Svar: Søvn - behov for færre timer eller?
24. oktober 2017
Alder:
21 mdr.
Kære Iben
Tak for dit brev :)
Jeres dreng vil have stor glæde af at få lov til fortsat at sove en lur dagligt. De fleste børn har brug for en middagslur, og det afbræk som luren giver dem, til de er godt 3 år gamle, så det er for tidligt for Sebastian at springe dagssøvnen over :)
Men, det vil være en rigtig god idé, at I vækker ham om morgenen, så hans dag starter til samme tid hver dag, uanset om det er hverdag eller weekend. Jeg kan godt forstå, at I synes det er dejligt, hvis han derhjemme og nogle gange i weekenden kan sove til klokken er 8.30 eller 09.00, det kan I alle nyde, men det gør, at hans rytme resten af dagen rykker sig, og det gør hans indre ur forvirret. Hvis han får lov til at styre sin rytme fuldstændig selv i weekenden, så får han svært ved at finde ud af det i hverdagen, når han så igen skal møde ind i dagplejen, lege og være aktiv samtidig med de andre børn - og når det indre ur kommer ud af balance, så bliver han rigtigt svær at putte om aftenen...
Så selvom det kan være dejligt, at han vågner kl 09, springer middagsluren over og falder i søvn kl 19, så er det meget tidligt at lade ham gøre dette og det vil ofte give jer problemer, når I så rammer hverdagen... Derfor er det bedre, hvis I kan forsøge at følge samme rytme uanset om det er hverdag eller weekend.
Med den alder jeres dreng har, så vil han ofte være parat til at sove middagslur 5-6 timer efter, at han er stået op. Det betyder, at hvis han står op kl. 07, så vil han være parat til at sove middagslur, når klokken er ca. 12.30... Det er også derfor, at han ofte først er parat til at sove middagslur kl 13.30-14, hvis han først står op kl 8-8.30..
I skal regne med, at han har brug for ca. 13 timers søvn i døgnet. Det vil ofte være fordelt rigtig fint, hvis han sover 11 timer om natten og 2 timer i løbet af dagen. Det vil sige, at hvis han står op kl 07, så skal han puttes kl 20. Og så kan han sove middagslur fra kl 12.30-14.30... sover han længere middagslur eller senere middagslur, så vil hans puttetidspunkt om aftenen naturligt rykke sig, så han måske ikke er putteklar før klokken er 21, 22 eller måske 23 alt efter hvad tid han er stået op og hvad tid han har sovet middagslur på.
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre. Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske