Svar: Baby vil lege om natten

23. oktober 2017

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Maiken

Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at det går bedre med amningen, at det er lykkes at slippe ammebrikkerne og at du kan mærke, at din dreng spiser mere roligt og får mere mælk hos dig.

For at starte med dit sidste spørgsmål omkring amning hver 2. time, så er det sådan, at nogle børn spiser meget hyppigt, hvor andre spiser færre måltider. I princippet kan alt mellem 6-12 amninger i døgnet være normalt med den alder, din dreng har. MEN, du må gerne forsøge at hjælpe ham til at spise så længe som muligt fra et bryst af gangen. Jo bedre han "tømmer" et bryst, jo mere ro får han i maven, jo længere lure vil han sove - og jo længere tid vil der gå mellem hans amninger. Det vil dog være helt normalt, at han nogle gange melder sig og dier kortvarigt, fordi han så her får den vandholdige og dermed tørstslukkende mælk, men når han så skal die igen, så er det vigtigt, at du lægger ham til samme bryst, så han spiser i bund der, før du så tilbyder modsatte side.

Du fortæller også, at han ofte sover et langt søvnstræk fra kl 19-23 og det betyder naturligvis, at han så vil spise hyppigere i løbet af dagen, fordi han på den måde bliver i stand til at kunne sove det længere om aftenen, ligesom han også vil kunne melde sig hyppigere om natten, for at blive tilstrækkeligt fyldt op igen.

Jeg kan godt forstå, at du gerne vil have, hvis hans lange søvnstræk kunne ligge mellem kl 23 og 03 i stedet for om aftenen, fordi det naturligt vil give dig selv lidt sammenhængende søvn. Og jeg forstår også godt, at du lige nu synes, det er lidt hårdt, at han har en vågenperiode om natten. Du må godt prøve at tage ham op og tilbyde ham brystet om aftenen før du selv går i seng - måske omkring kl 22. Du behøver sandsynligvis ikke vække ham, men kan lægge ham til brystet og lade ham spise. Måske vil han sove videre uden problemer og måske vil han have brug for skiftning der og vågne lidt op, men så kan du stadig prøve at putte ham igen før midnat og på den måde arbejde på, ...

Annonce

... at han ikke er vågen for længe midt om natten.

Det er helt naturligt, at han har afføring hver gang han ammes - især lige nu, hvor han nok får mere mælk fra dig, end han har fået tidligere. Mælken flyder lettere til ham, fordi du ikke længere bruger ammebrik, og når der kommer noget ind, så kommer der også noget ud :) Og det er kun godt, at maven fungerer :) Her arbejder tiden også for jer, i takt med at han bliver ældre, så vil der begynde at gå længere tid imellem hans afføringer, han vil optage mælken på en anden måde, og han vil derfor ikke altid behøve skiftning hver gang han ammes.

Du må gerne bruge slyngevuggen om natten, hvis du fornemmer, at du med den kan få ham hurtigere tilbage i søvnen. Det er rigtig fint, hvis du netop kan holde fast i, at han så vidt muligt ikke skal aktiveres for meget om natten, så han lærer, at om natten sover man, men det er om dagen, at I tumler, leger, pludrer osv. Du må også gerne lægge dig med ham og amme ham i din seng og på den måde lulle ham videre ind i søvnen - og så meget gerne flytte ham til egen seng, når han sover.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hans indre ur kører endnu ikke stabilt, det kommer gradvist hen af vejen i takt med, at du hjælper ham med at kende forskel på dag og nat, - og det gør du netop ved at sørge for så lidt aktivitet om natten som muligt, ikke tænde for meget lys, ikke snakke og pludre alt for meget, men sørge for stilhed og ro. Og om dagen skal du så forsøge at holde ham lidt mere igang... men når det er sagt, så skal du naturligvis heller ikke ignorere ham, hvis han er i pludrehumør, selvom klokken er 02 om natten - så ja nogle gange må du acceptere, at han gerne vil lege og pludre og ikke er træt :) Og du skal naturligvis heller ikke holde ham vågen om dagen, hvis han tydeligt er træt og har brug for at sove:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre.

Læs også meget gerne min bog "Helens bog om børn og søvn". I den kan du læse meget mere om søvnen hos spædbørn, og hvad du kan forvente nu og i tiden frem :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig