Svar: Sove på mor

3. november 2017

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Anna

Tak for dit brev - og dit fine og vigtige spørgsmål :)

Det er rigtig hyggeligt at have sit spædbarn liggende hos sig - det synes både mor og barn :) Men det anbefales ikke, at din datter ligger hos dig, hvis du falder i søvn. Hun må gerne være hos dig, men du bør være vågen - og det handler om at forebygge vuggedød, og Sundhedsstyrelsen skriver direkte: "Kun hvis forældrene selv er vågne og derfor kan holde øje med barnet, må spædbørn sove på maven på forældrenes bryst".

I løbet af dagen og om aftenen, hvor du selv er vågen og opmærksom, må du gerne lade din datter ligge mave mod mave hos dig. Men når du selv er træt og sover, så vil det være godt, hvis du lægger hende fra dig. Hun bør lejres på ryggen og med hovedet drejet skiftevis til højre og venstre side, så du forebygger lejringsbetinget skævhed af kraniet. Det er samtidig vigtigt, at du sikrer dig, at hun ikke har det for varmt, og at du sikrer, at hun har plads omkring sig.

Det betyder, at hun enten skal puttes i egen seng, og hvis hun sover i din seng, så skal hun ikke ligge mellem jer forældre, men skal ligge ved siden af dig og med så meget plads omkring sig, som hvis hun lå i egen seng.

Der er især tre risikofaktorer som spiller ind på vuggedød:

- At sove på maven eller siden
- At blive overophedet under søvn
- At være udsat for tobaksrøg både før og efter fødslen

Man ved at når barnet sover i egen seng, men i samme rum som forældrene, så reduceres risikoen for vuggedød ...

Annonce

... betydeligt. Især de første 3 måneder er der risiko for vuggedød ved samsovning (søvn i samme seng).

Hvis du vælger at sove sammen med din datter, så er der følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

- Hun bør ikke sove mellem jer forældre, men mellem dig og hendes seng - og du skal sikre dig, at hun ikke kan falde ned imellem de to senge.

- Hun skal sove med sin egen tynde babydyne. Der må ikke være løse lagner, tæpper, stofbleer, bamser eller lignende omkring hende.

- Jeres seng skal være tilstrækkeligt bred til at hu kan være der og har plads nok omkring sig. Det vil sige min 140 cm bred og hvis I er kraftige eller overvægtige mindst 180 cm bred. Det frarådes at I sover på en briks, sovesofa, vandseng eller lignende.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

- Din madras skal være fast og tætliggende, og det er sikrest med en stor madras. Er I overvægtige eller kraftige, så er dette ekstra vigtigt. Der er risiko for at jeres datter kan trille ned i en fordybning i madrassen, komme i klemme mellem jer eller under en af jer.

- Større søskende, hunde, katte og lignende må ikke sove sammen med jeres datter, da de fylder og sover meget uroligt.

- Hvis I forældre er meget trætte, syge, har taget bevidsthedssløvende medicin eller har drukket alkohol, bør jeres datter aldrig sover i jeres seng.

Så.. det vil være allerbedst, hvis du kan forsøge at holde dig vågen, når du ammer hende om natten, og efter amning putte din datter tilbage i egen seng igen :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder