Svar: Opfølgning på sidste svar og powernap
1. november 2017
Alder:
3 mdr.
Kære mor til M
Tak for dit brev og din tilbagemelding :)
Det er rigtig godt, at du er opmærksom på, at jeres dreng skal puttes fra din favn lige der, hvor han næsten sover, men endnu ikke sover helt - så han lige når at følge med i, at han flyttes, men dog er træt og parat nok til at sove og dermed kan lulles videre ind i søvnen med dine hænder, kærtegn osv.
Putter du ham i en sovepose eller svøber du ham? Det vil være en rigtig god idé. Mange børn har i denne alder stadig en meget aktiv mororefleks. Det vil sige hans faldrefleks. Det betyder at lige der, hvor han skifter fra et søvnstadie til et andet, så spjætter han med kroppen. Du kender det måske også fra dig selv, at du har oplevelsen af at falde, lige der, hvor du er ved at falde i søvn - det samme kan spædbørn have. Og hvor du sover videre, så vågner han af sit spjæt, bliver forskrækket og græder - og så kan han ikke sove videre. Og her kan det netop også hjælpe, hvis du står ved ham, holder dine hænder på ham, hjælper ham med rent fysisk at holde sammen på sig selv - ligesom det kan være en stor hjælp, hvis han er svøbt.
Når han er svøbt eller puttet i en sovepose, så vil det hjælpe ham til at føle sig omsluttet. Det minder om at ligge i din mave eller være i din favn, og det er derfor genkendeligt og trygt for ham. Svøbet kan være et rigtigt babysvøb, som kan købes til formålet. Det kan også være en sovepose, som en voksipose eller lignende. De fås i mange forskellige kvaliteter og til mange forskellige priser...
At blive puttet i en sovepose har den fordel, at du kan putte ham i soveposen først, og derefter amme ham, og først der putte ham fra din favn. Og du kan putte ham hvor som helst, fordi posen altid er den samme. Så han fornemmelse for at skulle sove og blive hjulpet ind i søvnen vil være nogenlunde ens uanset om I er hjemme, i sommerhus, i mødregruppe, besøger bedsteforældre eller lignende.
Derudover er mælk meget vigtigt for at han sover godt. Og han bør derfor tilbydes mælk, som en fast del af putteritualet. Det betyder, at han skal ammes lige før du lægger ham fra dig. Hvis han er ammet f.eks. en time før han puttes, så vil han naturligt ikke kunne sove så længe, før han har behov for mælk igen og derfor vågner. Samtidig vil det at sutte virke beroligende og hjælpe ham til at overgive sig til søvnen. Det at blive ammet før en lur, vil altså både hjælpe ham med at falde i søvn, og også hjælpe ham med at være sovende...
Du skriver, at nogle gange så "vågner han helt op ved skiftet, og er ikke til at lulle videre i søvnen, før du tager ham helt op og enten lægger ham til brystet igen eller sætter dig med ham på en bold" - og han må gerne blive lagt til brystet igen, hvis det så gør, at han bliver fyldt det ekstra op, netop fordi amningen er en vigtig del af putteritualet. Nogle gange kan det faktisk være en god idé, hvis du kan amme ham af to omgange, så han f.eks. ammes, bliver skiftet, gjort klar til putning og puttet i sin sovepose eller svøbt - og så ammer du ham igen, og først derefter putter du ham fra dig.. det kan nogle gange gøre, at du så undgår opvågning og ny amning efter 30 minutter...
Nogle gange kan det også være en god idé, hvis du vælger at lægge dig med ham og amme ham i dobbeltsengen, når han skal sove. Så han falder i søvn tæt liggende ved siden af dig. Her kan du så blive liggende, og når han så efter måske 20-30 minutter begynder at gi sig og virker søgende, så ammer du ham igen - og derefter vil han så måske kunne sove et længere søvnstræk og få en længere lur. Og det er helt okay at gøre det på denne måde, når han ikke er ældre end han er. Hvis du derefter lader ham ligge i din seng, så skal du naturligvis sikre dig, at han ikke kan trille ned af sengen eller på nogen måde komme til skade.
Det er også en god idé at du gør det til en fast rutine i hverdagen at trille ham en tur i barnevognen. Det hjælper ham til at sove en længere lur og du vil på sigt være rigtig glad for at han kan sove i sin barnevogn, fordi det giver dig mulighed for at lave andre ting, få handlet ind, tage i mødregruppe osv. når I kan trille af sted...
Vær opmærksom på om du har tendens til at amme ham hver gang han vågner, uanset om han har sovet 30 minutter eller 1.5 time eller mere. Han kan godt med den alder han har nu, have lidt tendens til at slatspise lidt, og her vil det igen være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor han spiser hver 3-4 time, og hvor han får mælk, som en fast del af sit putteritual...
Mange små måltider og powernap hører som du har læst alderen til. Og det vil være rigtig godt, hvis du kan hjælpe ham til at sove mindst en lur dagligt af mindst 1.5 times varighed. Enten ved at du lægger dig med ham, triller ham en længere tur i barnevognen eller måske har ham i en vikle, slynge eller lignende - hvad der nu kan få ham til at sove et lidt længere søvnstræk.
Det er godt, hvis du nu kan begynde at se døgnet inddelt i vågne, aktive perioder og så perioder, hvor han skal sove. Spædbarneperioden er så småt ved at være overstået, og han er en aktiv lille baby nu. Derfor er det vigtig, at du også medtænker aktivitet, leg og oplevelser i løbet af dagen og ikke kun fokuserer på søvnen :)
Så nogle gange, når han gaber, så er det måske ikke fordi han er træt, men fordi han keder sig - og så skal han måske aktiveres, leges med, pludres med osv. og så vil han være parat til at sove 20-30 minutter senere. Så hvis du generelt oplever, at han har svært ved at overgive sig til søvnen, så prøv nogle gange at strække tiden lidt og medtænk aktiviteter, før han så hjælpes til ro og til at sove.
En skitseret dagsplan kan se således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre. Når dagen begynder har han måske behov for en ekstra lille amning.
I står op, leger, hygger, er aktive, pludrer osv.
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Vågner og I leger og hygger, tumler og pludrer igen.
Frokost: Ammes og puttes til middagslur
Vågner og kommer igen op, leger, tumler hygger. Har måske behov for brystet når han vågner, hvis han har sovet en længere lur, og det er naturligvis okay, men stadig godt, hvis brystet kan indgå som fast ritual, når han så skal puttes igen.
Eftermiddag: Ammes og puttes til dagens 3. lur
Vågner, hygger, leger, far kommer hjem... :)
Aften: Ammes og spiser ofte hyppigt om aftenen. Alt efter hvornår dagens 3 lur ligger, vil hans puttetidspunkt kunne ændre sig.
Ammes og puttes til natten og alt efter puttetidspunkt vil han ofte også have behov for amning sen aften.
Midt nat - ammes x 1 og sover videre til næste morgen tidlig, hvor han ammes igen...
Hvis du lige nu oplever, at det vil fungere bedre for ham med 4 mindre lure, så er det naturligvis også okay.. han er født lidt før tid, så korrigeret er han ikke så gammel, og du er derfør nødt til at være fleksibel i forhold til hans behov... :)
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske