Svar: Vågner om natten og vil ikke sove igen

23. oktober 2017

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære du

Tak for dit brev, dejligt at høre fra jer igen :) Og tak for den fine beskrivelse af jeres datter og hendes opvågning om natten. Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer.

Det første jeg tænker er, at hendes dagsrytme sandsynligvis spiller ind. Det er sådan, at vi i vores naturlige cirkadiske rytme, det der også kaldes vores indre ur, har et dyk om dagen og det modsatte peak om natten. De fleste af os har det omkring kl 15 og 03. Vi er trætte om eftermiddagen, har brug for lidt kaffe og lidt sødt, for at få energien op (her har vi vores dyk) og så har vi det modsatte peak om natten, hvor vi vågner, måske går vi ud og tisser og går i seng igen ...

Børn har også et dyk og et peak i deres rytme. Og I fortæller, at jeres datter ofte sover middagslur omkring kl 11.30 - og ofte vågner omkring midnat. Det lyder derfor som om, at hun netop er påvirket af dette dyk/peak i sin rytme, og løsningen kan derfor nogle gange være at ændre lidt på tidspunktet for hendes middagslur.. Det er dog ikke altid nogen god idé, fordi det naturligvis så også kan betyde, at hun stadig vågner, men blot på et andet tidspunkt, og derfor er man også nødt til at se lidt på, hvordan dagen i øvrigt forløber.

Og som jeg læser jeres brev, så lyder det som om, at I er meget fleksible omkring hendes søvn - hun får lov til at sove længere om morgenen, hvis hun har brug for det. Hun får lov til at sove to gange dagligt, hvis hun har brug for det. Hun får lov til selv at variere sin dagssøvn i længde, og det er i princippet super fint. Det er naturligvis vigtigt, at hun får den søvn, som hun viser behov for og det er jeg helt enig med jer i, men I fortæller også, at I aldrig putter hende efter kl 19 og ofte puttes hun mellem kl 18-19... Og det betyder faktisk, at hun nogle gange så nok kommer til at sove en del mere end hun måske har behov for - og det kan så også forklare, hvorfor hun har en vågenperiode om natten...

Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på 18 måneder er 13-13.5 times søvn i døgnet. Det betyder, at hvis jeres datter sover nattesøvn fra kl ca. 18.30-07, så hun sover 11.5 time om natten, så passer det rigtig fint med 1-1.5 times middagslur. Men de dage, hvor hun måske sover to lure dagligt eller vågner senere om morgenen, så nattesøvnen og dagsøvnen bliver længere, så vil det naturligt kunne betyde, at hun vågner om natten, fordi hun samlet set ikke kan sove mere end hun allerede gør...

Derfor kan der være noget fornuftigt i at forsøge at hjælpe hende til en nogenlunde fast rytme, hvor mængden af nattesøvn og dagssøvn passer sammen. Det kan I f.eks. gøre ved at holde fast i et stå op tidspunkt kl 07 og prøve at holde fast i en lur dagligt. Og de dage, ...

Annonce

... hvor hun så har brug for to lure, så må I alt efter hvor lange disse lure har været og hvor sent de ligger, så prøve at vurdere, om hun så skal puttes senere om aftenen. Så hun får den nattesøvn som hun har behov for, men får det i et sammenhængende stræk. Det kan altså være bedre, at hun puttes til natten kl 20-20.30 fremfor at være vågen mellem kl 24-01.30...

Derudover så kan hendes alder og udvikling også spille ind. Netop i 18-20 måneders alderen vil de fleste børn gå igennem en periode, hvor de har svært ved at falde i søvn, og hvor de ofte også sover dårligt, når de endelig sover.

Jeres datter begynder nu at have lidt farefornemmelse. Det vil sige, at hun begynder at opleve verden mere farlig - hun bevæger sig hurtigere rundt, hun klatrer op, hun falder og slår sig... Hun oplever modstand fra andre børn, de tager legetøjet fra hende, de skubber til hende, nogle bider... Hun møder modstand fra jer - I holder fast i hende, så hun ikke løber ud på vejen, I siger mere "Nej!" i løbet af dagen osv. osv. Alt sammen med til at give en spirende farefornemmelse og en uro, når hun skal sove og også om natten.

Derfor vil hun lige nu godt kunne have svært ved at slippe dagen, svært ved at koble fra om aftenen og svært ved at falde i søvn. Og når hun endelig sover, så kan hun også have svært ved at sove sammenhængende. Alt hvad hun oplever om dagen skal bearbejdes, når hun sover, og det betyder, at hun lige nu drømmer ekstra meget - og derfor godt kan vågne op og græde, småklynke og have behov for jeres hånd og vide, at I er der - netop på grund af drømmeaktivitet.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det kan her være en god idé at tale dagen igennem med hende. Sætte ord på nogle af alle oplevelserne, så I på den måde hjælper hende med at bearbejde dagen og få fjernet lidt af det tankemylder hun har, så hendes drømmeaktivitet måske mindskes. Det er rigtig fint, at hun ofte falder let i søvn, det skal I naturligvis forsøge at bibeholde, men I kan måske godt bruge lidt af tiden ved sengekanten på at tale dagen igennem :)

Det kan også være en god idé med en puttebamse, en slaskedukke, en klud eller lignende - gerne koble kluden til nogle af hendes sutter, så hun bedre kan finde den selv og dermed trøste sig selv om natten.

Og så er det en god idé, hvis hun ikke længere tilbydes flaske, når hun skal sove. I stedet kan I tilbyde hende en godnatgrød og lidt mme af en kop, hvorefter hun så kan få børstet tænder og blive puttet i sin seng... Det er vigtigt, at hun ikke forbinder flaske og favn med at skulle sove, men kan sove uden denne afhængighed - fordi det er vigtig for også at kunne komme videre i søvnen på egen hånd om natten...

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder