Svar: Opfølgning på sidste svar og powernap

1. november 2017

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære mor til M

Tak for dit brev og din tilbagemelding :)

Det er rigtig godt, at du er opmærksom på, at jeres dreng skal puttes fra din favn lige der, hvor han næsten sover, men endnu ikke sover helt - så han lige når at følge med i, at han flyttes, men dog er træt og parat nok til at sove og dermed kan lulles videre ind i søvnen med dine hænder, kærtegn osv.

Putter du ham i en sovepose eller svøber du ham? Det vil være en rigtig god idé. Mange børn har i denne alder stadig en meget aktiv mororefleks. Det vil sige hans faldrefleks. Det betyder at lige der, hvor han skifter fra et søvnstadie til et andet, så spjætter han med kroppen. Du kender det måske også fra dig selv, at du har oplevelsen af at falde, lige der, hvor du er ved at falde i søvn - det samme kan spædbørn have. Og hvor du sover videre, så vågner han af sit spjæt, bliver forskrækket og græder - og så kan han ikke sove videre. Og her kan det netop også hjælpe, hvis du står ved ham, holder dine hænder på ham, hjælper ham med rent fysisk at holde sammen på sig selv - ligesom det kan være en stor hjælp, hvis han er svøbt.

Når han er svøbt eller puttet i en sovepose, så vil det hjælpe ham til at føle sig omsluttet. Det minder om at ligge i din mave eller være i din favn, og det er derfor genkendeligt og trygt for ham. Svøbet kan være et rigtigt babysvøb, som kan købes til formålet. Det kan også være en sovepose, som en voksipose eller lignende. De fås i mange forskellige kvaliteter og til mange forskellige priser...

At blive puttet i en sovepose har den fordel, at du kan putte ham i soveposen først, og derefter amme ham, og først der putte ham fra din favn. Og du kan putte ham hvor som helst, fordi posen altid er den samme. Så han fornemmelse for at skulle sove og blive hjulpet ind i søvnen vil være nogenlunde ens uanset om I er hjemme, i sommerhus, i mødregruppe, besøger bedsteforældre eller lignende.

Derudover er mælk meget vigtigt for at han sover godt. Og han bør derfor tilbydes mælk, som en fast del af putteritualet. Det betyder, at han skal ammes lige før du lægger ham fra dig. Hvis han er ammet f.eks. en time før han puttes, så vil han naturligt ikke kunne sove så længe, før han har behov for mælk igen og derfor vågner. Samtidig vil det at sutte virke beroligende og hjælpe ham til at overgive sig til søvnen. Det at blive ammet før en lur, vil altså både hjælpe ham med at falde i søvn, og også hjælpe ham med at være sovende...

Du skriver, at nogle gange så "vågner han helt op ved skiftet, og er ikke til at lulle videre i søvnen, før du tager ham helt op og enten lægger ham til brystet igen eller sætter dig med ham på en bold" - og han må gerne blive lagt til brystet igen, hvis det så gør, at han bliver fyldt det ekstra op, netop fordi amningen er en vigtig del af putteritualet. Nogle gange kan det faktisk være en god idé, hvis du kan amme ham af to omgange, så han f.eks. ammes, bliver skiftet, gjort klar til putning og puttet i sin sovepose eller svøbt - og så ammer du ham igen, og først derefter putter du ham fra dig.. det kan nogle gange gøre, at du så undgår opvågning og ny amning efter 30 minutter...

Nogle gange kan det også være en god idé, hvis du vælger at lægge dig med ham og amme ham i dobbeltsengen, når han skal sove. Så han falder i søvn tæt liggende ved siden af dig. Her kan du så blive liggende, og når han så efter måske 20-30 minutter begynder at gi sig og virker søgende, så ammer du ham igen - og derefter vil han så måske ...

Annonce

... kunne sove et længere søvnstræk og få en længere lur. Og det er helt okay at gøre det på denne måde, når han ikke er ældre end han er. Hvis du derefter lader ham ligge i din seng, så skal du naturligvis sikre dig, at han ikke kan trille ned af sengen eller på nogen måde komme til skade.

Det er også en god idé at du gør det til en fast rutine i hverdagen at trille ham en tur i barnevognen. Det hjælper ham til at sove en længere lur og du vil på sigt være rigtig glad for at han kan sove i sin barnevogn, fordi det giver dig mulighed for at lave andre ting, få handlet ind, tage i mødregruppe osv. når I kan trille af sted...

Vær opmærksom på om du har tendens til at amme ham hver gang han vågner, uanset om han har sovet 30 minutter eller 1.5 time eller mere. Han kan godt med den alder han har nu, have lidt tendens til at slatspise lidt, og her vil det igen være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor han spiser hver 3-4 time, og hvor han får mælk, som en fast del af sit putteritual...

Mange små måltider og powernap hører som du har læst alderen til. Og det vil være rigtig godt, hvis du kan hjælpe ham til at sove mindst en lur dagligt af mindst 1.5 times varighed. Enten ved at du lægger dig med ham, triller ham en længere tur i barnevognen eller måske har ham i en vikle, slynge eller lignende - hvad der nu kan få ham til at sove et lidt længere søvnstræk.

Det er godt, hvis du nu kan begynde at se døgnet inddelt i vågne, aktive perioder og så perioder, hvor han skal sove. Spædbarneperioden er så småt ved at være overstået, og han er en aktiv lille baby nu. Derfor er det vigtig, at du også medtænker aktivitet, leg og oplevelser i løbet af dagen og ikke kun fokuserer på søvnen :)

Så nogle gange, når han gaber, så er det måske ikke fordi han er træt, men fordi han keder sig - og så skal han måske aktiveres, leges med, pludres med osv. og så vil han være parat til at sove 20-30 minutter senere. Så hvis du generelt oplever, at han har svært ved at overgive sig til søvnen, så prøv nogle gange at strække tiden lidt og medtænk aktiviteter, før han så hjælpes til ro og til at sove.

En skitseret dagsplan kan se således ud:

Tidlig morgen: Ammes og sover videre. Når dagen begynder har han måske behov for en ekstra lille amning.

I står op, leger, hygger, er aktive, pludrer osv.

Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Vågner og I leger og hygger, tumler og pludrer igen.

Frokost: Ammes og puttes til middagslur

Vågner og kommer igen op, leger, tumler hygger. Har måske behov for brystet når han vågner, hvis han har sovet en længere lur, og det er naturligvis okay, men stadig godt, hvis brystet kan indgå som fast ritual, når han så skal puttes igen.

Eftermiddag: Ammes og puttes til dagens 3. lur

Vågner, hygger, leger, far kommer hjem... :)

Aften: Ammes og spiser ofte hyppigt om aftenen. Alt efter hvornår dagens 3 lur ligger, vil hans puttetidspunkt kunne ændre sig.

Ammes og puttes til natten og alt efter puttetidspunkt vil han ofte også have behov for amning sen aften.

Midt nat - ammes x 1 og sover videre til næste morgen tidlig, hvor han ammes igen...

Hvis du lige nu oplever, at det vil fungere bedre for ham med 4 mindre lure, så er det naturligvis også okay.. han er født lidt før tid, så korrigeret er han ikke så gammel, og du er derfør nødt til at være fleksibel i forhold til hans behov... :)

Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer