Svar: Utryg ved at falde i søvn
27. oktober 2017
Alder:
6 mdr.
Kære Camilla
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt, at du er opmærksom på søvntoget, altså på at ramme det rette puttetidspunkt, så din dreng ikke er for vågen, men heller ikke overtræt, når han puttes, men så du rammer det tidspunkt, hvor han har lettest ved at overgive sig til søvnen.
Og med den alder han har nu, så begynder han at kunne sidde mere op, og jeg synes derfor, at det vil være en rigtig god idé, hvis du begynder at indføre faste ture med barnevognen. Der er mange gode grunde til lige nu at forsøge dette, og nogle af dem vil jeg lige nævne her:
For det første så kan du, som du skriver, starte med at lade ham sidde op. Naturligvis med flyverdragt/sovedragt på og ryglænet i barnevognen eleveret, så han kan slappe af og læne sig tilbage, men så du anerkender hans lyst til at sidde og kikke, mærke vinden i ansigtet og blive fyldt og med indtryk, før han skal sove.
For det andet, så lærer du ham at falde i søvn uden at være i din favn, og uden at du skal gå rundt med ham i armene. Som du skriver, så er han efterhånden en tung dreng, og det er rigtig hårdt for din ryg, hvis du skal være rundt på ham, når han vejer knap 11 kg. Det er en godt for dig, men det er heller ikke hensigtsmæssigt, hvis han kun kan sove i din favn...
For det tredje, så føler han ikke noget pres omkring søvnen i barnevognen. Han kan falde i søvn, når han er parat til det, og det er, som du også skriver, netop vigtigt at fjerne pres fra ham, så han føler sig tryg ved at sove.
For det fjerde, så giver det dig mulighed for at se lidt på klokken og dermed vurdere, hvornår han egentlig er parat til at sove, hvis du putter ham kl 09, og han først falder i søvn kl 09.45, så ved du, at han måske først skal puttes ca 9.30 fremover - og når du kender hans puttetidspunkt bliver det naturligt også lettere at putte ham...
For det femte, så er det bedre at trille ham en tur i barnevognen i løbet af dagen, fremfor at sidde og hoppe på en pilatesbold eller lignende. Det er som udgangspunkt en god vane at lære at sove i sin barnevogn, og det kan fungere rigtig godt for alle fremadrettet. At lære ham at skulle hoppe på en pilatesbold, bliver kun sværere at hjælpe ham med...
Derudover så vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at starte dagen til samme tid hver dag. Jo mere fast stå op tidspunkt I har, jo mere vil resten af dagen følge efter. Det vil sige, at han naturligt vil spise til faste tider, være aktiv til faste tider, og kan puttes til nogenlunde faste tider - alt sammen ofte afhængig af, hvornår dagen starter. Derfor kan det være en god idé, at du f.eks. ikke serverer morgengrød senere end kl 07.30, og det betyder, at hvis han ikke vågner af sig selv f.eks. kl 07, så må du faktisk gerne vække ham. Det kan godt forsvares at vække ham om morgenen, hvor han har sovet en længere og sammenhængende nattesøvn, og når det samtidig er for at sikre ham en bedre søvnrytme og sikre hans søvnbehov om dagen. Det dur ikke, at han nogle gange springer dagslurene over....
Nogle gange kan det være en god idé at lægge et bad ind midt på dagen i en periode. Badet aktiverer jeres dreng rigtig godt både motorisk og mentalt, det forlænger hans vågenperiode og hvis du afslutter badet med god frottering med håndklædet, smører ham med lidt creme osv. efter behov, giver ham lidt babymassage osv. så kan det også være med til at give ham en god fysisk ro, før han skal sove. Og det kan faktisk gøre, at han så vil have lettere ved at falde i søvn, når han puttes til sin middagslur, ligesom det kan gøre, at han sover en lidt længere og mere sammenhængende lur.
Derudover så spiller øreproblemer naturligt også ind på søvnen, så hvis han har væske i mellemøret, så kan det vække ham undervejs i søvnen fordi han får smertejag fra ørerne. Selvom han om dagen godt kan ligge på ryggen og lege, så kan han godt få problemer med søvnen, hvor han ofte også ligger ned i længere tid. Af samme grund kan det også her være en god idé at du lader ham sidde op, når han skal sove og du triller med barnevognen, fordi det kan være med til at forebygge smertejag fra ørerne, så han igen tør overgive sig til søvnen... Af samme grund kan det være en god idé, hvis du kan elevere hovedgærdet i hans seng, så han ikke ligger helt fladt. Det kan du gøre ved at komme en lille pude, et sammen rullet håndklæde eller lignende ind under madrassen, så hele madrassen i hovedenden løftes lidt op :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske