Svar: Utryg ved at falde i søvn

27. oktober 2017

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Camilla

Tak for dit brev :)

Det er rigtig godt, at du er opmærksom på søvntoget, altså på at ramme det rette puttetidspunkt, så din dreng ikke er for vågen, men heller ikke overtræt, når han puttes, men så du rammer det tidspunkt, hvor han har lettest ved at overgive sig til søvnen.

Og med den alder han har nu, så begynder han at kunne sidde mere op, og jeg synes derfor, at det vil være en rigtig god idé, hvis du begynder at indføre faste ture med barnevognen. Der er mange gode grunde til lige nu at forsøge dette, og nogle af dem vil jeg lige nævne her:

For det første så kan du, som du skriver, starte med at lade ham sidde op. Naturligvis med flyverdragt/sovedragt på og ryglænet i barnevognen eleveret, så han kan slappe af og læne sig tilbage, men så du anerkender hans lyst til at sidde og kikke, mærke vinden i ansigtet og blive fyldt og med indtryk, før han skal sove.

For det andet, så lærer du ham at falde i søvn uden at være i din favn, og uden at du skal gå rundt med ham i armene. Som du skriver, så er han efterhånden en tung dreng, og det er rigtig hårdt for din ryg, hvis du skal være rundt på ham, når han vejer knap 11 kg. Det er en godt for dig, men det er heller ikke hensigtsmæssigt, hvis han kun kan sove i din favn...

For det tredje, så føler han ikke noget pres omkring søvnen i barnevognen. Han kan falde i søvn, når han er parat til det, og det er, som du også skriver, netop vigtigt at fjerne pres fra ham, så han føler sig tryg ved at sove.

For det fjerde, så giver det dig mulighed for at se lidt på klokken og dermed vurdere, hvornår han egentlig er parat til at sove, hvis du putter ham kl 09, og han først falder i søvn kl 09.45, så ved du, at han måske først skal puttes ca 9.30 fremover - og når du kender hans puttetidspunkt bliver det naturligt også lettere at putte ham...

For det femte, så er det bedre at trille ham en tur i barnevognen i løbet af dagen, fremfor at sidde og hoppe på en pilatesbold eller lignende. Det er som udgangspunkt en god vane at lære at sove i sin barnevogn, og det kan fungere rigtig godt for alle fremadrettet. At lære ham at skulle hoppe på en pilatesbold, bliver kun sværere at hjælpe ham med...

Derudover så vil det være rigtig godt, hvis du ...

Annonce

... kan forsøge at starte dagen til samme tid hver dag. Jo mere fast stå op tidspunkt I har, jo mere vil resten af dagen følge efter. Det vil sige, at han naturligt vil spise til faste tider, være aktiv til faste tider, og kan puttes til nogenlunde faste tider - alt sammen ofte afhængig af, hvornår dagen starter. Derfor kan det være en god idé, at du f.eks. ikke serverer morgengrød senere end kl 07.30, og det betyder, at hvis han ikke vågner af sig selv f.eks. kl 07, så må du faktisk gerne vække ham. Det kan godt forsvares at vække ham om morgenen, hvor han har sovet en længere og sammenhængende nattesøvn, og når det samtidig er for at sikre ham en bedre søvnrytme og sikre hans søvnbehov om dagen. Det dur ikke, at han nogle gange springer dagslurene over....

Nogle gange kan det være en god idé at lægge et bad ind midt på dagen i en periode. Badet aktiverer jeres dreng rigtig godt både motorisk og mentalt, det forlænger hans vågenperiode og hvis du afslutter badet med god frottering med håndklædet, smører ham med lidt creme osv. efter behov, giver ham lidt babymassage osv. så kan det også være med til at give ham en god fysisk ro, før han skal sove. Og det kan faktisk gøre, at han så vil have lettere ved at falde i søvn, når han puttes til sin middagslur, ligesom det kan gøre, at han sover en lidt længere og mere sammenhængende lur.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Derudover så spiller øreproblemer naturligt også ind på søvnen, så hvis han har væske i mellemøret, så kan det vække ham undervejs i søvnen fordi han får smertejag fra ørerne. Selvom han om dagen godt kan ligge på ryggen og lege, så kan han godt få problemer med søvnen, hvor han ofte også ligger ned i længere tid. Af samme grund kan det også her være en god idé at du lader ham sidde op, når han skal sove og du triller med barnevognen, fordi det kan være med til at forebygge smertejag fra ørerne, så han igen tør overgive sig til søvnen... Af samme grund kan det være en god idé, hvis du kan elevere hovedgærdet i hans seng, så han ikke ligger helt fladt. Det kan du gøre ved at komme en lille pude, et sammen rullet håndklæde eller lignende ind under madrassen, så hele madrassen i hovedenden løftes lidt op :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!