Svar: Sove på mor
3. november 2017
Alder:
1 mdr.
Kære Anna
Tak for dit brev - og dit fine og vigtige spørgsmål :)
Det er rigtig hyggeligt at have sit spædbarn liggende hos sig - det synes både mor og barn :) Men det anbefales ikke, at din datter ligger hos dig, hvis du falder i søvn. Hun må gerne være hos dig, men du bør være vågen - og det handler om at forebygge vuggedød, og Sundhedsstyrelsen skriver direkte: "Kun hvis forældrene selv er vågne og derfor kan holde øje med barnet, må spædbørn sove på maven på forældrenes bryst".
I løbet af dagen og om aftenen, hvor du selv er vågen og opmærksom, må du gerne lade din datter ligge mave mod mave hos dig. Men når du selv er træt og sover, så vil det være godt, hvis du lægger hende fra dig. Hun bør lejres på ryggen og med hovedet drejet skiftevis til højre og venstre side, så du forebygger lejringsbetinget skævhed af kraniet. Det er samtidig vigtigt, at du sikrer dig, at hun ikke har det for varmt, og at du sikrer, at hun har plads omkring sig.
Det betyder, at hun enten skal puttes i egen seng, og hvis hun sover i din seng, så skal hun ikke ligge mellem jer forældre, men skal ligge ved siden af dig og med så meget plads omkring sig, som hvis hun lå i egen seng.
Der er især tre risikofaktorer som spiller ind på vuggedød:
- At sove på maven eller siden
- At blive overophedet under søvn
- At være udsat for tobaksrøg både før og efter fødslen
Man ved at når barnet sover i egen seng, men i samme rum som forældrene, så reduceres risikoen for vuggedød betydeligt. Især de første 3 måneder er der risiko for vuggedød ved samsovning (søvn i samme seng).
Hvis du vælger at sove sammen med din datter, så er der følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:
- Hun bør ikke sove mellem jer forældre, men mellem dig og hendes seng - og du skal sikre dig, at hun ikke kan falde ned imellem de to senge.
- Hun skal sove med sin egen tynde babydyne. Der må ikke være løse lagner, tæpper, stofbleer, bamser eller lignende omkring hende.
- Jeres seng skal være tilstrækkeligt bred til at hu kan være der og har plads nok omkring sig. Det vil sige min 140 cm bred og hvis I er kraftige eller overvægtige mindst 180 cm bred. Det frarådes at I sover på en briks, sovesofa, vandseng eller lignende.
- Din madras skal være fast og tætliggende, og det er sikrest med en stor madras. Er I overvægtige eller kraftige, så er dette ekstra vigtigt. Der er risiko for at jeres datter kan trille ned i en fordybning i madrassen, komme i klemme mellem jer eller under en af jer.
- Større søskende, hunde, katte og lignende må ikke sove sammen med jeres datter, da de fylder og sover meget uroligt.
- Hvis I forældre er meget trætte, syge, har taget bevidsthedssløvende medicin eller har drukket alkohol, bør jeres datter aldrig sover i jeres seng.
Så.. det vil være allerbedst, hvis du kan forsøge at holde dig vågen, når du ammer hende om natten, og efter amning putte din datter tilbage i egen seng igen :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske