Svar: Søvn 7 ugers baby

29. oktober 2017

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Anna

Tak for dit brev og tillykke med den lille pige :)

Det er helt normalt, at spædbørn har en urolig periode, hvor de græder og er svære at trøste - og denne periode ligger ofte om aftenen. Det skyldes ofte flere ting og kan f.eks. godt handle om, at jeres datter er så fyldt op med indtryk gennem hele dagen, at det om aftenen "kammer over" for hende.

Hun er stadig så lille, at hun ikke er i stand til at lukke lyde ude. Den evne du har til at kunne sortere i lyde og i indtryk, har hun ikke endnu. Og det betyder, at hun i løbet af dagen registrerer alt - det kan være lydende fra vejen, en hund der gør, fuglene der fløjter, din stemme, radioen, fjernsynet osv. Så selvom du/I forsøger at skærme hende i løbet af dagen og forsøger at minimere mængden af indtryk, så kan det ikke undgås, at hun får mange stimuli - og med en storebror på 4 år, så vil der naturligt også være lidt mere uro, end hvis I er alene - ikke at storebror skal være mere stille eller være anderledes end han er, men det er naturligt med til at give en anden uro i familien, sammenlignet med da han var spæd...

Jeres datter har også en alder nu, hvor hun er langt mere bevidst om sine omgivelser. Hun ser nu farver, former, fokuserer på verden omkring på en anden måde end tidligere. Hun ser længere og længere, holder fokus bedre, observerer ting på en anden måde nu, og derfor får hun rigtig mange stimuli og har svært ved at lukke af og bliver derfor hurtigt lidt overtræt... og dermed græder hun mere om aftenen.

Og når hun så græder, så forsøger I naturligt alt muligt i håb om at et eller andet vil virke - mors favn, prøver med brystet, går lidt rundt, over til far, far forsøger med en rangle, med en sut, prøver at putte hende, op igen, over til mor, prøver med aktivitetstæppe, synger en sang, forsøger med bryst igen, tilbage til far, tjekker bleen, prøve med en sut osv. osv. Alt naturligvis i den bedste mening, men ofte er det I gør at tilføre hende endnu flere stimuli, som faktisk er det hun protesterer imod. Derfor vil det være rigtig godt, hvis I kan forsøge at minimere mængden af forsøg på at hjælpe, men ligesom holde jer til få ting, som stille og roligt bliver genkendelige og dermed hjælper til ro.

Nogle gange er det at gå rundt med hende, andre gange at du lægger dig med hende i soveværelset, nogle gange at far lader hende putte hos ham. Hun er også stadig så lille og ny, at hun godt kan lade sig forstyrre af duften af mælk, så hvis hun ligger hos dig, så tror hun, at hun skal spise hele tiden, men hos far kan hun bedre finde ro, fordi han ikke dufter af mælk - og du kan så måske tage dig lidt af storebror imens :)

Vær opmærksom på at bruge forskellige ammestillinger, så du hjælper hende med at holde vakuum bedst muligt, og så I undgår, at hun hopper af og på brystet igen og igen. Jo flere gange hun kommer af og på, jo mere luft vil hun ofte sluge... Du kan med fordel prøve at amme i tvillingestillingen, hvor hun sidder lidt mere op, og du kan også prøve med den tilbagelænede ammestilling... begge disse stilinger kan nogle gange minimere mængden af luft, hun sluger undervejs :)

Luft i maven, pressen og maveuro kan nemlig også spille ind, og det er rigtig godt, at du er opmærksom på at hjælpe hende med at bøvse i forbindelse med et måltid. Når hun er færdig med at spise ved et bryst, så giv hende 2-5 minutter, hvor hun kan bøvse. Det er ...

Annonce

... godt, hvis du kan holde hendes ryg lige og hendes arme let løftet. Det vil sige, at hun enten skal helt op over din skulder, så hendes arme ligger løftet op over din skulder og ryggen er lige, imens du støtter hende under hendes lille numse. Du kan evt. klappe små lette klap på ryggen for at hjælpe luften opad og ud.

Du kan også holde hende med begge dine hænder rundt om hendes brystkasse, så hendes arme løftes lidt der og så sidde med hende foran dig, så I kan bruge bøvsetiden til at pludre lidt sammen :)

Hvis hun efter at have spist, bare er fulstændig slap i kroppen og tydeligt mæt og træt, så lad hende være, put hende og lad hende sove. Og læg så mærke til hende efter 20-40 minutter. Her vil hun måske begynde at røre på sig, småklynke og smaske lidt, fordi bøvsen så er på vej. Nogle gange vil hun gylpe lidt og sove videre, andre gange vil hun have behov for at komme op og slå sin bøvs, evt. få en sut og så blive puttet igen.

Det kan også være en god idé, at du imellem måltiderne hjælper hende med at holde lidt gang i maven. Det gør du blandt andet ved at cykle med hendes ben, bukke og strække benene, trykke hende under fødderne og ved at give hende lidt mavemassage. Et lunt bad kan også få hende til at slappe af og give ro i maven og også en føntørrer på numsen, når hun ligger uden ble på puslebordet, kan hjælpe tarmene til lidt ro. Pas dog på den ikke bliver for varm!

Du må også meget gerne forsøge at introducere en sut som en fast del af hendes putteritual, gerne koblet med en sutteklud, der kan ligge ved hendes ansigt. Det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken og hjælper således luft og mælk videre gennem mave og tarm, uden at der kommer yderligere mad med derned. Det at få en sut at sove på, lige efter hun har spist godt, kan derfor være en rigtig god idé, fordi det giver hende ro i maven, og dermed mere rolig søvn - og noget af alt den pressen, som du lige nu oplever, at hun døjer lidt med, kan måske minimeres :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du skal også være opmærksom på om hendes puttetidspunktet er rigtige. Du skriver, at hun om dagen godt kan sove lange træk, og alt efter hvor lange lure hun tager, så vil hendes søvn om aftenen godt kunne være kortere. Børn kan sove alt mellem 2-4 lure i denne alder, det er meget forskelligt, og hvis hun f.eks. sover to lange lure i løbet af dagen, så vil hun måske kun have brug for en powernap om aftenen og derefter være vågen i et par timer, før hun så måske går sent i seng.. så når du forsøger at få hende til at sove om aftenen, så er hun måske ikke parat til natten, men blot klar til en lille aftenlur...

Og så kan hendes tilstoppede næse naturligvis også spille ind. Det er rigtig fint, at du forsøger at holde hendes lufteveje rene med saltvand og modermælk. Hvis det fortsætter, kan du også vælge få en øre-næse-halslæge til lige at kikke hende igennem. Det kræver ikke henvisning fra lægen at få tid og en øre-næse-halslæge vil kunne undersøge, hvorfor hun virker så tæt i næsen.

Det vil være godt, hvis du kan lægge hende lidt eleveret med hovedet. Du kan komme et sammenrullet håndklæde eller lignende ind under hendes madras i hovedenden, så hele madrassen løftes lidt op. Du kan også stille hendes lift på et par bøger, så hele liften står højere i hovedenden.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie:)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie