Svar: Søvn - behov for færre timer eller?

24. oktober 2017

Kategori:
Alder:
21 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Iben

Tak for dit brev :)

Jeres dreng vil have stor glæde af at få lov til fortsat at sove en lur dagligt. De fleste børn har brug for en middagslur, og det afbræk som luren giver dem, til de er godt 3 år gamle, så det er for tidligt for Sebastian at springe dagssøvnen over :)

Men, det vil være en rigtig god idé, at I vækker ham om morgenen, så hans dag starter til samme tid hver dag, uanset om det er hverdag eller weekend. Jeg kan godt forstå, at I synes det er dejligt, hvis han derhjemme og nogle gange i weekenden kan sove til klokken er 8.30 eller 09.00, det kan I alle nyde, men det gør, at hans rytme resten af dagen rykker sig, og det gør hans indre ur forvirret. Hvis han får lov til at styre sin rytme fuldstændig selv i weekenden, så får han svært ved at finde ud af det i hverdagen, når han så igen skal møde ind i dagplejen, lege og være aktiv samtidig med de andre børn - og når det indre ur kommer ud af balance, så bliver han rigtigt svær at putte om aftenen...

Så selvom det kan være dejligt, at han vågner kl 09, springer middagsluren over og falder i søvn kl 19, så er det meget tidligt at lade ham gøre ...

Annonce

... dette og det vil ofte give jer problemer, når I så rammer hverdagen... Derfor er det bedre, hvis I kan forsøge at følge samme rytme uanset om det er hverdag eller weekend.

Med den alder jeres dreng har, så vil han ofte være parat til at sove middagslur 5-6 timer efter, at han er stået op. Det betyder, at hvis han står op kl. 07, så vil han være parat til at sove middagslur, når klokken er ca. 12.30... Det er også derfor, at han ofte først er parat til at sove middagslur kl 13.30-14, hvis han først står op kl 8-8.30..

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

I skal regne med, at han har brug for ca. 13 timers søvn i døgnet. Det vil ofte være fordelt rigtig fint, hvis han sover 11 timer om natten og 2 timer i løbet af dagen. Det vil sige, at hvis han står op kl 07, så skal han puttes kl 20. Og så kan han sove middagslur fra kl 12.30-14.30... sover han længere middagslur eller senere middagslur, så vil hans puttetidspunkt om aftenen naturligt rykke sig, så han måske ikke er putteklar før klokken er 21, 22 eller måske 23 alt efter hvad tid han er stået op og hvad tid han har sovet middagslur på.

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre. Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina