Svar: Sut som søvnassociation - 6 mdr.
2. november 2017
Alder:
6 mdr.
Kære Carina
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar :)
Det lyder som om, at I er ved at komme ind i en uhensigtsmæssig vane omkring sutten, jeg kalder dette for vanebetinget afbrudt søvn :)
Det er sådan, at vi alle sammen vågner mange gange i løbet af en nat, vi vender os, trækker dynen lidt op, sparker dynen af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt, og som du har læst, så er det vores søvnassociationer, der skal få os til at sove videre igen... Det betyder, at vi registrerer i vores underbevidsthed, at alt er som da vi faldt i søvn, og hvis det er det, så sover vi trygt og roligt videre. Hvis det ikke er det, så vil vi vågne yderligere op og vil ikke kun komme videre i søvnen før vi har fået vores søvnassociation igen.
Hvis du konsekvent giver din dreng sut i munden, hver gang han har sine små opvågninger i sin søvn, så udløser du et behov hos ham om, at sutten skal være i munden. Han lærer, at han ikke kan sove uden sin sut, han lærer, at hver gang han vågner, så kommer du og giver ham sutten.
Det er sådan, at når din dreng sover godt, så slappes alle muskler i kroppen også kæbemusklen, og sutten falder ud, det er helt naturligt. Men hvis du giver ham den hver gang han vågner, så lærer du ham, at han ikke kan sove uden sutten, og så er det at han får en vane med at vågne hver gang, i vished om at du kommer med sutten, hvorefter han så kan sove videre...
Derfor er det vigtigt, at du nu forsøger at få ham videre i søvnen uden at give ham sut i munden, men i stedet ved at du beroliger ham med dine kærtegn, din nærhed, dine beroligende ord osv. så han lærer at komme videre i søvnen uden hver gang at få noget i munden.
Med den alder han har, så vil han godt kunne have brug for hjælp til stillingskift om natten. Han begynder at bruge sig selv mere og mere motorisk, og får sig derfor lagt i stillinger, som han ikke selv kan finde ud af at komme væk fra - og der har han brug for din hjælp. Han vil om natten også sparke dynen af, og kan ikke selv finde ud af at tage den på, så her skal du også hjælpe ham. Nogle gange vil han bevæge sig ud i hjørnet at sengen, og kan ikke finde ud af at komme ind på midten af madrassen igen - og også her skal du hjælpe ham... Og det er helt okay netop at hjælpe ham med disse ting, fordi i takt med at han bliver motorisk stærkere om dagen, vil han også selv kunne skifte stilling og finde en rar stilling at sove i om natten. Men det er problematisk hvis du vænner ham til kun at kunne sove med sut i munden.. for det kan give dig fast arbejde om natten de næste mange måneder frem.
Det lyder som en god idé med en sutteklud, og du kan godt forsøge. Det vil være rigtig godt, hvis du kan trække f.eks. en stofble igennem suttens ring, så du på den måde laver en kombination af sut og klud, så når han har sutten i munden, så har han også kluden der - og så forsøge en gang imellem at nøjes med kluden, uden at tilbyde ham sutten.. Du skal dog være opmærksom på, at de fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de begynder at bruge en klud bevidst. Og dit ønske om, at han skal putte sig med sin putteklud, nulre næse og finde tryghed med den - det kan sagtens være at han vil have den sådan på et tidspunkt, men der kan sagtens gå 1/2 år før det sker... Det skal dog ikke forhindre dig i at introducere den sammen med sutten allerede nu.
Prøv om du kan nøjes med sutten hver anden gang han vågner og på den måde trappe mere og mere ud af den, så han ikke får den hver gang, eller hver anden gang, men måske kun 1-2 gange i løbet af natten, når intet andet rigtigt synes at fungere :)
Hvis du oplever at vælling fungerer rigtig godt for jer, så må du gerne give ham en flaske vælling både aften og sen aften. Han må gerne få 2 flasker (max 400 ml). Derudover skal han naturligt tilbydes almindelig modermælkerstatning resten af dagen og skal nu også tilbydes mange små måltider skemad hele dagen igennem, så han langsomt kommer igang med at spise alle fødevarer - grød, grøntsager, kød, fisk osv. :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske