt om natten. Men det vil være godt for både hende og dig med sammenhængende nattesøvn og derfor vil det være rigtig godt, hvis du kan hjælpe hende med at spise til måltiderne, så hun ikke har fri adgang til brystet hele natten.
Hvis du er opmærksom på at fylde hende tilstrækkeligt op med mælk hele dagen og aftenen - om aftenen vil hun ofte die meget hyppigt, fordi din mælk er mere koncentreret der og de mange små slurke koncentreret mælk giver ekstra mæthed til natten - så kan du godt vælge nogle gange at give hende en sut. Sutten er dog god at bruge, når hun har diet hos dig og slipper brystet og derefter puttes. Så sutten giver hende ro efter at hun har spist...
Du spørger "skal jeg lade være med at amme hende om dagen og vente til hun er rigtig sulten?". Lige nu ammer du 12-15 gange i døgnet, og det er meget... Og det lyder som om, at du ofte lægger hende til uden at hun egentlig viser tegn på at have behov. Du skal naturligvis give hende mælk, når hun har brug for det, men det er vigtigt, at du er opmærksom på, at hun ikke længere er et spædbarn men en aktiv lille baby, så nogle gange vil hun måske gabe - uden at hun skal puttes, fordi gab også kan være udtryk for, at hun keder sig. Og nogle gange vil hun måske græde lidt, uden at hun skal tilbydes brystet, fordi hun har brug for at du snakker med hende, leger med hende og aktiverer hende. Det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at amme hende hver 3-4 time, det vil sige 6-8 amninger i døgnet (6 hovedmåltider).
Ad 2) Det anbefales, at du tidligst starter med skemad, når hun er 4 måneder, og at du går igang senest ved 6 måneder. Det vil sige, at der er lidt tid at løbe på endnu...
Hun skal være både fysiologisk parat og mentalt parat. Fysiologisk parat betyder f.eks. at hendes mave skal være i stand til at nedbryde fastere føde. Hun må gerne have en mave der fungerer godt, blød afføring, godt med prutter osv. Og hun må også gerne savle og danne mundvand, det kan være tegn på at der er flere enzymer, som kan nedbryde føden. Hun skal også kunne holde sit hoved selv og dreje hovedet efter skeen, ligesom hun skal kunne åbne munden bevidst, når du nærmer dig hendes mund med en ske - f.eks. når hun får sine d-dråber.
Du skal også have en fornemmelse af, at mælken ikke længere mætter hende tilstrækkeligt. Jeg ved at du tidligere har suppleret med en flaske, og hvis du oplever, at din mælk og supplement på flaske ikke mætter hende tilstrækkeligt, og hvis du trods obs hendes indtag af mælk om dagen oplever at hun fortsat er meget brystsøgende om natten, så kan det være tegn på, at hun har brug for lidt skemad.
Hun skal være mentalt parat, det betyder, at hun skal vise interesse. Når du f.eks. sidder med hende på skødet, så skal hun følge dig, og det du spiser med sine øjne. Hun skal virke interesseret i mad og drikke, der står på bordet. Hun skal smaske og med sit kropssprog vise interesse for mad.
Hvis du fornemmer, at din datter er ved at være parat til skemad, så kan du starte med lidt smagsprøver til frokost. Men hvis hun ikke virker parat endnu, så vil det være fint at du venter lidt.
Ad 3) Du skal amme din datter før du putter hende, men forsøge at lægge hende fra dig, før hun sover dybt. Du skal prøve at putte hende f.eks. i slyngevuggen eller tremmesengen lige der, hvor hun næsten sover, ikke kan fokusere med sine øjne og tydeligt er meget træt, men stadig lige når at registrere, hvor hun puttes. Og så du med dine hænder, kærtegn, en sut og vuggen kan lulle hende ind i søvnen.
Det kan naturligvis ikke udelukkes, at den meget hyppige amming gør, at hun tager tilstrækkeligt på. Ligesom det ikke kan udelukkes, at den meget hyppige amning er skyldig i at hun også powernapper eller sover uroligt. Der er en risiko for at hun får en del tørstslukkende og dermed vandholdig mælk i maven, som faktisk kan give ekstra urolig søvn. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan hjælpe hende med at spise godt og effektivt og dermed have 6 gode hovedmåltider og så et par trøstetåre derudover. Det kan også være, at du skal supplere med flaske igen, for at være sikker på at hun får det hun har behov for, og for at give dig selv lidt ro, så hverdagen også kan hænge sammen for jer...
Det lyder normalt, at hun ofte ikke vil kunne være vågen i mere end 1.5-2 timer af gangen, efter en lang lur kan hun måske være vågen i 2.5 time, men det vil være deromkring...
Ad 4) Du skal sandsynligvis ikke putte hende før kl 21.30 - det lyder som et rigtigt puttetidspunkt for en pige på 4 måneder. Og så skal d u forsøge at hjælpe hende med at sove længere lure i løbet af dagen. Du må her meget gerne vælge at lægge dig med hende og amme hende i din seng, så hun falder i søvn ved siden af dig. Du må gerne nå dertil, at du ammer hende, hun slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover. Og hvis hun så efter 20-30 minutter vågner og virker søgende, så må du gerne bruge brystet til igen at få hende videre i søvnen og herefter vil hun så måske kunne sove et lidt længere søvnstræk.
Ad 5) Fordelen ved at du lægger dig med hende og amme hende og lader hende falde i søvn i din seng er at hun lærer at sove liggende. Hun lærer at falde i søvn uden at hun behøver blive vugget, gået eller hoppet med - du skal naturligvis sikre dig, at hun ikke kan trille ned af sengen og at det er sikkerhedsmæssigt i orden at lade hende ligge.
Og du kan her godt tænde for din Cloud b Turtle, så den bliver en fast del af hendes putteritual og dermed genkendelig og tryg. Det hun forbinder med at skulle sove. Det vigtigste lige nu er, at hun forbinder det at sove med noget trygt og rart.
Du kan godt vælge at bruge bæreselen en gang imellem, hvis du oplever, at det hjælper hende til at sove en længere lur, og du samtidig har mulighed for at lave noget praktisk imens hun sover. Prøv dog også at hjælpe hende til at sove, uden at skulle være i din favn hele tiden under søvn :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske